La ceas aniversar, B.Op.SCMD filiala
SLOBOZIA urează tuturor celor care şi-au făcut şi îşi fac datoria sub tricolor,
în astfel de unitaţi si subunitati, multă sănătate, prosperitate şi depline
împliniri în întreaga activitate!
ZIUA ARMELOR :
Ziua MUZICILOR MILITARE - 1 IULIE
Prin transpunerea in fapt a Regulamntului organic din 1 / 13 iulie 1831 .in compunerea nou nacutelor bataioane de " militii ", ale Armatei Nationale permanente , intrau si isi incepeau slujba sub drapel " ostasii muzicanti " , (ofanfara era formata din ,conform prevederior vremii , din "1 tambur , 24 muzicanti si 8 tobosari "
La
implinirea celor 183 de ani de existenta a specialitatii militare, B.Op.al SCMD filiala
Brăila urează tuturor celor care şi-au făcut şi îşi fac datoria sub tricolor,
în muzica militară, multă sănătate, prosperitate şi depline împliniri în
întreaga activitate!
Ziua SPECIALITATII MILITARE " RAZBOI ELECTRONIC " - 13 IULIE
- 1. Premise:
In dupa-amiaza zilei de 22
decembrie 1989 Comandamentul Aviatiei Militare ( C.Av.M ) si cel la
Apararii Antiaeriane a Teritoriului (C.A.A.T), au creat 2 echipe de
lupta mixte care coordonau supravegherea si apararea spatiului aerian al
Romaniei din punctul sau principal de comanda ( P.C.P.). Prima
care a intrat in tura, era compusa din gen. mr. Gheorghe Negosanu –
seful de stat major al CAAT, gen. mr. Radu Vlasceanu – seful Trupelor de
radiolocatie din CAAT, col. Magdalena Ion – seful Artileriei AA din
CAAT ( devenit secretar al CSAT sub presedintia Emil Constantinescu ),
seful Trupelor de rachete AA din CAAT, col. Ivanescu – seful Cercetarii
CAAT si col. Budiaci Mircea – inspector-sef responsabil de Aviatia de
vanatoare din CAvM.
Ambele echipe se subordonau gen. lt. Rus Iosif, comandantul C.Av.M si gen. lt. Mircea Mocanu
seful CAAT. Conducerea C.Av.M & Ap.AA.T isi putea exercita actul de
conducere atit din sediul C.Av.M & Ap.AA.T de la Baneasa, cit si
din punctul de comanda principal ( P.C.P.) amenajat la Balotesti, in
imediata apropiere a Bucurestiului. Ambele fiind echipate cu elementele
de comanda ale sistemul automatizat ALMAZ -2, de productie sovietica. Rolul
lui ALMAZ -2 era unul de interfata necesara monitorizarii componentelor
sale aflate in dotarea unitatilor si marilor unitati de aviatie si de aparare A.A. a Teritoriului.
Odata cu descoperirea unei tinte aeriene de catre o subunitate de radiolocatie, ALMAZ -2
facea ca informatia sa fie imediat afisata tuturor radarelor de
descoperire si dirijare ale aviatiei si rachetelor/artileriei A.A.
subordonate. Aceasta operatiune era vitala aviatiei de vinatoare si
divizioanelor de lansare inzestrate cu rachete A.A, pentru a-si trece
succesiv echipajele si rachetele existente pe rampele de lansare, in
starile de pregatire pentru lupta, ce precedau decolarea avioanelor sau
lansarea rachetelor. Asadar, chiar daca informatia primara, oferita de
unele subunitati de radiolocatie care deserveau nemijlocit fiecare
regiment de aviatie si fiecare divizion ( baterie ) de rachete A.A., nu
indicau existenta vreunei tinte aeriene, totusi sistemul automatizat de
conducere o introducea, via P.C. Principal sau sediul C.Av.M &
Ap.AA.T . Interfata ALMAZ asigura la nivelul tactic, conectarea in retea
a fiecarui regiment de aviatie vinatoare, unitate ( subunitate ) R.A.A.
sau artilerie A.A., unitate ( subunitate ) radar printr-o componenta
esentiala numita VOZDUH 1M. Acesta era in fapt un computer integrator a
carui memorie inmagazina mai intii toate tintele aeriene introduse si
repartizate pe unitati si mari unitati de catre Comandamentul Aviatiei
si Apararii Antiaeriene a Teritoriului de la displayul comandantului
acestei categorii de forte armate. Apoi fiecare componenta VOZDUH 1M,
instalata la regimentele de aviatie vinatoare extrapola traiectoria
tintelor repartizate, facind calculele de navigatie tactica pentru
stabilirea aliniamentelor de introducere in lupta, pentru fiecare avion de vinatoare
disponibil in serviciul de lupta. Dupa decolarea avionului de
vinatoare, incepea dirijarea acestuia instrumentala, utilizind un
echipament distinct ( sistemul de calcul CASCAD APN-1) existent si el in
Punctul de Comanda al unitatii de aviatie vinatoare ) cu scopul
introducerii acestuia pe aliniamentul de interceptare al tintei aeriene
repartizate. Acelasi lucru se intimpla si cu fiecare racheta A.A.
lansata, la P.C. al divizionului de rachete AA existind un sistem de
calcul al traiectoriei similar lui CASCAD. Transmiterea comenzilor de
dirijare a avionului de vinatoare era realizata printr-o linie de date
imposibil de bruiat numita LAZUR-ARL. Prin aceasta linie de date
erau transmise neintrerupt la bordul avionului de vinatoare viteza
adevarata si numarul Mach, pe care pilotul trebuia sa o asigure,
inaltimea de zbor, afisa distanta fata de tinta si alte elemente de
navigatie tactica. Odata introdus in lupta pe aliniamentul de
interceptare, pilotul avionului de vinatoare trebuia sa descopere tinta,
s-o identifice ca fiind inamica si sa o incadreze folosind radarul sau
aparatura optica/ infrarosu de conducere a focului de la bord.
Rachetele A.A. erau dirijate de calculator pina in apropierea tintei, la
distanta la care intra in parametrii focosul de proximitate al
acestora. Radarul, aparatura optica/ infrarosu de conducere a focului de
la bordul avionului si focosul de proximitate al rachetei aer-aer
functionau in mod autonom. Nefiind prevazute cu componenta VOZDUH 1M ca
rachetele AA si artileria AA, nu inmagazinau tintele introduse de seful
Comandamentului Aviatiei si Apararii Antiaeriene a Teritoriului prin
intermediul interfatei ALMAZ – 2. Acest amanunt
explica faptul ca niciunul din cei peste 60 de pilotii decolati la
interceptare incepind cu noaptea de 23 decembrie 1989, nu a descoperit
tintele pe ecranele radar de bord si nici nu a raportat vreun contact
vizual cu tintele aeriene pe care ar fi trebuit sa le combata.
- 2. Razboiului radio-electronic din 1989
Razboiul radio-electronic a
inceput pe 22 decembrie 1989, la ora 17:28, cind aceasta prima echipa de
lupta era in tura si se intuneca, astfel incit cercetarea spatiului
aerian cu dispozitivele optice era inoperanta. Mai intii 10-15
tinte aeriene evoluind cu viteza mica, la joasa altitudine, au aparut pe
radare, in interiorul teritoriului maghiar, in apropierea granitei cu
Romania. Dupa 30-50 de minute, tinte similare au aparut si in apropierea
granitei cu Bulgaria si celei cu URSS. Manevrele acestor tinte erau
identice, constind in ridicarea in aer, apoi constituirea mai multor
formatii de lupta care apoi zburau in zone de serviciu in aer bine,
delimitate din apropierea granitei cu Romania pentru ca in final sa
dispara brusc de pe ecranele radar. Intrucit aceste manevre i-au sugerat
un atac pe mai multe directii spre interiorul Romaniei, respectiv
inceputul unei interventii aeropurtate, care preceda atacul terestru,
prima masura luata de generalul Negosanu, seful echipei de lupta a
C.Av.M & Ap.AA.T, a fost contactarea sefilor fortelor aeriene din
tarile vecine, care au infirmat orice activitate de zbor in apropierea
granitelor cu Romania. A doua masura ordonata a fost inchiderea
spatiului aerian pentru aeronave, inclusiv pentru cursele civile. Pe 22
decembrie 1989 de la orele 19:00 nici o aeronava militara sau civila nu
mai era autorizata sa decoleze de pe teritoriul Romaniei. Incepind cu
ora 19:00 pe radarele CAAT au reaparut tintele, numai ca de data
aceasta, ele au patruns in spatiul aerian romanesc dinspre Ungaria, pe
mai multe directii, una dintre acestea fiind orasul Timisoara.
