IN LUNA LUI GERAR - IANUARIE , PE DATA DE 07 .IANUARIE SARBATORIM PE
SF.PROROC IOAN BOTEZATORUL .
IN LUNA IANUARIE COLEGII NOSTRI : PAUN ION VASILE , BOTEANU ION ,BACU ION, BOLOCAN ION NELU , IVAN ION , MORARU ION, NEAGU ION, NEDELOIU ION, TEODOR IONEL , ISI SARBATOREASC ATAT ZIUA ONOMASTICA SI ZIUA DE NASTERE SAU NUMAI ONOMASTICA .
LE DORIM MULTA SANATATE , FERICIRE ALATURI DE CEI DRAGI , INDEPLINIREA TUTUROR DORINTELOR , ALATURI DE UN CALDUROS LA MULTI ANI !.
BIROUL OPERATIV AL FILIALEI SCMD SLOBOZIA
IN LUNA IANUARIE COLEGII NOSTRI : PAUN ION VASILE , BOTEANU ION ,BACU ION, BOLOCAN ION NELU , IVAN ION , MORARU ION, NEAGU ION, NEDELOIU ION, TEODOR IONEL , ISI SARBATOREASC ATAT ZIUA ONOMASTICA SI ZIUA DE NASTERE SAU NUMAI ONOMASTICA .
LE DORIM MULTA SANATATE , FERICIRE ALATURI DE CEI DRAGI , INDEPLINIREA TUTUROR DORINTELOR , ALATURI DE UN CALDUROS LA MULTI ANI !.
BIROUL OPERATIV AL FILIALEI SCMD SLOBOZIA
Botezul Domnului - Boboteaza
Pe
6 ianuarie praznuim Botezul
Domnului, cunoscut in popor sub denumirea de
Boboteaza. Botezul Mantuitorului in Iordan, poarta
si denumirea de "Epifanie" sau "Teofanie", termeni care
provin din limba greaca si inseamna "aratare",
"descoperire". De ce aratare sau descoperire? Pentru ca in momentul
in care Hristos a fost botezat, cerurile s-au deschis, Duhul lui Dumnezeu S-a
coborat in chip de porumbel si a stat peste El, iar Tatal a marturisit:
"Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru Care am binevoit!" (Matei 3,
17). In acest sens, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Hristos n-a
ajuns cunoscut tuturor cand S-a nascut, ci cand S-a botezat".
Boboteaza
- scurt istoric
Sarbatoarea
Bobotezei este amintita din secolul al II lea, la Sfantul Clement Alexandrinul.
Mentionam ca in primele secole, Boboteaza era sarbatorita impreuna cu Nasterea Domnului,
pe 6 ianuarie. Incepand cu secolul al IV lea, cele doua sarbatori au fost
despartite: 25 decembrie fiind data stabilita pentru praznuirea Nasterii
Domnului si 6 ianuarie pentru Botezul Domnului.
Boboteaza,
ziua in care Hristos S-a descoperit lumii
Afara
de cele graite de Iisus la varsta de 12 ani in templu, Hristos nu a savarsit
nicio minune si nu a rostit niciun cuvant retinut de evanghelisti. Incepand cu
Botezul Sau, Hristos iese din umbra si incepe sa propovaduiasca. A primit
botezul la 30 de ani, varsta maturitatii la evrei.
Iisus a venit la Ioan si i-a cerut sa-L boteze, nu pentru ca avea nevoie de curatire de pacate, caci era Dumnezeu-Omul, ci pentru a sfinti creatia. Ca Mantuitorul nu a venit sa primeasca iertare de pacate de la Ioan, reiese si din faptul ca botezul lui Ioan il ajuta pe om sa constientizeze starea pacatoasa, insa, nu oferea iertarea. De aceea se si spune ca era "spre iertarea pacatelor" (Luca 3, 3), pe care avea s-o aduca Hristos.
Iisus a venit la Ioan si i-a cerut sa-L boteze, nu pentru ca avea nevoie de curatire de pacate, caci era Dumnezeu-Omul, ci pentru a sfinti creatia. Ca Mantuitorul nu a venit sa primeasca iertare de pacate de la Ioan, reiese si din faptul ca botezul lui Ioan il ajuta pe om sa constientizeze starea pacatoasa, insa, nu oferea iertarea. De aceea se si spune ca era "spre iertarea pacatelor" (Luca 3, 3), pe care avea s-o aduca Hristos.
