Treceți la conținutul principal

 

Răsturnare de situație după decizia luată de ÎCCJ în cazul pensiilor militare de stat (pensii speciale)

Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a hotărât că pensiile militare de stat pot fi mai mici decât valoarea soldelor/salariilor obținute de beneficiarul pensiei, în perioada aleasă de acesta pentru calcularea cuantumului pensiei.

În esență, s-a ținut cont de o prevedere din Legea salarizării bugetare (nr. 153/2017), care stabilește că, din 1 ianuarie 2018, indiferent de cuantumul salariilor de bază ori a soldelor, se acordă cele stabilite pentru 2022.

„Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate în calitate de militar/poliţist/funcţionar public cu statut special, actualizate, prin transpunerea fiecărui element component al soldei/salariului lunar brut realizat la funcţia de bază, stabilit potrivit legilor de salarizare în vigoare la data deschiderii drepturilor de pensie, fără a se face distincţie.

După cum acest cuantum brut actualizat este mai mare sau mai mic faţă de cel al soldelor/salariilor lunare brute realizate în perioada aleasă de viitorul pensionar, ceea ce poate semnifica inclusiv diminuarea bazei de calcul aleasă în măsura în care, la data deschiderii drepturilor de pensie, acestuia îi sunt aplicabile dispoziţiile art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare”, a reținut ICCJ (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, în materie civilă), în cadrul Deciziei nr. 63.

Dispozitivul ICCJ poate fi foarte greu de înțeles, la prima vedere. De aceea, ar ajuta o prezentare un pic mai detaliată a contextului. În primul rând, pensia militară de stat este o pensie specială, care li se acordă militarilor, polițiștilor ori funcționarilor publici cu statut special, potrivit Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat.

Această pensie este stabilită prin calcularea mediei soldelor ori a salariilor lunare brute, obținute de către beneficiar în exercițiul funcției de bază, timp de șase luni – însă strict pe o perioadă de cinci ani de activitate înainte de pensionare. Avantajul pentru beneficiar este că acesta poate să aleagă cele șase luni, deci va urmări să își maximizeze veniturile obținute la pensie.

În același loc, însă, este stabilit că baza de calcul menționată mai sus va fi actualizată „la data deschiderii drepturilor de pensie”. Revenind pentru un moment la decizia ICCJ și la dispozitivul citat mai sus, se mai poate vedea că se va ține cont de „legile de salarizare în vigoare la data deschiderii drepturilor de pensie”. Iar acest lucru înseamnă că, dacă există vreun element obligatoriu ce va influența procesul de calcul al cuantumului pensiilor în legile de salarizare în vigoare la data deschiderii drepturilor de pensie, se va ține cont de el.

Un astfel de element apare în cadrul Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Potrivit acesteia, dacă, „începând cu 1 ianuarie 2018, salariile de bază, soldele de funcție/salariile de funcție, indemnizațiile de încadrare sunt mai mari decât cele stabilite potrivit prezentei legi pentru anul 2022 sau devin ulterior mai mari ca urmare a majorărilor salariale reglementate, se acordă cele stabilite pentru anul 2022”.

Să luăm un exemplu concret. Presupunem că cineva se pensionează în 2019 și urmează să beneficieze de pensie militară de stat. Și alege cea mai avantajoasă perioadă de șase luni, din precedenții cinci ani, pentru a putea beneficia de pensie, la cuantumul mediei soldelor/salariilor obținute în acele șase luni. Însă cuantumul pensiei brute rezultate este mai mare decât salariile/soldele stabilite pentru 2022, caz în care se va ține cont de cele din urmă, deci baza de calcul a pensiei militare se va diminua.

Atenție! Logica după care se aplică prevederile Legii nr. 153/2017, care stabilesc felul cum se stabilesc salariile de bază ori soldele, după 1 ianuarie 2018, situației prezente este momentul deschiderii drepturilor de pensie.

Până acum am vorbit de pensia militară de stat brută. Însă ICCJ, în cadrul aceleiași decizii, s-a pronunțat și cu privire la limita pensiei militare de stat nete.

„Pensia militară de stat netă (…), după deducerea impozitului pe venit, potrivit legislaţiei în vigoare, este plafonată la cuantumul mediei soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei, deja actualizate (…)”, a mai dispus ICCJ.