Trebuie facuta precizarea ca la acea
data, la Timisoara se afla comandamentul unei divizii de aparare AA,
care avea in responsabilitate jumatatea de vest a spatiului aerian al
Romaniei. Cea de-a treia masura luata de gen. mr. Negosanu, din punctul
de comanda principal al C.Av.M & Ap.AA.T, a fost sa ordone diviziei
AA de la Timisoara, sa execute foc de baraj asupra tintelor aeriene,
intrate in zonele de foc ale regimentului 17 rachete AA de la Resita si a
divizioanelor artileriei AA subordonate. Rezultatul primei
salve de tragere a fost zero, tintele continuindu-si nestingherite
traiectul in adincimea teritoriului romanesc.
Citeva luni mai tirziu, MApN de comun acord cu Parchetul Militar, a expus ca proba materiala a razboiul radio-electronic, resturile unui balon meteorologic,
prevazut cu un reflector poliedric ( un schelet de lemn invelit in
foita de staniol ), menit sa induca radarele in eroare, prin reflectarea
undelor electromagnetice emise de statiile de radiolocatie. Pe cutia de
lemn gasita in apropiere de Timisoara, era inscriptionat in limba rusa
“fabricat în URSS”. Ceea ce a ascuns MApN, e faptul ca acel
balon fusese in inzestrarea sa, in perioada 1950-1968 fiind importat din
URSS, intrucit acesta era furnizorul nostru unic de tehnica militara la
vremea aceea si ca in 1989 nu-l mai folosea nimeni. Imediat
dupa iesirea din zona de foc ale divizioanelor de artilerie AA din
Banat, din grupul compact de tinte care evoluau initial pe directia
sud-est, s-a desprins sub-grupul Transilvania care a inceput sa se
deplaseze pe directia nord-est. El a fost luat in primire de regimentul
15 rachete AA de la Hunedoara inzestrat cu S-75 Volhov si care a primit ordin de lansare.
In apropiere de Alba Iulia, in jurul
orei 21:00 grupul de tinte ramas intact, a intrat in zona de foc a altui
divizion de artilerie AA. Nici focul executat de acesta n-a condus la
doborirea vreunei tinte, sub-grupul mai sus-amintit ajungind in
apropiere de orasul Tirgu Mures, de unde a disparut subit de pe radar
inainte de ora 22:00. De mentionat ca la Tirgu Mures era comandamentul
Diviziei 6 Tancuri, cea mai puternica mare unitate a Armatei a 4-a
“Transilvania”.
Tragind concluzia ca formatia de
elicoptere agresoare ar fi disparut de pe radar, intrucit a aterizat si a
lasat desantul aerian la sol, la una din fostele case de vinatoare ale
lui Ceausescu, gen. mr. Negosanu a raportat situatia la
gen. lt. Mocanu, seful CAAT, acesta cerind Comandamentului Trupelor de
Uscat, ca divizia 6 tancuri sa trimita acolo o unitate de
interventie. Grupul principal de tinte si-a continuat deplasarea spre
sud-est survolind masivul Retezat in jurul orelor 21:00, de unde si-a
schimbat o vreme directia zburind spre est. De pe aliniamentul pasului
Vulcan, in apropiere de localitatea Petrosani, un sub-grup de tinte (
Oltenia ) s-a desprins de grupul principal, urmind cursul spre sud, pe
valea riului Jiul catre Craiova. De mentionat ca la Craiova era
comandamentul Armatei a 3-a care avea ca zona de responsabilitate
Banatul si Oltenia. Tot la Craiova avea comandamentul si Divizia 2
Mecanizata, subordonata Armatei a 3-a. Din acest motiv, la marginea
Craiovei era dispus regimentul 51 rachete AA/KUB, care in jurul orei
22:00 a deschis focul impotriva tintelor aeriene, fara a dobori nimic.
De remarcat faptul ca in cazul rachetelor KUB, motorul lor nu porneste
doar cind comandantul bateriei da comanda de lansare, mai e nevoie si ca
pe ecranul radar de dirijare sa existe semnalul electronic al unei
tinte aeriene reale.
Pe aliniamentul Turnu Rosu-Cozia, alte
2 sub-grupuri de tinte ( Muntenia si Arges ) s-au desprins din grupul
principal, unul continuind deplasarea spre sud pe valea riului Oltul,
altul zburind pe directia sud-est, urmind traiectul Curtea de Arges,
Pitesti, Bucuresti. Sub-grupul Oltenia a disparut de pe radar timp de 30
de minute, in zona Resca, in apropierea altei cabane de vinatoare a lui
Ceausescu. Cunoscind raza de actiune a tuturor elicopterelor din
tratatul de la Varsovia, gen. Negosanu a tras concluzia ca ar fi vorba
de o escala pentru realimentarea cu carburant. Numai ca el a reaparut
ulterior si si-a continuat nestingherit traiectul spre sud. Al doilea
sub-grup de tinte a disparut de pe radar in jurul orei 02:00, la sud de
Bucuresti, dupa ce in prealabil asupra sa a deschis focul un divizion al
regimentului 4 Ra.A. de la Ploiesti si divizionul 3 rachete AA de la
Boteni apartinind brigazii 1 rachete, ambele inzestrate cu S-75 Volhov.
In total, 50 de rachete AA de diferite
tipuri si citeva zeci de mii de proiectile de artilerie AA de diferite
calibre, au fost lansate în noaptea de 22/23 decembrie 1989 de CAAT,
asupra tintelor descoperite cu mijloacele de radiolocatie. Ultimele
coordonate de pozitie ale grupurilor de tinte au fost inregistrate si
transmise trupelor de uscat. La fata locului au fost dirijati militarii
pe transportoare blindate, apartinind trupelor de uscat, pregatiti sa
duca lupta si sa captureze echipajele si desantul aerian agresor. Numai
ca militarii nu au gasit nici o urma de aeronava. Cu totii ne amintim
imaginile transmise de TVR in seara de 22 decembrie 1989, cind generalul Stefan Gusa, seful Marelui Stat Major, vorbea la telefon cu generalul Mircea Mocanu,
seful CAAT. Acesta ii raporta ca doborise 8 elicoptere si ca acestea nu
decolasera din afara granitelor ci de pe piste subterane, de care
armata nu stiuse pina atunci. Circa 1.300 de tinte aeriene cu
caracteristici de zbor asemănătoare elicopterelor au fost depistate si
urmarite pe radar de CAAT.
- 3. Marina militara saboteaza “lovilutia”
Simultan cu grupul de tinte aparut la
granita de vest, pe ecranele radar a mai aparut un alt grup de tinte
aeriene, pornit din marea Neagra, din afara apelor teritoriale
romanesti. Acest grup survola spatiul aerian al Dobrogei, trecea peste
fluviul Dunarea pe la Giurgeni-Vadu Oii, facea viraj de 180 de grade la
verticala Sloboziei, dupa care se intorcea in marea Neagra si pentru un
timp disparea, ca si cind ar fi aterizat la bordul unei nave maritime de
tip portelicopter. Pentru ca ulterior sa reia acelasi traiect.
Coordonatele presupusului portelicopter au fost transmise
Comandamentului marinei militare, caruia Marele Stat Major
i-a repartizat lovirea obiectivului. Marinarii au verificat
autorizatiile pe ruta maritima care corespundeau coordonatelor tintei si
si-au dat seama de faptul ca la acel moment in zona se gasea un vas
comercial sovietic, ale carui dimensiuni nu-i permitea sa ia la bord
nici macar un elicopter. Asa ca au refuzat sa trimita nave de lupta
inarmate cu rachete pentru a lovi obiectivul.
- 4. Cine a realizat razboiul radio-electronic
In cadrul aplicatiilor desfasurate
incepind cu anul 1986, introducerea tintelor de catre comandament (
C.Av.M & Ap.AA.T ), prin sistemul automatizat ALMAZ, constituia un
procedeu utilizat curent, in vederea verificarii capacitatii combative a
trupelor, care nu implica consumuri de munitie, carburanti si resursa
de aviatie. Proiectanctul sovietic a creat suplimentar o schema de
blocaj a lansarii accidentale de pe rampa a rachetelor A.A. Astfel, in
absenta unei tinte aeriene primare descoperite de radarul de urmarire al
bateriei sau divizionului R.A.A. si identificate in prealabil ca fiind
inamica, nu se putea deschide focul. Singura varianta de inselare a
blocajului de lansare a rachetei AA o constiuia transferul unei tinte
aeriene, considerate ca descoperita in prealabil de alta subunitate
radar si transmisa prin linia de date, cu toate coordonatele sale, catre
esalonul superior.