El
primeste botezul de la Ioan pentru a
readuce Duhul Sfant in creatie. Prin caderea in pacat, omul Il pierduse pe
Sfantul Duh, asa cum ne marturiseste Sfantul Chiril al Alexandriei. Botezul
Mantuitorului reprezinta momentul redeschiderii izvoarelor harului, care
fusesera zavorate pentru om si pentru intreaga creatie. Prin cuvintele din
rugaciunea citita la Boboteaza: "Astazi firea apelor se
sfinteste...", nu trebuie sa intelegem ca harul lui Dumnezeu se pogoara in
timpul slujbei de sfintire a apei peste toata apa care exista in diverse
locuri, ci doar peste apa pregatita din timp pentru acest lucru.
In
Botezul Domnului stau inceputul si temeiul Sfintei Taine a Botezului crestin
Acceptand
sa Se cufunde in Iordan, Hristos l-a ingropat pe vechiul Adam si a inceput
astfel zidirea unui om nou. Apele Iordanului primind pe Dumnezeu-Omul nu au
avut ce sa curete, ci au fost ele insele purificate. Hristos a curatit prin
cufundarea Sa in Iordan, creatia intinata de caderea omului in pacat si a
inlaturat puterea satanei. Astfel, in clipa cand El S-a lasat botezat de Ioan,
izvoarele harului s-au pogorat peste creatie.
In
rugaciunea de sfintire a apei de la Botez, se cere venirea Duhului pentru
curatirea apei de lucrarea puterilor demonice, pentru ca ea sa devina, prin
pogorarea deplina a Duhului, loc al nasterii omului nou in Hristos.
Astfel, ritualul Botezului crestin repeta aceste momente, care semnifica trecerea dintr-o etapa existentiala in alta: el se deschide cu lepadarile, menite sa alunge puterea satanei si se incheie cu primirea darului Sfantului Duh.
Astfel, ritualul Botezului crestin repeta aceste momente, care semnifica trecerea dintr-o etapa existentiala in alta: el se deschide cu lepadarile, menite sa alunge puterea satanei si se incheie cu primirea darului Sfantului Duh.
Boboteaza
- sfintirea apei
In
ajunul si in ziua de Boboteaza, in toate bisericile ortodoxe, cu puterea
Duhului Sfant, la rugaciunile arhiereilor si preotilor se sfinteste Agheasma Mare.
Crestinii
ortodocsi pot lua pe nemancate din Agheasma Mare in perioada 5 ianuarie - 14
ianuarie si la recomandarea duhovnicului. Agheasma Mare este folosita in Ajunul
Bobotezei la sfintirea casele credinciosilor
si locuitorii acestora. Tot cu ea se stropesc si lucrurile care trebuie
binecuvantate sau sfintite, cum ar fi: binecuvantarea si sfintirea prapurilor,
sfintirea crucii si a troitelor, a clopotului, a vaselor si vesmintelor
liturgice, sfintirea icoanelor, a bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si
Marelui Mir
Obiceiuri de Boboteaza
Boboteaza - 6 ianuarie
Boboteaza, serbata in ziua de 6 ianuarie, incheie ciclul sarbatorilor de iarna si are, pe langa intelesurile crestine - momentul nasterii spirituale a Mantuitorului - trasaturi de mare sarbatoare populara.
In ajunul Bobotezei se pregateste o masa asemanatoare cu masa din ajunul Craciunului. Pe masa din "camera de curat" se asterne o fata de masa, aleasa special pentru acest moment, sub fata de masa se pune fan sau otava iar pe fiecare colt se pune cate un bulgare de sare. Deasupra se aseaza douasprezece feluri de mancare: coliva - grau pisat, fiert, indulcit cu miere si amestecat cu nuca pisata -, bob fiert, fiertura de prune sau perje afumate, sarmale ( "galuste" ) umplute cu crupe, bors de "burechiuse" sau "urechiusele babei" - bors de fasole alba in care se fierb coltunasi mici, umpluti cu ciuperci, ce au colturile lipite in forma de urechiuse -, bors de peste, peste prajit, "varzare" - placinte de post umplute cu tocatura de varza acra -, placinte cu mac etc.
Pana la sosirea preotului cu Iordanul sau Chiraleisa, nimeni nu se atinge de mancare iar, imediat dupa sfintirea mesei, parte din bucate sunt adaugate in hrana animalelor pentru "a fi protejate de boli si pentru a fi bune de prasila".
Alta data, dupa ce preotul rostea Troparul Botezului si stropea cu agheasma in casa si pe gospodari, era invitat sa se aseze pe lavita. Sub laicerul de pe lavita erau asezate, din timp, boabe de porumb - "ca sa stea clostile pe oua" - si busuioc - "ca sa vina petitorii'. Busuiocul acesta era folosit, mai tarziu, in descantecele de dragoste.
