IMPORTANT! In atentia celor ale caror decizii de recalculare emise in temeiul Legii nr. 119/2010 au fost anulate prin hotărâri judecătoreşti irevocabile sau a celor care au pe rolul instantelor actiuni pentru anularea acestora.
In
MO, Partea I, nr. 464/26.07.2013, a fost publicata DECIZIA Nr. 9 din 10.06.2013,
pronuntata de ICCJ intr-un RIL in care
s-a dat urmatoarea solutie:
„Admite recursurile în interesul legii formulate de
Colegiul de Conducere al Curţii de Apel Piteşti şi de Procurorul General al Parchetului
de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi, în consecinţă:
În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art.1
alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.59/2011, aprobată prin Legea
nr.109/2012 stabileşte că, sunt supuse revizuirii şi pensiile prevăzute de
art.1 lit.c) – h) din Legea nr.119/2010 privind stabilirea unor măsuri în
domeniul pensiilor, care au făcut obiectul recalculării conform prevederilor
aceleiaşi legi, atunci când deciziile de recalculare emise în temeiul Legii nr.119/2010
şi al Hotărârii Guvernului nr.737/2010, au fost anulate prin hotărâri
judecătoreşti irevocabile, fiind menţinut cuantumul pensiei anterioare, fără a
se putea reţine puterea de lucru judecat a acestor din urmă hotărâri.
Obligatorie, potrivit art.517 alin.(4) din Codul de
procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 10 iunie 2013.”
Aceasta solutie este importanta
deoarece exista identitate de situatii cu interpretarea si aplicarea
dispozitiilor OUG. 1/2011 care stabileste revizuirea pensiilor prevazute de
art. 1 lit. a) – b) din Legea nr. 119/2010, dispozitii aplicabile si pensionarilor
membri ai SCMD.
Sunt doua aspecte care prezinta
interes si care pot face obiectul analizei in sedinta Departamentului Juridic
al SCMD din 30.07.2013:
1. O hotarare judecatoreasca irevocabila
prin care a fost anulata decizia de recalculare emisa in temeiul Legii 119/2010
si s-a mentinut in plata cuantumul din decembrie 2010, nu asigura primirea
acestui cuantum; se primeste cuantumul stabilit prin ultima decizie de revizuire emisa ulterior, din oficiu sau la
cerere, in temeiul OUG. 1/2011, indiferent de demersurile facute de beneficiar
pentru aplicarea hotararii instantei.
2. Actiunile aflate inca pe rolul
tribunalelor si curtilor de apel (cum este cazul dosarelor solutionate pe fond
si trimise de instanta de recurs, spre rejudecare, altei instante de fond
considerata competenta), prin care se cere anularea deciziilor de recalculare
emise in temeiul Legii 119/2010, raman fara obiect ca urmare a faptului ca isi
produc efectele deciziile de revizuire emise in temeiul OUG. 1/2011; practic,
este inca un motiv, alaturi de cel al intrarii in vigoare a Legii 241/2013
(legea in baza careia unele pensii dintre cele prevazute de art. 1 lit. a) – b)
din legea 119/2010 revin la cuantumul din decembrie 2010) pentru a se renunta
la judecata.
Motivarile solutiei ICCJ dau raspuns
la unele aspecte si neintelegeri legate de interpretarea
si aplicarea prevederilor Legii 119/2010 si OUG. 1/2011:
A. Exista o clara distinctie intre
„revizuirea din oficiu” si „revizuirea la cererea” beneficiarului. ICCJ precizeaza, in speta care face obiectul
RIL-ului, ca revizuirea din oficiu se face in termenul prevazut de reglementarea
aplicabila (a se vedea in MO. Nr. 464/2013, pag. 10, col. 2, alin. 5 si pag.
12, col. 1, alin. 3).
Pentru
identitate de situatii, in aplicarea art. 1 alin. (1) din OUG. 1/2011,
„revizuirea din oficiu” se putea face pana la 31.12.2011.