Spre deosebire de acesta, comandantul
Aviatiei si Apararii AA apasa pe un singur buton si ALMAZ – 2 facea
instantaneu transferul datelor tintei catre divizionul dorit si in maxim
5 secunde racheta AA era lansata practic “in orb”. Concret aplicatia
C.Av.M & Ap.AA.T din vara anului 1989 a avut ca tema : “verificarea
capacitatii de reactie a unitatilor subordonate in conditiile unei
operatii de desant aerian executat de agresor cu elicoptere care zboara
pe cit posibil sub zona de acoperire a radarului, in zonele de operatii
Vest, Sud si Sud-Est”. P.C.P. al C.Av.M & Ap.AA.T si-a dat seama
dupa primele 2-3 ore despre existenta unui puternic bruiaj considerat ca
fiind provocat de generatoare externe, care inducea tinte false.
Surprinzator, dat tocmai acesta a interzis unitatilor subordonate
folosirea singurului echipament de contracarare existent ( VP-15,
conjugat cu componenta VOZDUH 1M ).
VP-15 calcula, prin metoda triangulatiei,
coordonatele tintei aeriene generatoare de bruiaj, prin receptia
emisiei acesteia de catre 2-3 receptoare in banda larga de frecventa.
Rezulta urmarirea cu maxima precizie a evolutiei generatoarelor de
bruiaj si eliminarea lor ca tinte. VP-15 exista in inzestrarea P.C.
Diviziei de Aparare AA si cu un esalon mai jos, pina la P.C. al
batalionului de radiolocatie, P.C. al divizionului de rachete AA si P.C.
al regimentului de aviatie vinatoare. Daca cineva ar fi folosit aceasta
aparatura si-ar fi dat seama ca IP celui care introducea tintele era
chiar cel al conducerii C.Av.M & Ap.AA.T. In lunile
iunie-august 1989, operatorii companiilor radiotehnice din Banat, de la
Sulina, Bobocu si Bacau, aflate in subordinea C.Av.M & Ap.AA.T. au
receptionat semnalele unor aparate fara programare de zbor, pe care
le-au calificat drept tinte neidentificate. Aceste tinte
apareau numai noaptea, brusc ca si cind ar fi decolat de nicaieri,
evoluind cu viteza mica la inaltimi de 500-1.000 m.
- 5. Consecinte criminale ale razboiului radio-electronic
Din dispozitia gen. Negosanu,
pe 22 decembrie 1989 de la orele 19:00 nici o aeronava militara sau
civila nu mai era autorizata sa decoleze de pe teritoriul Romaniei. Prin
urmare avioanele de vinatoare-interceptare, cele mai apte sa atace o
tinta aeriena, n-au fost decolate in noaptea de 22/23 decembrie. In
schimb, mai multe elicoptere au primit misiuni de zbor din categoria
intrebuintare in lupta, direct de la gen. Iosif Rus, comandantul C.Av.M
& Ap.AA.T, desi anterior interzisese orice zbor.
Trebuie stiut ca planificarea
unui zbor al unei aeronave militare, considerat intrebuintare in lupta,
precum cel al elicopterelor militare din decembrie 1989, urma un
algoritm obligatoriu. Conducerea C.Av.M & Ap.AA.T. fiind
responsabila de planificarea si coordonarea tuturor zborurilor
aeronavelor militare si civile, in spatiul aerian al Romaniei. Prin
urmare, C.Av.M & Ap.AA.T raspundea si de instiintarea celorlaltor
categorii de forte armate (unitatile apartinind trupelor de uscat si
marinei militare), despre situatia aeriana existenta. Informatiile
acestea fiind necesare pentru asigurarea securitatii zborurilor
aeronavelor proprii. Mai mult decit atit, dreptul de a da ordinul de
deschidere a focului de nimicire, aparitine comandantului C.Av.M &
Ap.AA.T sau inlocuitorului legal al acestuia. Comandantul C.Av.M &
Ap.AA.T poate da un astfel de ordin, in cazul unei aeronave militare,
careia i-a repartizat tot el o misiune de intrebuintare in lupta, doar
daca e nebun sau daca urmareste sa-i omoare pe proprii sai
subordonati. Sa ne reamintim citeva astfel de situatii bizare, petrecute
in decembrie 1989 care au fost privite dintr-o perspectiva aiuristica,
de catre comisiile parlamentare si de catre procurorii militari. Pe 23
decembrie, orele 11:30 Valentin Voicila, seful Comitetului Revolutionar Arad l-a informat pe omologul sau de la Deva ca generalii Nuta si Mihalea
se aflau in rapidul Pannonia 22, in drum spre Bucuresti, fiind
transmise si vagonul si numerele locurilor pe care erau asezati cei doi.
Cei 2 au fost arestati in gara CFR Deva, detinuti citeva ore in UM
01719-Deva, de unde generalul Nicolae Militaru (
ministrul Apararii ) a decis transportarea lor la Bucuresti cu
elicopterul. In acest scop a fost destinat elicopterul IAR-330 nr. 72 de
la regimentul 58 Elicoptere de la Sibiu, avand un echipaj format din :
mr. Nicolae Tudor, pilot, cpt. Victor Motica, secund pilot si m.m. Nicolae Galaftion,
mecanic de bord. Elicopterul a decolat de la Deva in jurul orei 19:40,
in zbor comunicindu-se echipajului sa se deplaseze pe cursul riului
Mures pina la Alba Iulia si de acolo sa se indrepte spre Sibiu, unde
urma sa si aterizeze. In acelasi timp, gen. Ion Hortopan a alertat
unitatile din garnizoana Alba Iulia, militarii primind ordin sa doboare
toate aparatele de zbor ce se apropie de oras, deoarece ar fi fost vorba
de „teroristi”. La citeva minute dupa ce elicopterul a survolat UM
01496-pontonieri, asupra sa au fost trase citeva rafale scurte, de 3-5
gloante, de la sol. Atins de 12 proiectile calibru 7,62 mm, instalatia
de alimentare cu combustibil si cea a comanzii hidraulice a fost
avariata, elicopterul luind foc in aer si s-a prabusindu-se.
- 6. Complicitatea procurorului militar Ilie BOTOS la CRIMA!
Ancheta condusa de procurorul militar Ilie Botos
s-a incheiat in 1994 cu neinceperea urmaririi penale, un an mai tirziu
Sectia Parchetelor Militare inchizind definitiv acest dosar, considerand
ca totul a fost un accident. In ziua de 24 decembrie 1989, la ora 07:30
echipajele elicopterelor nr. 82 si 89 apartinind Regimentului 59 Elicoptere- Tuzla,
au primit misiunea de cercetarea aeriana si vinatoarea libera, in
conditii de interdictie a utilizarii statiei radio, in zona
Adamclisi-Ioan Corvin, unde a fost semnalata de radar prezenta unui
elicopter neidentificat. La ora 08:05 au decolat în formatie si dupa o
patrulare de 30 minute, fara a se constata ceva suspect, pilotii celor 2
elicoptere au luat decizia sa ia inaltime si se intoarca la baza. Dupa
ce a trecut deasupra unui deal, echipajul elicopterului nr. 82, a auzit
o explozie si a avut senzatia că se trage asupra lui.
Incercind imediat sa ia legatura radio cu echipajul elicopterului nr.
89, aflat în spatele dealului, acesta n-a raspuns. In schimb, la sol a
aparut un incendiu si apropiindu-se de acel loc s-a putut identifica
elicopterul cu nr. 89, care ardea. Echipajul elicopterului nr.
89, era format din: lt.col. Serghei Eftimie – pilot 43 ani; cpt. Enache
Mihai – pilot secund, 37 ani; m.m. Deleanu Gheorghe, 38 ani si m.m.
Petrea Stefan, 35 ani. Elicopterul a fost doborit de catre o racheta.
