Treceți la conținutul principal

Sărbătorile de iarnă, pe vremea fanarioților


De sute de ani, odată cu intrarea în post, lumea românească intră într-o stare de înfrigurată aşteptare a şirului de sărbători ce durează până la Sf. Ion. Domnii fanarioţi, aflaţi pe tronurile de la Iaşi şi Bucureşti din 1711 (1716), până în 1821, au adus un plus de culoare ce aminteşţte, în mic, fastul Curţii imperiale bizantine.

Un articol de Georgeta Filitti|29 Decembrie 2016
În ajun, vodă ieşea din Palat şi se ducea la Spătărie (în sala tronului); apoi, însoţit de Curte, se îndrepta spre biserică. Spătarul îi ducea sabia, buzduganul şi cuca (acoperământul de cap). Era vorba de un alai de sute de persoane – toată slujitorimea – care străbătea uliţele oraşului. La biserică era aşteptat de marii boieri şi de mitroplit. Se oprea în mijlocul locaşului (în locul numit odinioară, în Bizanţ, omfalos), închinându-se la icoana Mântuitorului şi la cea a Sf. Fecioare. Apoi lua loc în strana domnească. Teoretic era cel dintâi împărtăşit; în fapt, de teama otrăvirii, cuparul încerca sfintele taine înainte. La ieşirea din biserică, vodă era întâmpinat de căpitanul de vânători care îi prezenta trofee cât mai arătoase. Revenea în sala tronului pentru sărutarea icoanei Maicii Domnului; corul intona troparele, iar afară se descărcau tunuri, puşti, pistoale. Urma lectura oraţiilor de Crăciun şi o laudaţie bine simţită a domnului, „pildă vie de conducător ideal…, împodobit de Dumnezeu cu toate darurile…, cârmuind cu podoaba înţelepciunii”. Apoi ţiganii zlătari îi ofereau 15 ocale de aur, cota obligatorie pe care trebuia s-o scoată anual din râurile ţării. Restul supuşilor prezenţi îi dăruiau postavuri de preţ, brocarturi, covoare, vase de argint ş.a.
Vodă răspundea scurt, mulţumind, apoi, dacă era bine dispus, dădea fiecăruia câte un galben. Între cei astfel miruiţi nu erau uitaţi preoţii. După plecarea acestora, curtea „se îndulcea” cu votcă şi zaharicale. Băutura, slabă, era de fapt un vin îndulcit şi colorat (cu scorţişoară, lămâie, trandafir, micşunele).
O ceremonie asemănătoare se desfăşura în apartamentele doamnei (în harem). Discursul era la fel de ditirambic („Doamnă şi stăpâna noastră, icoană adevărată, însufleţită cu trei bunătăţi, adică cu înţelepciune, cu blândeţe şi cu mare dragoste către noi”) şi urmat de daruri.
Tipicul zilei de ajun se repeta de Crăciun la Spătărie şi biserică, cu adaosul împărţirii făcliilor de ceară, ţinute aprinse până la săvârşirea slujbei. La întoarcerea în sala tronului, urma un ospăţ unde mesenii (în număr de 16) erau riguros aşezaţi, după rang. Tobe, trâmbiţe şi sloboziri de puşti marcau începutul mesii. Ca să-şi cinstească musafirii, vodă bea un pahar pentru fiecare. Farfuriile, indiferent de numărul felurilor, nu se ridicau de pe masă încât, după 5-6 ore de ospăţ mesenii aflaţi faţă în faţă nu se mai zăreau între ei.
După ce slujise Curtea, pesonalul se ducea în oraş la colindat, de fapt ca să adune bani, încât bucureştenii trebuia să ţină uşa încuiată sau punga deschisă.
În continuare, la Palat se făceau vizite. Între altele, dascălii şcolilor (grecească, românească, slavonă), cu elevii fruntaşi, o omagiau pe doamna, fiind răsplătiţi cu bani. A treia zi de Crăciun, egumenii greci aduceau miei, viţei, curcani şi găini; primeau în schimb o cafea şi urări de revenire şi în anul următor.
De Sf. Vasile atmosfera de sărbătoare era asemănătoare, cu unele completări: celui care strănuta i se oferea un pocal de vin şi o bucată de postav bun pentru o haină; dacă vodă era cu strănutul, primea un brocart din vistieria ţării. În încheiere, se aducea la masă o plăcintă cu răvaşe. Cu bucata în mână, mesenii erau datori să-şi citească cele scrise înăuntru, chiar dacă, spre hazul asistenţei, găseau „beţiv, îngâmfat, făţarnic, râvnitor de domnie”.
În ajunul Bobotezii, egumenii mânăstirilor aduceau domnului felurite plocoane (piei de vulpe, jder, peşte, brânză, smântână). A doua zi se făcea slujba Iordanului, adică botezarea apei în prezenţa lui vodă aşezat pe o estradă impunătoare, cu marii boieri în preajma sa. Ziua se încheia cu o paradă a cailor din grajdurile domneşti. Toată ziua, persoane special desemnate stropeau lumea cu aghiazmă. Gestul putea avea consecinţe neplăcute; dacă aghesmuitul nu dădea un bacşiş îndestulător era aruncat în apa îngheţată a Dâmboviţei…
În ajunul Bobotezii, egumenii mânăstirilor aduceau domnului felurite plocoane (piei de vulpe, jder, peşte, brânză, smântână). A doua zi se făcea slujba Iordanului, adică botezarea apei în prezenţa lui vodă aşezat pe o estradă impunătoare, cu marii boieri în preajma sa. Ziua se încheia cu o paradă a cailor din grajdurile domneşti.
Foto: Principele fanariot Mavrogheni avea o trăsură trasă de cerbi / Wikipedia
Citiți în Ziarul Metropolis > http://www.ziarulmetropolis.ro/sarbatorile-de-iarna-pe-vremea-fanariotilor/