Acestea
confirma justetea temelor abordate in postarile de pe pagina Filialei Slobozia
din 02.07.2013 si 21.07.2013 referitoare la nelegalitatea
deciziilor privind revizuirea pensiei in baza OUG. 1/2011 emise in 2012 si 2013,
dar si temeinicia propunerilor -inaintate si catre Departamentul juridic al
SCMD- privind cuprinderea in continutul contestatiilor a acestor aspecte.
B. Pentru pensiile prevazute la art. 1 lit. c) – h) din L. 119/2010 se
statuiaza existenta a doua componente, functie de care se explica si notiunea
de „bun”(a se vedea MO, pag. 12, col.2, alin. 7, pag. 13, col. 2, alin. 1- 5, pag. 14, col. 2,
alin. 6-7, pag.
FOARTE IMPORTANT! Din
nou, despre pensiile speciale(deci cele stabilite in baza unor reglementari
anterioare L. 119/2010 si OUG. 1/2011) se aduc argumente si motivari
referitoare la legalitatea diminuarii cunatumului acestora tocmai pentru ca au
doua componente, analizate prin prisma consecintelor si in decizii ale CCR.
Si tot din nou, ne punem
problema daca, ceea ce au statuat CCR si ICCJ, este aplicabil si pentru
pensiile prevazute de art. 1, lit. a) –b) din L. 119/2010, care, ca pensii
stabilite in baza reglementarilor anterioare acestei legi, au o singura
componenta, cea necontributiva, care se suporta de la bugetul de stat. Cu alte
cuvinte, in raport cu pensiilor prevazute de art. 1, lit. a) – b) din L. 119/2010,
sunt sau nu obligatorii deciziile CCR care se refera la pensiile speciale care
au doua componente, una contributiva, suportata de la bugetul asigurarilor
sociale de stat, si una necontributiva-un supliment-, suportat de la bugetul de
stat?
C. ICCJ statuiaza ca revizuirea s-a realizat asupra tuturor pensiilor de
serviciu, fara a se face nicio distinctie, apreciind ca „au fost astfel
revizuite inclusiv acele dispozitii de pensionare supuse anterior judecatii si
finalizate irevocabil prin admiterea contestatiei, anularea revizuirii si
dispunerea punerii in plata a pensiilor de serviciu”(a se vedea MO, pag. 13,
col. 2, alin. 1-3).
Trecand peste incorectitudinea continutului textului
citat -nu s-au revizuit „dispozitii de
pensionare” ci pensii stabilite prin „decizii”, nu s-a anulat revizuirea, ci,
asa cum rezulta din obiectul RIL-ului, s-au anulat decizii de recalculare,
fortat putandu-se formula „anularea recalcularii”- constatam ca pensiile
prevazute de art. 1 lit. c) – h) din L. 119/2010 au fost revizuite „fara
distinctie”. Ceea ce statuiaza ICCJ este in concordanta cu prevederile art. 1
alin. (1) din OUG. 59/2011.
Daca ne referim pensiile
prevazute de art. 1 lit. a) - b) din L. 119/2011, constatam ca prin art. 1
alin. (1) din OUG. 1/2011 SE FACE DISTINCTIE intre aceste pensii pentru a putea
fi revizuite. Astfel, se revizuiesc numai acele pensii pentru care, la
determinarea punctajului mediu anual, s-a utilizat salariul mediu brut pe economie
„potrivit prevederilor art. 5 alin. (4)” din Legea nr. 119/2011. Aceasta „distinctie” intre aceste pensii face
ca unele dintre ele sa nu poata fi revizuite in baza OUG. 1/2011. Este cazul
pensiilor pentru care, la recalcularea in baza L. 119/2010, stabilirea
punctajului mediu anual s-a facut utilizand EXCLUSIV salariul mediu brut pe
economie desi, in termenul legal, au fost depuse documentele doveditoare
privind soldele (respectiv adeverintele eliberate de CMJ-urile care detin
memoriile originale, sau de unitatile militare in care pensionarul a activat).
28.07.2013
Lt.col.(r) Lesnic
Costel-membru al Compartimentului juridic-SCMD-Filiala Slobozia