KUB lansata asupra sa, de divizion AA de la Medgidia ( ramasitele
acesteia fiind depozitate la regimentul 86 de la Fetesti ). Si acest caz
a fost considerat de Parchetul Militar un accident, el nefiind anchetat
niciodata. Pe 28 decembrie 1989, echipajul aeronavei AN-24 al
companiei TAROM compus din Chifor Ioan (38 ani), pilot comandat, Valter
Jurcovan (31 de ani), copilot, Moldoveanu Mihai (35 ani), instructor de
zbor, Marghidan Elena (35 ani), însoţitoare de bord, Petre Banică (41
ani), insoţitor de bord si Cirstea Gilu (33 ani), mecanic de bord a
decolat de la Otopeni, cu destinatia Belgrad. Cursa charter fusese
ceruta de noua conducere FSN din nevoia de a aduce din Iugoslavia singe
pentru ranitii din revolutie. In avion se mai afla si Ian Henry Perry (
24 de ani ) fotoreporter la ziarul britanic Sunday Times. De la Belgrad,
Perry urma să ia alt avion, pentru Londra. Avea asupra sa casete video
filmate timpul Revolutiei în sediul CC, dar si filme realizate în
Bucureşti de mai multi corespondenti occidentali. La scurt timp după
decolare, la 55 km sud-vest de Bucuresti, avionul a fost doborat de o
racheta AA. Epava avionului a fost gasita in pădurea Malinoasa in
apropierea comunei Visina din judetul Dimbovita. Alt elicopter IAR-330
Puma, apartinind regimentului 61 de la Boteni, a fost doborit tot in
noaptea de 22/23 decembrie 1989, in timp ce decola de pe aerodrom pentru
a transporta munitie destinata parasutistilor de la TVR. Se
presupune ca de catre o racheta SA-3, lansata de divizionul AA care-i
asigura protectia. Echipajul a reusit sa scape cu viata. Comandamentul
Aviatiei Militare, din ordinul gen. mr. Iosif Rus, a ordonat in 23
decembrie 1989 ca 3 elicoptere, tip IAR 330 – Puma, de
la UM 01901 Boteni, sa bombardeze cu proiectile reactive cimitirul
Ghencea, pe motiv ca acesta ar adaposti „trupe de teroristi”.
Anterior, acelasi ordin fusese dat regimentului 57 aviatie, inzestrat cu avioane MIG 23
inarmate cu tunuri si bombe de 250 kg. Pilotii MIG-urilor au constat ca
cimitirul e plin de lume si au refuzat sa lanseze bombele in multime,
intorcandu-se pe baza din Kogalniceanu. In jurul orelor 10:30
elicopterul IAR 330 nr. 87, cu echipajul format din maior Militar
Mircea, capitan Iordache Constantin si maistru militar Tirna Florica, la
cateva minute dupa decolare, a luat legatura radio cu Punctul de
Coordonare al Comandamentului Aviatiei Militare de unde comandantul
aviatiei militare i a transmis personal ordinul care specifica
obiectivul asupra caruia trebuia sa actioneze. Obiectivul indicat a fost
Cimitirul Militar Ghencea unde trebuia sa execute foc intrucat acolo se
gaseau transportoare teroriste ( care s-au dovedit TAB-uri ale unei
unitati militare din Focsani, introdusi la ordin in dispozitivul de
aparare al sediului Ministerului Apararii Nationale fiind la rindul lor
intoxicati ca vor fi atacati de elicoptere de teroristi si au ripostat
cu foc de mitraliere).
Categoria de armament indicata a fost
PRND ( proiectile reactive nedirijate) cal. 57 mm, din directia nord-est
( conform ordinului primit, dinspre MApN spre cimitir ), inaltimea de
intrare la atac a fost 700 m. Dupa prima intrare asupra obiectivului
cind a executat foc cu PRND, pilotului i s-a ordonat sa intre a 2-a
oara la atac, din aceeasi directie si aceeasi inaltime. La intrarea pe
obiectiv, s-a deschis focul cu munitie de 12,7 mm si 7,62 mm asupra
elicopterului, atat din curtea MApN, cat si din zona cimitirului. Dupa
degajare, mecanicul de bord a fost lovit in cap de un glonte de 7,62 mm
si a ramas cu infirmitate permamenta. In plus a mai fost avariata
instalatia de ungere, rezervoarele de combustibil, rotile de la jamba
dreapta si celula elicopterului. Rezolutia din 08.11.1994, emisa
de procurorul maior magistrat Gheorghe Oancea in dosarul 867/P/1991 al
Sectiei Parchetelor Militare a inchis dosarul pe motiv de „eroare de
fapt”.
Autori:Valentin VASILESCU, Simona Ela FICA
Ziua TRANSMISIONISTILOR MILITARI - 14 IULIE
14 iulie 1873 - Prin Decretul 1303/1873 s-a înfiinţat prima subunitate de telegrafie din armata română
– secţia de telegrafie din cadrul companiei de minari a batalionului de
geniu (1 şef secţie, 15 manipulatori, şefi de ateliere şi 30 de
lucrători telegrafişti.
Această dată marchează ziua de naştere a trupelor de transmisiuni şi se sărbătoreşte în fiecare an ca "Ziua transmisioniştilor militari” .
Primul ofiţer telegrafist din armată a fost cpt. Grigore Giosan , comandantul companiei de minari; el este şi întemeietorul primei şcoli de telegrafie militară.
• 1874 - În înzestrarea secţiei de telegrafie au intrat primele trăsuri de specialitate , dotate cu aparate telegrafice morse, sârmă şi cablu pentru realizarea circuitelor telegrafice de campanie.
• 28 mai 1874 - Se înfiinţează 4 secţii de telegrafie ,
câte una pentru fiecare companie de geniu compuse identic (un şef
secţie, 2 sergenţi manipulatori şi şefi de ateliere, patru caporali
manipulatori şi şefi de ateliere şi 26 lucrători telegrafişti).
Cele 4 secţii de telegrafie au fost destinate pentru Diviziile 1,2,3 şi 4 concentrate în toamna anului 1876 în vederea pregătirii pentru un eventual război în Balcani.
• 6 aprilie 1877 - A fost declarată oficial mobilizarea armatei .
Au fost completate efectivele şi materialele secţiilor de telegrafie
acestea având asigurate: 1 ofiţer, 2 sergenţi, 4 caporali, 28 soldaţi, 6
manipulatori, 15 conducători şi câte 2 trăsuri telegrafice de staţiune
cu câte 2 – 3 aparate telegrafice morse, 10 – 12 km cablu telegrafic de
campanie, 4 – 5 km sârmă cupru şi o trăsură cu 150 pari de telegrafie.
Erau în dotare 2 tipuri de trăsuri : trăsuri mari de telegrafie Md. 1873 şi trăsuri mici de telegrafie Md. 1873.
• 2 mai 1877 -
S-a semnat "Convenţia despre primirea şi predarea
corespondenţei şi a mesageriilor, de la birourile poştale române,
cantonamentele militare poştale ruse şi viceversa, în timpul războiului
dintre Rusia şi Turcia”.
• 19 oct. 1877 - Prin Înaltul Decret nr. 1957/1877 , prin întrunirea celor 4 secţii de telegrafie din batalionul de geniu s-a constituit companie de telegrafie din armata română (Cp. 6 Tg.) cu un efectiv de 211 militari , şi ca materiale avea în dotare 8 trăsuri de staţiune, 4 trăsuri cu pari şi una pentru forjă .
Din punct de vedere organizatoric efectivele şi mijloacele se grupau în trei servicii: serviciul de linie, serviciul staţiunilor şi serviciul trenului – ceea ce constituia o noutate.
• 5 dec. 1877 -
Compania 6 Telegrafie a fost trecută în subordinea directă a Marelui Cartier General.
• 5 oct. 1878 - Prin Înaltul Decret 2253, compania de telegrafie se desfiinţează, iar cele 4 secţii de telegrafie sunt repartizate celor 4 companii de săpători minari şi telegrafişti din batalionul de geniu.
• 31 oct. 1880 - În urma înfiinţării celui de-al
doilea batalion de geniu se constituie cele două companii de telegrafie
(câte una pentru fiecare batalion de geniu).
• 1 aprilie 1884 - S-a înfiinţat Regimentul 1 Geniu (Înaltul Decret nr. 1070 din 27.03.1884) care avea în organică 4 batalioane de geniu, fiecare cu câte o companie de telegrafie şi C.F., fiecare companie dotată cu: 4 trăsuri de staţiune, 4 trăsuri de bobine cu sârmă, cablu, 2 trăsuri cu pari şi 2 furgoane model 1884.
• 1884 - S-a introdus în dotarea armatei telefonul , fiecare companie de telegrafie şi C.F. având în dotare câte 10 aparate telefonice Siemens.
• 1885 - S-au mai creat 2 batalioane de geniu,
fiecare cu câte o companie de telegrafie şi C.F., numărul total al
acestora fiind de 6 companii de telegrafie şi C.F.
• 16 feb. 1886 - În urma reorganizării Regimentului 1 Geniu, compania de telegrafie se separă de căile ferate.
• 8 ian. 1887 -
S-a înfiinţat cel de al doilea regiment de geniu .
