Treceți la conținutul principal

IMPORTANT! In atentia celor ale caror decizii de recalculare emise in temeiul Legii nr. 119/2010 au fost anulate prin hotărâri judecătoreşti irevocabile sau a celor care au pe rolul instantelor actiuni pentru anularea acestora.

  In MO, Partea I, nr. 464/26.07.2013, a fost publicata DECIZIA Nr. 9 din 10.06.2013, pronuntata de ICCJ  intr-un RIL in care s-a dat urmatoarea solutie:

„Admite recursurile în interesul legii formulate de Colegiul de Conducere al Curţii de Apel Piteşti şi de Procurorul General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi, în consecinţă:
În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art.1 alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.59/2011, aprobată prin Legea nr.109/2012 stabileşte că, sunt supuse revizuirii şi pensiile prevăzute de art.1 lit.c) – h) din Legea nr.119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, care au făcut obiectul recalculării conform prevederilor aceleiaşi legi, atunci când deciziile de recalculare emise în temeiul Legii nr.119/2010 şi al Hotărârii Guvernului nr.737/2010, au fost anulate prin hotărâri judecătoreşti irevocabile, fiind menţinut cuantumul pensiei anterioare, fără a se putea reţine puterea de lucru judecat a acestor din urmă hotărâri.
Obligatorie, potrivit art.517 alin.(4) din Codul de procedură civilă.
            Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 10 iunie 2013.”

       Aceasta solutie este importanta deoarece exista identitate de situatii cu interpretarea si aplicarea dispozitiilor OUG. 1/2011 care stabileste revizuirea pensiilor prevazute de art. 1 lit. a) – b) din Legea nr. 119/2010, dispozitii aplicabile si pensionarilor membri ai SCMD.
          Sunt doua aspecte care prezinta interes si care pot face obiectul analizei in sedinta Departamentului Juridic al SCMD din 30.07.2013:   
1.  O hotarare judecatoreasca irevocabila prin care a fost anulata decizia de recalculare emisa in temeiul Legii 119/2010 si s-a mentinut in plata cuantumul din decembrie 2010, nu asigura primirea acestui cuantum; se primeste cuantumul stabilit prin ultima decizie de revizuire emisa ulterior, din oficiu sau la cerere, in temeiul OUG. 1/2011, indiferent de demersurile facute de beneficiar pentru aplicarea hotararii instantei.
2.   Actiunile aflate inca pe rolul tribunalelor si curtilor de apel (cum este cazul dosarelor solutionate pe fond si trimise de instanta de recurs, spre rejudecare, altei instante de fond considerata competenta), prin care se cere anularea deciziilor de recalculare emise in temeiul Legii 119/2010, raman fara obiect ca urmare a faptului ca isi produc efectele deciziile de revizuire emise in temeiul OUG. 1/2011; practic, este inca un motiv, alaturi de cel al intrarii in vigoare a Legii 241/2013 (legea in baza careia unele pensii dintre cele prevazute de art. 1 lit. a) – b) din legea 119/2010 revin la cuantumul din decembrie 2010) pentru a se renunta la judecata.

Motivarile solutiei ICCJ dau raspuns la unele aspecte si neintelegeri legate de interpretarea si aplicarea prevederilor Legii 119/2010 si OUG. 1/2011:

      A.    Exista o clara distinctie intre „revizuirea din oficiu” si „revizuirea la cererea” beneficiarului.  ICCJ precizeaza, in speta care face obiectul RIL-ului, ca revizuirea din oficiu se face in termenul prevazut de reglementarea aplicabila (a se vedea in MO. Nr. 464/2013, pag. 10, col. 2, alin. 5 si pag. 12, col. 1, alin. 3).
      Pentru identitate de situatii, in aplicarea art. 1 alin. (1) din OUG. 1/2011, „revizuirea din oficiu” se putea face pana la 31.12.2011.
        Acestea confirma justetea temelor abordate in postarile de pe pagina Filialei Slobozia din 02.07.2013 si 21.07.2013 referitoare la nelegalitatea deciziilor privind revizuirea pensiei in baza OUG. 1/2011 emise in 2012 si 2013, dar si temeinicia propunerilor -inaintate si catre Departamentul juridic al SCMD- privind cuprinderea in continutul contestatiilor a acestor aspecte.