In semn de rasplata se dadeau: bucate ("desagarului"), bani (preotului), nuci, mere si covrigi (copiilor) iar, pe crucea preotului, gospodina casei aseza cel mai frumos fuior de canepa. Oferirea fuiorului avea mai multe semnificatii: se credea ca de firele acestuia se vor prinde toate relele, ca fuiorul devenea o punte peste care vor trece sufletele mortilor sau ca Maica Domnului va face din canepa un voloc cu care va prinde sufletele mortilor din iad pentru a le ridica in rai.
Ajunul Bobotezei
Ajunul Bobotezei era, in egala masura, si un moment favorabil farmecelor, descantecelor si altor practici magice. Dimineata, inainte de aprinderea focului, se strangeau cenusa din soba si gunoiul din casa pentru a fi pastrate pana in primavara, cand se presarau pe straturile cu legume "pentru a le face rodnice si a le proteja de gujulii". Fanul de sub fata de masa si bulgarii de sare se adaugau in hrana animalelor "pentru a le feri de farmece, de boli si de duhurile rele". In acelasi scop era folosita si agheasma luata de la preotul care venea cu Iordanul.
Se credea ca daca, in dimineata Ajunului de Boboteaza, pomii erau incarcati cu promoroaca, acestia vor avea rod bogat. De asemenea, se credea ca animalele din grajd vorbesc la miezul noptii dinspre ziua de Boboteaza despre locurile unde sunt ascunse comorile.
In aceasta zi erau interzise certurile in casa si nu se dadea nimic ca imprumut, nici macar jaratec din focul din vatra.
In seara de Ajun se savarseau practici de aflare a duratei vietii. Inainte de culcare, se luau carbuni din vatra si se denumeau cu numele tuturor membrilor familiei. Se credea ca primul care va muri, va fi cel al carui carbune se va stinge mai repede.
Boboteaza - sfinitirea apei
In ziua de Boboteaza are loc sfintirea apei, in timpul slujbei de Iordan. Pregatirea acestui moment se face, si astazi, cu multa atentie, in fiecare comunitate. Locul de desfasurare a slujbei se alege impreuna cu preotul satului, de obicei intr-un spatiu mai larg - unde sa fie cel putin o fantana -, in imediata vecinatate a unei ape curgatoare, in gospodaria unui om sau in curtea bisericii. Pentru acest moment se aduce apa, care se punea in vase mari de lemn si, tot acum, se taie, la rau, o cruce mare de gheata. In jurul acestei cruci sau in jurul crucii care se afla in mod normal in curtea bisericii, se desfasoara intreg ceremonialul religios, la care participa toata suflarea comunitatii.
Dupa slujba de sfintire a apei, transformata in agheasma, fiecare satean isi ia apa sfintita in vasele de lemn sau de sticla cu care a venit de acasa. Pe drumul de intoarcere ei striga "Chiraleisa"- pentru belsugul holdelor viitoare, pentru purificarea aerului si pentru cresterea cat mai mare a canepii - si toarna cate putina agheasma in toate fantanile intalnite in cale. Odata ajunsi acasa, oamenii sfintesc cu agheasma sura, grajdul, animalele din grajd, pomii din livada, casa si interiorul casei.
Boboteaza - practici populare de purificare a spatiului si de alungare a spiritelor malefice
Boboteaza cumuleaza elemente specifice de reinnoire a timpului calendaristic, la riturile crestine adaugandu-se practici populare de purificare a spatiului si de alungare a spiritelor malefice. In Bucovina, purificarea aerului se facea, candva, prin focuri si fumegatii, in cadrul unui obicei numit Ardeasca. Aceasta manifestare avea loc imediat dupa sfintirea apei cand tinerii se retrageau pe locuri mai inalte, avand asupra lor carbuni aprinsi ce fusesera folositi anterior la aprinderea secaluselor, si aprindeau focurile de Boboteaza. Rugul era facut din vreascuri si frunze uscate stranse de feciori cu o zi inainte. Tinerii cantau si dansau in jurul focului si sareau peste foc, atunci cand acesta se mai potolea, in credinta ca vor fi feriti, astfel, de boli si de pacate. La plecare, fiecare lua carbuni aprinsi cu care, odata ajunsi acasa, afumau pomii din livada in scop fertilizator. De asemenea, inconjurau casa cu pulberea folosita ca incarcatura pentru secaluse crezand ca, in acest fel, casa va fi ferita de primejdii, mai ales de trasnete.
In cele trei zile, cat tine Boboteaza in Bucovina, exista sate in care vecinii, prietenii si rudele obisnuiesc a se colinda reciproc, dupa cum exista comunitati in care, in aceste zile, reapar mascatii. Tinerii, mascati in babe si mosnegi, colinda mai ales pe la casele unde se gasesc fete de maritat, obiceiul fiind o reminiscenta a cultului mosilor si stramosilor precum si a unor vechi practici fertilizatoare.