Fiecare regiment de geniu avea în organică câte două batalioane mixte
de telegrafişti şi săpători minari, câte unul pentru fiecare corp de
armată.
• 1887 - S-a înfiinţat "Şcoala săpătorilor şi telegrafiştilor cavaleriei” în cadrul Regimentului 1 Geniu, sub conducerea cpt. C.N. Hîrjeu.
• 1888 - În armată s-au introdus porumbeii călători şi telegrafia optică
cu aparate Mongin (de producţie franceză care foloseau oglinzile
concave şi un bec electric pentru proiectorul de semnalizare şi codul
morse pentru transmiterea semnalelor).
Subunităţile de telegrafie au fost folosite pentru realizarea liniilor telefonice şi telegrafice la fortificaţiile cetăţii Bucureşti, Capul de Pod de la Cernavodă şi liniile Focşani –Nămoloasa– Galaţi.
• 1895 - Tot la Regimentul 1 Geniu s-a înfiinţat "Şcoala practică pentru lucrări tehnice ale infanteriei” .
• 1896 - Au fost organizate secţii de telegrafie ale trupelor C.F. şi cetate.
• 1887-1898 - Apar primele manuale şi cursuri de specialitate:
- 1887 – Manualul săpătorilor şi telegrafiştilor cavaleriei;
- instrucţiune provizorie – Mr. C.N. Hîrjeu;
- 1890 – Cursul de telegrafie (Mr. C.N. Hîrjeu);
- 1894 – Cursul "Arta militară – Telegrafia” (Mr. C. Mihăilescu);
- 1898 – Comunicaţiuni militare (lt.col. I. Aronovici);
- 1899 – Manualul de telegrafie şi telefonie pentru companiile de telegrafie (cpt. A. Razu).
• 1903 - Prin Decizia Ministerială nr. 134 s-a creat "Reţeaua de corespondenţă prin porumbei călători”
având la Bucureşti staţiunea centrală columbofilă şi staţiuni
columbofile ( cu ştampilă proprie) în Bucureşti (Regimentul 1 Geniu),
Râmnicu-Vâlcea (Regimentul nr. 2 Vâlcea), Craiova (Batalionul de
Vânători), Slatina (Regimentul 3 Olt), Focşani (Regimentul 2 Geniu),
Galaţi (Regimentul 11 Siret), Tecuci (Regimentul 24 Tecuci).
• 1903 - S-au adus în România primele mijloace TFF de către Serviciul Maritim Român (S.M.R.)
şi au fost instalate pe uscat şi pe nave; ulterior, prin grija Marinei
Militare, şi pe Crucişătorul "Elisabeta” şi în porturile Giurgiu,
Călăraşi, Cernavodă, iar după 1912 pe monitoarele de pe Dunăre.
• 1906-1908 - S-au cumpărat de
la firma "Mixt & Genest” 71 telefoane, 71 bobine cablu 500 m, 71
interceptoare, 142 baterii de rezervă, 17 centrale telefonice pe 12
direcţii (în 1906) şi ulterior (1908) alte 125 telefoane pe 4 direcţii,
365 telefoane simple, 769 km sârmă şi 462 interceptoare.
• 1908 -
Au intrat în dotarea armatei primele trei staţii TFF (radio) tip "Telefunken” cu scântei, model K.p.s. (1,5 kW) şi F.K. (1 kW) repartizate Cp. 2 Tg.
• 1 nov. 1909 - Prin Înaltul Decret 2893/24 octombrie 1909 s-a înfiinţat Compania de specialităţi
care avea în compunere: o secţie TFF, o secţie proiectare, o secţie
automobile şi motociclete, o staţiune centrală columbofilă, o secţie de
fotografie militară.
Această dată marchează ziua de naştere a trupelor de transmisiuni şi se sărbătoreşte în fiecare an ca "Ziua transmisioniştilor militari” .
Primul ofiţer telegrafist din armată a fost cpt. Grigore Giosan , comandantul companiei de minari; el este şi întemeietorul primei şcoli de telegrafie militară.
Faximil, Monitorul Oastei nr. 22/1873
|
|
Maiorul C. Poenaru lângă drapelul Batalionului 1 Geniu 1874
|
Cele 4 secţii de telegrafie au fost destinate pentru Diviziile 1,2,3 şi 4 concentrate în toamna anului 1876 în vederea pregătirii pentru un eventual război în Balcani.
Faximil, Monitorul Oastei nr. 15/1874
|
Faximil, Monitorul Oastei nr. 9/1877
|
Telegraf de campanie – Desen în creion de SAVA HENŢIA
|
• 19 oct. 1877 - Prin Înaltul Decret nr. 1957/1877 , prin întrunirea celor 4 secţii de telegrafie din batalionul de geniu s-a constituit companie de telegrafie din armata română (Cp. 6 Tg.) cu un efectiv de 211 militari , şi ca materiale avea în dotare 8 trăsuri de staţiune, 4 trăsuri cu pari şi una pentru forjă .
Din punct de vedere organizatoric efectivele şi mijloacele se grupau în trei servicii: serviciul de linie, serviciul staţiunilor şi serviciul trenului – ceea ce constituia o noutate.
• 5 oct. 1878 - Prin Înaltul Decret 2253, compania de telegrafie se desfiinţează, iar cele 4 secţii de telegrafie sunt repartizate celor 4 companii de săpători minari şi telegrafişti din batalionul de geniu.
Faximil, Monitorul Oastei nr. 10/1878
|
• 1 aprilie 1884 - S-a înfiinţat Regimentul 1 Geniu (Înaltul Decret nr. 1070 din 27.03.1884) care avea în organică 4 batalioane de geniu, fiecare cu câte o companie de telegrafie şi C.F., fiecare companie dotată cu: 4 trăsuri de staţiune, 4 trăsuri de bobine cu sârmă, cablu, 2 trăsuri cu pari şi 2 furgoane model 1884.
Trăsură pentru două bobine de cablu
|
Trăsură de staţiune
|
Trăsură de bobine
|
Trăsură de pari (stâlpi)
|
Telefonul Bell
|
Telefonul Siemens
|
Telefonul Gower
|
Telefonistul postului mobil
|
• 16 feb. 1886 - În urma reorganizării Regimentului 1 Geniu, compania de telegrafie se separă de căile ferate.
Materiale pentru post şi aparate
|
• 1887 - S-a înfiinţat "Şcoala săpătorilor şi telegrafiştilor cavaleriei” în cadrul Regimentului 1 Geniu, sub conducerea cpt. C.N. Hîrjeu.
Stâlp de telegraf
|
Poziţia izolatoarelor pe stâlpi
|
Subunităţile de telegrafie au fost folosite pentru realizarea liniilor telefonice şi telegrafice la fortificaţiile cetăţii Bucureşti, Capul de Pod de la Cernavodă şi liniile Focşani –Nămoloasa– Galaţi.
Paner pentru transportul porumbeilor
|
Modul de prindere a mesajelor transmise cu porumbeii
|
Heliostatul (pentru telegrafia optică)
|
• 1887-1898 - Apar primele manuale şi cursuri de specialitate:
- 1887 – Manualul săpătorilor şi telegrafiştilor cavaleriei;
- instrucţiune provizorie – Mr. C.N. Hîrjeu;
- 1890 – Cursul de telegrafie (Mr. C.N. Hîrjeu);
- 1894 – Cursul "Arta militară – Telegrafia” (Mr. C. Mihăilescu);
- 1898 – Comunicaţiuni militare (lt.col. I. Aronovici);
- 1899 – Manualul de telegrafie şi telefonie pentru companiile de telegrafie (cpt. A. Razu).
Staţiune hipomobilă cu două roţi pentru porumbeii călători
|
Modul de fixare a tubului port-depeşă pe piciorul unui porumbel călător
|
Staţiune mobilă pentru porumbeii călători montată pe camion
|
Trăsură volieră
|
Echipament portativ pentru transportul porumbeilor călători pe câmpul de luptă
|
Ziua SUBMARINULUI MILITAR - 15 IULIE
... Submarinele româneşti
Deşi nu se vorbeşte mai deloc despre acest subiect, marina
românească a luptat în Al Doilea Război Mondial şi cu submarine. Din
totalul de 47 de submarine ruseşti prezente în Marea Neagră în timpul
celui de-al doilea razboi mondial 27 au picat victime minelor sau
atacurilor germane sau româneşti. Iată zece lucruri de ştiut despre submarinele româneşti:
Ziua FORTELOR AERIENE "SFANTUL ILIE " - 20 IULIE
Sa presupunem ca printr-o minune tovarasul Ceausescu s-ar fi inteles cu tovarasii chinezi, ar fi facut o copie dupa o copie de motor de MiG-21 si avionul IAR-95 ar fi zburat. Pentru inceput sa punem pe hartie datele tehnice, pentru a vedea performanta acestui avion:
Read more »
Guvernul Suediei a aprobat cererea Fortelor Aeriene Suedeze de a achizitiona 60 de aparate Gripen E, in vederea modernizarii capacitatii de aparare a tarii. Astfel, pana in acest moment Saab se poata baza pe 82 de comenzi ferme pentru noul Gripen E/F.