Aici, Curtea a interpretat prevederile articolului 60, din cadrul Legii nr. 223/2015: „[L]a stabilirea pensiei militare de stat, pensia netă nu poate fi mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei”.

Atenție! La acest moment, decizia nu este obligatorie, ea devenind efectivă doar după publicarea sa în Monitorul Oficial. Tot atunci va apărea și raționamentul complet al ICCJ, pentru a înțelege, exact, cum a ajuns la aceste concluzii. Până atunci, cei interesați pot să acceseze sesizarea trimisă Înaltei Curți de o instanță ce judeca un caz în care erau aplicabile prevederile de mai sus. Acolo, instanța respectivă a prezentat problema și și-a expus părerea cu privire la felul cum ar trebui intepretate prevederile, ajungând, în esență, la aceeași concluzie cu ICCJ, informează avocatnet.ro

Citește și:

SURSE Guvernul Orban ar pregăti o execuție!

Vești bune! Se dau bani pentru o nouă categorie de români

Întârzierea Guvernului, pe timp de criză, îi costă pe români! Băncile au început să pună popriri pe conturi, în plină pandemie

Postări populare de pe acest blog

sâmbătă, 18 septembrie 2021 Multumim publicatiei Metropola Constanta   Noi proteste împotriva unei guvernări abuzive Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate (SCMD)   reprezintă o organizație având ca obiectiv principal apărarea intereselor celor care, sub Drapelul Tricolor, au jurat credință României, iar dacă va fi necesar, o vor apăra „chiar cu prețul vieții”. Din păcate, cu mici excepții, aproape toate guvernele post-decembriste s-au întrecut parcă în luarea de măsuri antiromânești, în mai toate domeniile, cu precădere în ceea ce privește depopularea, înstrăinarea resurselor naturale, slăbirea puterii de apărare a țării. Mai mult chiar, se întrec în nerespectarea legilor  promulgate de președintele țării cum este cazul angajamentelor luate la intrarea României în NATO, ori a Legii 223/2015, referitoare la pensiile militare de stat care a adus unele reparații, absolut necesare, sistemului de pensionare pentru militarii rezerviști. Pe 3 septembrie președintele PNL a declarat că u
  DOCUMENT! Raportul care aruncă în aer Ministerul Apărării! Se mai miră cineva de ce l-au decorat atâta americanii pe generalul Ciucă? Publicăm astăzi o primă parte din raportul contrainformativ absolut incendiar care arată specialiștilor și românilor de rând deopotrivă ce se ascunde de fapt în spatele operațiunii de înzestrare a Armatei Române! Proces mai mult decât binevenit, dacă nu am înlocui ruginiturile noastre cu ale altora! Dar pe bani mulți, mai mulți decât s-a pomenit în orice caz instrumentat până acum de către Direcția Națională Anticorupție până și în vremurile sale de glorie. Piranha 5 stau degeaba, că nu au muniție de 30mm ca să efectueze trageri! Numai că de această dată ditamai procurorii anticorupție, ofițeri de informații și demnitari români, indiferent de culoarea lor politică sau structura din care fac parte nu mai au niciun pic ”de sânge în instalație” pentru a raporta măcar mai departe detaliile absolut halucinante din documentul contrainformativ intrat, logic,

GLORIE EROILOR NEAMULUI ROMANESC. In data de 29 MAI 2014 de INALTAREA DOMNULUI sarbatorim ZIUA EROILOR.

Mormantul Ostasului Necunoscut Mareste imaginea. Mormantul Ostasului Necunoscut este un simbol unic al recunostintei nationale si al cinstirii pe care poporul roman o datoreaza celor care si-au dat viata pentru apararea, libertatea si demnitatea tarii noastre. In luptele mondiale de la inceputul secolului trecut, Romania a pierdut aproape un milion de soldati si oameni de rand. Pe langa cimitirele si monumentele ridicate in orasele si satele tarii, in anul 1923, in Parcul Carol I, din Bucuresti, a fost inaugurat "Mormantul Ostasului Necunoscut". Acest lucru se datoreaza mai ales Societatii "Mormintele Eroilor Cazuti in Razboi", infiintata in 1919 si transformata ulterior, in anul 1927, in Societatea "Cultul Eroilor". Mormantul Ostasului Necunoscut In anul 1923, la indemnul Societatii Eroilor, s-a luat decizia ca jertfa tuturor eroilor necunoscuti sa fie simbolizata de un monument special: &quo