B.     Pentru pensiile prevazute la art. 1 lit. c) – h) din L. 119/2010 se statuiaza existenta a doua componente, functie de care se explica si notiunea de „bun”(a se vedea MO, pag. 12, col.2, alin. 7, pag.  13, col. 2, alin. 1- 5, pag. 14, col. 2, alin. 6-7, pag. 
     FOARTE IMPORTANT! Din nou, despre pensiile speciale(deci cele stabilite in baza unor reglementari anterioare L. 119/2010 si OUG. 1/2011) se aduc argumente si motivari referitoare la legalitatea diminuarii cunatumului acestora tocmai pentru ca au doua componente, analizate prin prisma consecintelor si in decizii ale CCR. 
      Si tot din nou, ne punem problema daca, ceea ce au statuat CCR si ICCJ, este aplicabil si pentru pensiile prevazute de art. 1, lit. a) –b) din L. 119/2010, care, ca pensii stabilite in baza reglementarilor anterioare acestei legi, au o singura componenta, cea necontributiva, care se suporta de la bugetul de stat. Cu alte cuvinte, in raport cu pensiilor prevazute de art. 1, lit. a) – b) din L. 119/2010, sunt sau nu obligatorii deciziile CCR care se refera la pensiile speciale care au doua componente, una contributiva, suportata de la bugetul asigurarilor sociale de stat, si una necontributiva-un supliment-, suportat de la bugetul de stat?

C.     ICCJ statuiaza ca revizuirea s-a realizat asupra tuturor pensiilor de serviciu, fara a se face nicio distinctie, apreciind ca „au fost astfel revizuite inclusiv acele dispozitii de pensionare supuse anterior judecatii si finalizate irevocabil prin admiterea contestatiei, anularea revizuirii si dispunerea punerii in plata a pensiilor de serviciu”(a se vedea MO, pag. 13, col. 2, alin. 1-3). 
          Trecand peste incorectitudinea continutului textului citat -nu s-au revizuit „dispozitii  de pensionare” ci pensii stabilite prin „decizii”, nu s-a anulat revizuirea, ci, asa cum rezulta din obiectul RIL-ului, s-au anulat decizii de recalculare, fortat putandu-se formula „anularea recalcularii”- constatam ca pensiile prevazute de art. 1 lit. c) – h) din L. 119/2010 au fost revizuite „fara distinctie”. Ceea ce statuiaza ICCJ este in concordanta cu prevederile art. 1 alin. (1) din OUG. 59/2011. 
             Daca ne referim pensiile prevazute de art. 1 lit. a) - b) din L. 119/2011, constatam ca prin art. 1 alin. (1) din OUG. 1/2011 SE FACE DISTINCTIE intre aceste pensii pentru a putea fi revizuite. Astfel, se revizuiesc numai acele pensii pentru care, la determinarea punctajului mediu anual, s-a utilizat salariul mediu brut pe economie „potrivit prevederilor art. 5 alin. (4)” din Legea nr. 119/2011.  Aceasta „distinctie” intre aceste pensii face ca unele dintre ele sa nu poata fi revizuite in baza OUG. 1/2011. Este cazul pensiilor pentru care, la recalcularea in baza L. 119/2010, stabilirea punctajului mediu anual s-a facut utilizand EXCLUSIV salariul mediu brut pe economie desi, in termenul legal, au fost depuse documentele doveditoare privind soldele (respectiv adeverintele eliberate de CMJ-urile care detin memoriile originale, sau de unitatile militare in care pensionarul a activat).