Confirmarea oficiala a venit ieri, pe 17 ianuarie, iar primul avion va fi livrat Aviatiei Suedeze in anul 2018.
De mentionat ca in luna august guvernul suedez discuta despre o achizitie de avioane Gripen E/F intre minimum 40 de bucati si maximum 60, si asa cum se vede suedezii au ales maximul. Toate aparatele Gripen E vor avea in dotare radare AESA Selex Galileo Raven ES-05 si au deja integrate rachetele Meteor si IRIS-T.
In acest moment Suedia are in dotare peste 130 de avioane Gripen A/B si C/D. Trebuie amintit aici ca am avut si noi o oferta pentru Gripen, dar…
Sursa: Flightglobal
GeorgeGMT
Nu poti sa mai pretinzi ca politician ca noi avem aviatie de vanatoare, cand operezi o mana de avioane vechi si restrictionate la zbor! Nu se poate compara un pilot care zboara sub 50 de ore pe an, desi majoritatea zboara cu mult sub 50 de ore, pe un avion vechi si destul de obosit, cu un pilot care zboara constant 180-220 de ore pe an, intr-un avion nou si performant. Nu-i totuna sa faci politie aeriana, sa zbori in linie dreapta dupa Boeing-uri si Airbus-uri, cu lupta reala, cu manevrele extreme cerute in caz de conflict!
Pentru a pretinde ca ai aviatie militara de vanatoare si nu Politie Aeriana, ar trebui sa detinem un numar suficient de avioane pentru acoperirea aeriana a intregului teritoriu national, suficiente avioane pentru acoperirea trupelor de la sol. Numarul cerut pentru o astfel de situatie?! Mult peste 48 de bucati, iar despre cele 12 F-16 la mana a treia ce sa mai vorbim…
Astfel ca politicienii nostri ar trebui sa aibe curajul sa declare public, ceea ce stie oricum toata lumea: Romania nu mai are aviatie militara de lupta, nu mai are nici piloti de vanatoare capabili sa lupte de la egal la egal cu oponentii lor cu 180/an…Cat or fi ai nostri de buni, si in mod sigur sunt foarte buni, regula este foarte simpla: nu zbori…nu existi! Simulatorul, sau zborurile de cateva ore pe an, nu pot nici forma, nici mentine un pilot militar la nivelul cerut de performanta. Ca doar nu or fi toti ailalti psihopati, de zboara 180h/an, iar noi am descoperit super-pilotul, care zboara 15 ore, da este la fel de bun!
Bineinteles ca pentru politie aeriana nu-i problema, dar pentru lupta aeriana cu piloti si avioane adevarate?!
In continuare suntem mintiti si ni se induce ideea ca Romania are inca o aviatie de vanatoare, doar ca aceasta este un pic redusa, un pic incapacitata, un pic din toata alea..Realitatea este insa ca nu mai avem o structura care sa poata fi numita, la modul operativ, aviatie de vanatoare.
RoMilitary a scris inca de anul trecut despre dezastrul din aviatia de lupta, vis-à-vis de numarul de piloti si numarul de ore de zbor:
Situatia deplorabila a Aviatie de Vantoare romanesti! , si nu am fost singurii.
Povesti de aerodrom – Solutia Chineza
De curand pe Digi24 a aparut un interviu preluat si de colegii de la Infomondo, care si ei au exact aceeasi parere ca noi: Romania nu mai are aviatie de vanatoare, iar vina apartine in primul rand politicienilor romani, care si acum ne mint declarand ca de fapt avem, iar odata cu achizitia celor 12 avioane F-16 din Portugalia, ne vom pune cat de cat pe picioare.
“Aviaţia militară e pe cale să nu mai poată asigura securitatea spaţiului aerian al României
Ziua PRESEI MILITARE - 23 IULIE
La 23 iulie 1859 aparea primul mar al saptamanalului "OBSERVATORUL MILTAR "
Ziua RADIOLOCATIEI 25 IULIE
Pe intelesul tuturor, radiolocatoristii de pe radare – care sunt adevarate uzine electronice mobile, cu antene imense, sunt asemenea unor cercetasi de pe vremuri, denumiti iscoade, in actiune zi de zi si nopte de noapte, 24 de ore din 24, pentru descoperirea si identificare oportuna a tuturor aeronavelor de deasupra teritoriului national si de dincolo de frontierele tarii.
Prezenta in spatiul aerian a zepelinelor, inainte de razboiul intai mondial, si mai tarziu a avioanelor, a determinat necesitatea existentei in domeniul militar a monitorizarii spatiului aerian in scopul localizarii aeronavelor din zbor, pentru distrugerea celor cu intentii agresive. Asa au aparut structuri de panda si observari aeriene, dotate cu proiectoare de peste 100 de cm diametru (imi amintesc in copilarie cum fasciculele lor se intersectau deasupra orasului, dandu-mi un sentiment de fascinatie, dar si de teama, nestiind atunci ca scopul acestora era militar), aparatura optica si acustica clasica.
Ca urmare a dezvoltarii radiotehnicii si electronicii, in deceniul 3 al secolului al XX-lea s-au pus bazele construirii primului radar modern, urmasul telemobiloscopului (inventat de germani in 1904).
Dupa razboiul doi mondial, organizarea existenta a constituit tranzitia de la panda aeriana, bazata pe vaz si auz, la decizia de infiintare (la 25 iulie 1955) a Trupelor Radiotehnice (RADIOLOCATIA de azi), organizate pe subunitati (dispuse la 15-30 de km de localitati importante), avand in dotare 2-4 radare, cu misiunea de descoperire prin radiolocatie a aeronavelor si transmiterea datelor despre acestea prin radio si radio-releu la esaloanele superioare. Ulterior, acestea au devenit batalioane si companii radiotehnice, subordonate brigazilor-infiintate in 1966 (una la Ploiesti si cealalta la Timisoara). Brigazile radiotehnice, care aveau punctele de conducere comune cu cele ale diviziilor a.a. (va amintiti de unitatea de langa stadionul Ilie Oana), aveau in subordine 26-32 de unitati radiotehnice (batalioane si companii), dispuse la distante si intervale de 60 la 120 de km .
Tehnica, de provenienta ex-sovietica, a fost completata in 1978, cu radare perfectionate din Polonia. Tot in acesti anii a inceput procesul de implementare a automatizarii brigazilor, initial cu aparatura din import apoi si cu tehnica de calcul indigena, iar in 1985 s-a produs radarul START 1 .
La 25 iulie 1990, pentru prima data, “ZIUA RADIOLOCATIEI” s-a aniversat oficial (35 de ani de la atestarea infiintarii Trupelor Radiotehnice ca arma moderna din armata romana).
In Ploiesti si Prahova, sunt mii de cadre in rezerva (pentru ca marile unitati si unitati de specialitate nu mai exista) care au facut cinste armei si armatei.
Dar in radiolocatie nu au profesat numai cadre si militari voluntari, ci si personal civil. In acest context , doresc sa-mi exprim recunostinta pentru sutele de salariati civili care au lucrat in punctele de comanda ale brigazilor, zi de zi si noapte de noapte, in conditii de mare efort fizic, psihic si intelectual, indeplinindu-si cu constiinciozitate misiunile si sarcinile primite, de mare raspundere. Din nefericire, statutul de munca grea nu a fost reflectat pe deplin de actele normative in vigoare, astfel ca aceasta categorie, unica in tara, nu se poate bucura de o pensie pe masura activitatii desfasurate in armata (multi au fost disponibilizati fara posibilitati de angajare).
In sinteza , asa se prezinta la aniversare numai o mica parte a “radiolocatiei” , extrem de vasta, complexa si de importanta vitala pentru armata romana , precum si un scurt istoric al existentei sale in Ploiesti si Prahova, atat inainte de 1989, cat si dupa.
Am o mare multumire ca am reusit sa aduc la cunostinta ploiestenilor si prahovenilor unele date privind existenta radiolocatiei, arma noua, moderna si vitala pentru armata romana, precum si pentru “linistea aeriana” a Romaniei.