Postări populare de pe acest blog

GLORIE EROILOR NEAMULUI ROMANESC. In data de 29 MAI 2014 de INALTAREA DOMNULUI sarbatorim ZIUA EROILOR.

Mormantul Ostasului Necunoscut Mareste imaginea. Mormantul Ostasului Necunoscut este un simbol unic al recunostintei nationale si al cinstirii pe care poporul roman o datoreaza celor care si-au dat viata pentru apararea, libertatea si demnitatea tarii noastre. In luptele mondiale de la inceputul secolului trecut, Romania a pierdut aproape un milion de soldati si oameni de rand. Pe langa cimitirele si monumentele ridicate in orasele si satele tarii, in anul 1923, in Parcul Carol I, din Bucuresti, a fost inaugurat "Mormantul Ostasului Necunoscut". Acest lucru se datoreaza mai ales Societatii "Mormintele Eroilor Cazuti in Razboi", infiintata in 1919 si transformata ulterior, in anul 1927, in Societatea "Cultul Eroilor". Mormantul Ostasului Necunoscut In anul 1923, la indemnul Societatii Eroilor, s-a luat decizia ca jertfa tuturor eroilor necunoscuti sa fie simbolizata de un monument special: &quo
Soţia lui Iohannis avea baza de date cu copii de vânzare 27 Aug 2014 Carmen Lăzurcă - Iohannis a fost profesoară la Şcoala specială din Sibiu Liberalul Klaus Iohannis, candidat la Preşedinţie, este acuzat că împreună cu soţia sa, Carmen, a intermediat în anii '90 înfierea unor copii unui cuplu canadian despre a căror soartă nu se mai ştie nimic de 14 ani, bănuindu-se că ar fi fost traficaţi pentru organe. Înaintea intermedierii adopţiilor, soţii Iohannis aveau o radiografie completă a situaţiei copiilor cu probleme din judeţ ce puteau fi folosiţi ca marfă. Şi aceasta pentru că el, Klaus, era inspector şcolar, iar ea, Carmen, profesoară de engleză la Şcoala Specială din Sibiu. Dar liantul în această afacere era soţia lui Iohannis, cea care i-a adus pe canadieni să vadă copii, profesoară de engleză şi aspirantă la statutul de Primă Doamnă. Tânăra profesoară Carmen Lăzurcă s-a angajat la Şcoala Specială din Sibiu deoarece  nu primise repartiţie în oraşul Sibiu. Tânar

Poezia este geniala : LECTIE DE ISTORIE.

LECTIE DE ISTORIE" de Nicolae Dragusin Mi-a rămas săpat în minte de pe când copil eram Că sunt Om, că am o tară si o Limbă si un Neam Că-n adâncul gliei sfinte stau de veacuri motii mei Că din ei răsare pâinea si prin mine trăiesc ei Valuri tulburi de uitare peste mortii mei se-asează Limba nu ne mai e limbă, tara nu mai este trează Azi ne-nvată imbecilii intereselor perfide Cum să ne uităm eroii si să venerăm partide Cum să cântărim istoria si s-o vindem pe bucăti Cum să facem Mall-uri, vile, scotând piatra din cetăti Pe Vlad Tepes cum să-l facem personaj de film de groază Capul lui Mihai Viteazul în dolari cât valorează Ne învată idiotii că Bălcescu a fost las Si că Decebal batrânul a fost un sinucigas Cum de s-a ajuns aicea ca să vină fiii ploii Nesimtiti cât să-si permită a ne ponegri eroii? Niste dascăli mediocri ce-au citit minciuni sfruntate Si ni le aruncă-n fată ca pe legi adevărate Bieti defăimători de stirpe, lacomi si periculosi Ce-am fi noi fără istor