28.07.2013

Lt.col.(r) Lesnic Costel-membru al Compartimentului juridic-SCMD-Filiala Slobozia

Postări populare de pe acest blog

GLORIE EROILOR NEAMULUI ROMANESC. In data de 29 MAI 2014 de INALTAREA DOMNULUI sarbatorim ZIUA EROILOR.

Mormantul Ostasului Necunoscut Mareste imaginea. Mormantul Ostasului Necunoscut este un simbol unic al recunostintei nationale si al cinstirii pe care poporul roman o datoreaza celor care si-au dat viata pentru apararea, libertatea si demnitatea tarii noastre. In luptele mondiale de la inceputul secolului trecut, Romania a pierdut aproape un milion de soldati si oameni de rand. Pe langa cimitirele si monumentele ridicate in orasele si satele tarii, in anul 1923, in Parcul Carol I, din Bucuresti, a fost inaugurat "Mormantul Ostasului Necunoscut". Acest lucru se datoreaza mai ales Societatii "Mormintele Eroilor Cazuti in Razboi", infiintata in 1919 si transformata ulterior, in anul 1927, in Societatea "Cultul Eroilor". Mormantul Ostasului Necunoscut In anul 1923, la indemnul Societatii Eroilor, s-a luat decizia ca jertfa tuturor eroilor necunoscuti sa fie simbolizata de un monument special: &quo
Soţia lui Iohannis avea baza de date cu copii de vânzare 27 Aug 2014 Carmen Lăzurcă - Iohannis a fost profesoară la Şcoala specială din Sibiu Liberalul Klaus Iohannis, candidat la Preşedinţie, este acuzat că împreună cu soţia sa, Carmen, a intermediat în anii '90 înfierea unor copii unui cuplu canadian despre a căror soartă nu se mai ştie nimic de 14 ani, bănuindu-se că ar fi fost traficaţi pentru organe. Înaintea intermedierii adopţiilor, soţii Iohannis aveau o radiografie completă a situaţiei copiilor cu probleme din judeţ ce puteau fi folosiţi ca marfă. Şi aceasta pentru că el, Klaus, era inspector şcolar, iar ea, Carmen, profesoară de engleză la Şcoala Specială din Sibiu. Dar liantul în această afacere era soţia lui Iohannis, cea care i-a adus pe canadieni să vadă copii, profesoară de engleză şi aspirantă la statutul de Primă Doamnă. Tânăra profesoară Carmen Lăzurcă s-a angajat la Şcoala Specială din Sibiu deoarece  nu primise repartiţie în oraşul Sibiu. Tânar

Poezia este geniala : LECTIE DE ISTORIE.

LECTIE DE ISTORIE" de Nicolae Dragusin Mi-a rămas săpat în minte de pe când copil eram Că sunt Om, că am o tară si o Limbă si un Neam Că-n adâncul gliei sfinte stau de veacuri motii mei Că din ei răsare pâinea si prin mine trăiesc ei Valuri tulburi de uitare peste mortii mei se-asează Limba nu ne mai e limbă, tara nu mai este trează Azi ne-nvată imbecilii intereselor perfide Cum să ne uităm eroii si să venerăm partide Cum să cântărim istoria si s-o vindem pe bucăti Cum să facem Mall-uri, vile, scotând piatra din cetăti Pe Vlad Tepes cum să-l facem personaj de film de groază Capul lui Mihai Viteazul în dolari cât valorează Ne învată idiotii că Bălcescu a fost las Si că Decebal batrânul a fost un sinucigas Cum de s-a ajuns aicea ca să vină fiii ploii Nesimtiti cât să-si permită a ne ponegri eroii? Niste dascăli mediocri ce-au citit minciuni sfruntate Si ni le aruncă-n fată ca pe legi adevărate Bieti defăimători de stirpe, lacomi si periculosi Ce-am fi noi fără istor