Totodata, indraznesc sa aduc un omagiu si recunostinta celor care au servit, cu competenta si daruire, arma noastra in judetul Prahova.
General de brigada (r)
MALAESCU CONSTANTIN
- Marina românească a avut în dotare un total de nouă submarine, opt au luptat în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, cele mai cunoscute fiind "Delfinul", "Marsuinul" şi "Rechinul".
- Submarinul Delfinul este de producţie italiană şi a fost lansat la apă pe 5 mai 1936. Acesta a avut nouă misiuni de război. În timpul celei de-a cincea (2 – 7 noiembrie 1941), pe când patrula în largul portului Yalta, echipajul a distrus o navă sovietică de transport de 2000 de tone. Alertate, forţele sovietice din zona încearcat să scufunde submarinul. Vânătoarea care a durat 10 ore, a eşuat "Delfinul" reuşind să scape şi să ajungă în Constanţa.
- Cea mai tensionată misiune a fost ultima (25 iunie – 3 iulie 1942), când submarinul a fost reperat patrulând la est de Yalta de escorta unui convoi sovietic. Acesta a fost supus unui atac de peste 240 de încărcături de adâncime, dar echipajul român a reuşit să scape. În următoarea zi este reperat de un avion şi atacat, fiindu-i avariată cârma. Pe două zile este localizat din nou de sovietici şi vânat timp de 13 ore. Deşi reuşeşte să ajungă în portul Constanţa, sfârşitul războiului îl surprinde în reparaţii si este confiscat de sovietici.
- Aceştia îl “returnează” în 1957, mai mult ca carcasă, decât un submarine funcţional. Este reabilitat şi întrebuinţat până în 1970 de Institutul Român de Cercetări Marine Constanţa. In present din el au mai supravieţuit 2 piese: manometrul este în Bucuresti la Muzeul Ferdinand I şi motorul în Constanţa la Muzeul Marinei.
- Submarinele "Rechinul" şi "Marsuinul" cu mult mai performante decât “Delfinul” au fost devenit operaţionale la sfârşitul războiului, în 1944.
- Submarinul Rechinul a fost cel care a făcut cea mai lungă misiune militară a vreunui submarine românesc (15 iunie – 29 iulie 1944) - o misiune de recunoaştere a portului Novorosiysk. De asemenea a ajutat la evacuarea armatelor române şi germane din Peninsula Crimea. A sfârşit ca piese de schimb pentru submarinele sovietice, după 23 august 1944.
- Submarinul "Marsuinul" a devenit operational cu câteva luni înainte de întoarcerea armelor. Însă a fost urmărit de ghinion şi de noroc în acelaşi timp… În singura misiunea avută chiar în prima zi când ai ieşit în larg a fost confundat cu un submarin sovietic de o navă germană şi vânat întreaga zi. A doua zi istoria se repetă, dar cu un avion german de această dată. Submarinul scapă nevătămat şi se îndreaptă spre portul turcesc Zonguldak. Între 14 şi 22 mai e atacat aproape zilnic de navele sovietice pe când încerca intre în portul sovietic Batumi, ba chiar o torpilă trece milimetric pe lângă el. Pe 27 mai ajunge în portul Constanţa şi va fi confiscat de URSS, după 23 august.
- În afară de cele trei submarine menţionate mai sus marina românească a mai avut încă cinci submarinele pitic clasa CB. Dintre acestea numai două au devenit operaţionale şi au efectuat misiuni de recunoştere. Au fost luate după aceea şi folosite de Uniunea Sovietică până în 1945 când au fost demontate pentru piese.
- În anul 1985 la şantierul naval din Nizi Novgorod, Uniunea Sovietică începe construcţia unui submarin din clasa Kilo, unul dintre cele mai silenţioase şi greu de reperat submarine din lume. Acesta urma să devină succesorul primului submarin românesc, fiind numit “Delfinul”II. Oficialităţile comuniste româneşti plătesc în jur de 60 de milioane de dolari pentru acest submarin, al doilea din lume din punct de vedere al performanţelor în acel moment şi este livrat în 1986.
- După Revoluţie până în 1996 submarinul “Delfinul” II participă la diferite exerciţii internaţionale. În urma unui astfel de test avioane americane specializate nu au putut depista submarinul scufundat, spre surprinderea comisiei americane. Din 1996 "Delfinul" II este în conservare, deoarece acumulatorii motorului sunt epuizaţi, iar înlocuirea lor costă în jur 20 de milioane dolari.
Ziua FORTELOR AERIENE "SFANTUL ILIE " - 20 IULIE
Tag Archives: fortele aeriene romane
IAR-95: Ce ar fi putut insemna pentru Romania
Sau Visul unei nopti de iarna, in varianta RoMilitary
Despre IAR-95 s-au scris multe, bune si rele, adevaruri si minciuni,
insa ce ar fi insemnat cu adevarat acest avion pentru tara noastra? Ar
fi fost viabil? Care ar fi fost atitudinea clasei politice fata de acest
program? Tuturor acestor intrebari voi incerca sa le raspund in
randurile urmatoare.Sa presupunem ca printr-o minune tovarasul Ceausescu s-ar fi inteles cu tovarasii chinezi, ar fi facut o copie dupa o copie de motor de MiG-21 si avionul IAR-95 ar fi zburat. Pentru inceput sa punem pe hartie datele tehnice, pentru a vedea performanta acestui avion:
Read more »
Articolul de seara – Gripen E pe cai mari…
Guvernul Suediei a aprobat cererea Fortelor Aeriene Suedeze de a achizitiona 60 de aparate Gripen E, in vederea modernizarii capacitatii de aparare a tarii. Astfel, pana in acest moment Saab se poata baza pe 82 de comenzi ferme pentru noul Gripen E/F.
Confirmarea oficiala a venit ieri, pe 17 ianuarie, iar primul avion va fi livrat Aviatiei Suedeze in anul 2018.
De mentionat ca in luna august guvernul suedez discuta despre o achizitie de avioane Gripen E/F intre minimum 40 de bucati si maximum 60, si asa cum se vede suedezii au ales maximul. Toate aparatele Gripen E vor avea in dotare radare AESA Selex Galileo Raven ES-05 si au deja integrate rachetele Meteor si IRIS-T.
In acest moment Suedia are in dotare peste 130 de avioane Gripen A/B si C/D. Trebuie amintit aici ca am avut si noi o oferta pentru Gripen, dar…
Sursa: Flightglobal
GeorgeGMT
Editorial – Mai are Romania aviatie de vanatoare?!
Raspunsul la aceasta intrebare este categoric NU!Nu poti sa mai pretinzi ca politician ca noi avem aviatie de vanatoare, cand operezi o mana de avioane vechi si restrictionate la zbor! Nu se poate compara un pilot care zboara sub 50 de ore pe an, desi majoritatea zboara cu mult sub 50 de ore, pe un avion vechi si destul de obosit, cu un pilot care zboara constant 180-220 de ore pe an, intr-un avion nou si performant. Nu-i totuna sa faci politie aeriana, sa zbori in linie dreapta dupa Boeing-uri si Airbus-uri, cu lupta reala, cu manevrele extreme cerute in caz de conflict!
Pentru a pretinde ca ai aviatie militara de vanatoare si nu Politie Aeriana, ar trebui sa detinem un numar suficient de avioane pentru acoperirea aeriana a intregului teritoriu national, suficiente avioane pentru acoperirea trupelor de la sol. Numarul cerut pentru o astfel de situatie?! Mult peste 48 de bucati, iar despre cele 12 F-16 la mana a treia ce sa mai vorbim…
Astfel ca politicienii nostri ar trebui sa aibe curajul sa declare public, ceea ce stie oricum toata lumea: Romania nu mai are aviatie militara de lupta, nu mai are nici piloti de vanatoare capabili sa lupte de la egal la egal cu oponentii lor cu 180/an…Cat or fi ai nostri de buni, si in mod sigur sunt foarte buni, regula este foarte simpla: nu zbori…nu existi! Simulatorul, sau zborurile de cateva ore pe an, nu pot nici forma, nici mentine un pilot militar la nivelul cerut de performanta. Ca doar nu or fi toti ailalti psihopati, de zboara 180h/an, iar noi am descoperit super-pilotul, care zboara 15 ore, da este la fel de bun!
Bineinteles ca pentru politie aeriana nu-i problema, dar pentru lupta aeriana cu piloti si avioane adevarate?!
In continuare suntem mintiti si ni se induce ideea ca Romania are inca o aviatie de vanatoare, doar ca aceasta este un pic redusa, un pic incapacitata, un pic din toata alea..Realitatea este insa ca nu mai avem o structura care sa poata fi numita, la modul operativ, aviatie de vanatoare.
RoMilitary a scris inca de anul trecut despre dezastrul din aviatia de lupta, vis-à-vis de numarul de piloti si numarul de ore de zbor:
Situatia deplorabila a Aviatie de Vantoare romanesti! , si nu am fost singurii.
Povesti de aerodrom – Solutia Chineza
De curand pe Digi24 a aparut un interviu preluat si de colegii de la Infomondo, care si ei au exact aceeasi parere ca noi: Romania nu mai are aviatie de vanatoare, iar vina apartine in primul rand politicienilor romani, care si acum ne mint declarand ca de fapt avem, iar odata cu achizitia celor 12 avioane F-16 din Portugalia, ne vom pune cat de cat pe picioare.
“Aviaţia militară e pe cale să nu mai poată asigura securitatea spaţiului aerian al României
Într-un interviu acordat Digi24 de către Şeful Statului Major
al Forţelor Aeriene, general-locotenent dr. Fănică Cârnu, acesta arăta
situaţia dezestruoasă în care se află aviaţia militară. Pe scurt,
avioanele MIG 21 Lancer nu mai fac faţă misiunilor de zbor, iar piloţii
români zboară din ce în ce mai puţin, din cauza lipsei banilor din
bugetul MApN.
Concret, Cârnu a declarat:
“Faptul că nu mai putem să asigurăm o resursă suficient de mare pentru pregătirea standardizată a personalului navigant conduce la efecte de demotivare a piloţilor şi impune din partea echipei de management din Forţele Aeriene luarea unor măsuri care conduc către scăderea complexităţii misiunilor.”
“S-a ajuns la situaţia în care doar piloţii care execută serviciul de luptă în Poliţia aeriană şi sunt operativi permanent pot să zboare aproximativ 50 de ore de zbor pe pilot, iar restul, ceilalţi piloţi, zboară un număr de ore foarte mic, doar pentru menţinerea motivării lor.” a precizat şeful SMFA.”
Infomondo MilitarConcret, Cârnu a declarat:
“Faptul că nu mai putem să asigurăm o resursă suficient de mare pentru pregătirea standardizată a personalului navigant conduce la efecte de demotivare a piloţilor şi impune din partea echipei de management din Forţele Aeriene luarea unor măsuri care conduc către scăderea complexităţii misiunilor.”
“S-a ajuns la situaţia în care doar piloţii care execută serviciul de luptă în Poliţia aeriană şi sunt operativi permanent pot să zboare aproximativ 50 de ore de zbor pe pilot, iar restul, ceilalţi piloţi, zboară un număr de ore foarte mic, doar pentru menţinerea motivării lor.” a precizat şeful SMFA.”
Ziua PRESEI MILITARE - 23 IULIE
La 23 iulie 1859 aparea primul mar al saptamanalului "OBSERVATORUL MILTAR "
Ziua RADIOLOCATIEI 25 IULIE
RADIOLOCATIA din armata Romaniei aniverseaza, azi, 56 de ani ai existentei sale
Prin ordinul ministrului Apararii Nationale din 25 iulie 1955 au fost infiintate TRUPELE DE RADIOLOCATIE
Poti dispune de arme terestre de elita, de nave maritime si fluviale de lupta cu performante mondiale, de tancuri ultramoderne etc., insa daca acestea sunt distruse de aeronavele inamicului, teritoriul tarii este ca si cucerit de agresor. Iata de ce radiolocatia este de importanta strategica .Pe intelesul tuturor, radiolocatoristii de pe radare – care sunt adevarate uzine electronice mobile, cu antene imense, sunt asemenea unor cercetasi de pe vremuri, denumiti iscoade, in actiune zi de zi si nopte de noapte, 24 de ore din 24, pentru descoperirea si identificare oportuna a tuturor aeronavelor de deasupra teritoriului national si de dincolo de frontierele tarii.
Prezenta in spatiul aerian a zepelinelor, inainte de razboiul intai mondial, si mai tarziu a avioanelor, a determinat necesitatea existentei in domeniul militar a monitorizarii spatiului aerian in scopul localizarii aeronavelor din zbor, pentru distrugerea celor cu intentii agresive. Asa au aparut structuri de panda si observari aeriene, dotate cu proiectoare de peste 100 de cm diametru (imi amintesc in copilarie cum fasciculele lor se intersectau deasupra orasului, dandu-mi un sentiment de fascinatie, dar si de teama, nestiind atunci ca scopul acestora era militar), aparatura optica si acustica clasica.
Ca urmare a dezvoltarii radiotehnicii si electronicii, in deceniul 3 al secolului al XX-lea s-au pus bazele construirii primului radar modern, urmasul telemobiloscopului (inventat de germani in 1904).
Dupa razboiul doi mondial, organizarea existenta a constituit tranzitia de la panda aeriana, bazata pe vaz si auz, la decizia de infiintare (la 25 iulie 1955) a Trupelor Radiotehnice (RADIOLOCATIA de azi), organizate pe subunitati (dispuse la 15-30 de km de localitati importante), avand in dotare 2-4 radare, cu misiunea de descoperire prin radiolocatie a aeronavelor si transmiterea datelor despre acestea prin radio si radio-releu la esaloanele superioare. Ulterior, acestea au devenit batalioane si companii radiotehnice, subordonate brigazilor-infiintate in 1966 (una la Ploiesti si cealalta la Timisoara). Brigazile radiotehnice, care aveau punctele de conducere comune cu cele ale diviziilor a.a. (va amintiti de unitatea de langa stadionul Ilie Oana), aveau in subordine 26-32 de unitati radiotehnice (batalioane si companii), dispuse la distante si intervale de 60 la 120 de km .
Tehnica, de provenienta ex-sovietica, a fost completata in 1978, cu radare perfectionate din Polonia. Tot in acesti anii a inceput procesul de implementare a automatizarii brigazilor, initial cu aparatura din import apoi si cu tehnica de calcul indigena, iar in 1985 s-a produs radarul START 1 .
La 25 iulie 1990, pentru prima data, “ZIUA RADIOLOCATIEI” s-a aniversat oficial (35 de ani de la atestarea infiintarii Trupelor Radiotehnice ca arma moderna din armata romana).
In Ploiesti si Prahova, sunt mii de cadre in rezerva (pentru ca marile unitati si unitati de specialitate nu mai exista) care au facut cinste armei si armatei.
Dar in radiolocatie nu au profesat numai cadre si militari voluntari, ci si personal civil. In acest context , doresc sa-mi exprim recunostinta pentru sutele de salariati civili care au lucrat in punctele de comanda ale brigazilor, zi de zi si noapte de noapte, in conditii de mare efort fizic, psihic si intelectual, indeplinindu-si cu constiinciozitate misiunile si sarcinile primite, de mare raspundere. Din nefericire, statutul de munca grea nu a fost reflectat pe deplin de actele normative in vigoare, astfel ca aceasta categorie, unica in tara, nu se poate bucura de o pensie pe masura activitatii desfasurate in armata (multi au fost disponibilizati fara posibilitati de angajare).
In sinteza , asa se prezinta la aniversare numai o mica parte a “radiolocatiei” , extrem de vasta, complexa si de importanta vitala pentru armata romana , precum si un scurt istoric al existentei sale in Ploiesti si Prahova, atat inainte de 1989, cat si dupa.
Am o mare multumire ca am reusit sa aduc la cunostinta ploiestenilor si prahovenilor unele date privind existenta radiolocatiei, arma noua, moderna si vitala pentru armata romana, precum si pentru “linistea aeriana” a Romaniei.
Totodata, indraznesc sa aduc un omagiu si recunostinta celor care au servit, cu competenta si daruire, arma noastra in judetul Prahova.
General de brigada (r)
MALAESCU CONSTANTIN
Ziua ARHIVELOR MILITARE - 26 IULIE
La 26 iulie 1920 in temeiul Ordinului nr. 4 alMarelui SAta Major .a luat nastere Depozitul de Arhiva al Sectiei 6 Iatorie din Marele Stat Major
In luna lui CUPTOR – IULIE membri de sindicat ai filialei SCMD Slobozia isi serbeaza ziua de nastere : AXINTE MARIAN , BRATU TUDOREL ,ENACHE GHEORGHE , NASTASE ION , RADU GHEORGHE , STANCIU MARIAN . Le dorim multa sanatate si indeplinirea tuturor dorintelor alaturi de cei dragi.
Un sincer si calduros LA MULTI ANI !