Treceți la conținutul principal
Ankara nu merge mai departe de Articolul 4 al NATO
”Al treilea război mondial” se reduce la un ”incident între Turcia și Rusia”

NATO a decis convocarea unui Consiliu Nord-Atlantic de urgență la Bruxellees în această seară, începând cu ora 18, ora României, Vladimir Putin denunță o ”lovitură pe la spate aplicată de Turcia, ministrul rus de Externe Serghei Lavrov a anunțat că își anulează vizita de miercuri în Turcia și i-a avertizat pe cetățenii ruși că ar trebui să renunțe la deplasările în scop turistic în Turcia. În acest context, apar voci care vorbesc despre pericolul extinderii conflictului din Orientul Mijlociu până la nivelul de activare al articolului 5 din tratatul NATO.
Ankara preferă însă să recurgă la invocarea Articolului 4 - consultări în momentul în care o țară NATO consideră că i-a fost încălcată integritatea teritorială, securitatea sau independența politica. Turcia a mai recurs la Articolul 4 in 2012, când un avion sirian a doborât un avion turc în Mediterana, și apoi în iulie 2015, după un atentat sinucigaș care a sporit tensiunile la granița cu Siria.
Pentru moment, elementul de risc cel mai important ține de soarta piloților ruși, pentru ca de aceasta depinde liniștea de care Vladimir Putin va avea sau nu parte pe plan intern. Turcia are lagături puternice cu milițiile anti-Assad care operează în zona de frontiera, acolo unde a fost doborât avionul rusesc și apoi elicoperul de salvare. Această legătură ar putea tensiona uriaș relațiile dintre Moscova și Ankara. Pe de altă parte, tot acest element poate contribui la o detensionare, în cazul în care Ankara va obține rapid eliberarea supraviețuitorilor și/sau predarea cadavrelor piloților.
Potrivit ultimelor informații, se pare ca Turcia a ales calea detensionării cât mai rapide a situației. Un oficial din guvernul de la Ankara a declarat pentru Reuters ca autoritățile turce acționează pentru eliberarea ambilor piloți ruși din mâinle rebelilor. ”Unitățile noastre, care au primit informații cum că cei doi piloți sunt în viață, acționează pentru a-i prelua în siguranță de la rebelii din opoziție”.
În această dimineață, avioanele de vânătoare F-16 ale Armatei Turciei au doborât un aparat Su-24 al Forțelor Aeriene Ruse, un incident confirmat de Moscova. Rusia susține că avionul se afla în spațiul aerian sirian, la un km de spatiul aerian turc, în timp ce Ankara arată că acesta a violat spațiul aerian turc de mai multe ori, a fost avertizat și, în cele din urmă, doborât.
Ulterior, în cursul după-amiezei, un elicopter al forțelor ruse care executa o misiune de salvare a piloților ruși doborâți a fost lovit de o grupare ce face parte din așa-zis Armata Siriană Liberă. Este vorba despre Alwiya Al-’Ashar. Elicopterul a ataerizt intr-o zona controlata de fortele loiale regimului Assad.
Cei doi piloți ruși au reusit să se catapulteze. Agenția turcă Dogan a relatat că ambii piloți au fost uciși de milițiile anti-Assad după ce s-au parașutat. Presa americană relatează însă că unul dintre piloți a supraviețuit și se află în mâinile rebelilor ”moderați”. Relatările nu sunt confirmate din alte surse. The Guardian scrie că pilotul în viață s-ar afla în mainile gruparii Alwiya Al-’Ashar.
Convocarea de urgență a Consiliului Nord-Atlantic a stârnit o serie de îngrijorări cu privire la relația dintre Rusia și NATO. Purtătoarea de cuvânt Carmen Romero a declarat însă că ”scopul acestei întâlniri extraordinare este acela ca Turcia să-și informeze aliații despre doborârea avionului rus”.
Statele Unite par să se țină la o distanță sigură de acest incident, pentru a nu inflama situația. ”Acest incident este între guvernele Turciei și Rusiei. Nu este o chestiune care să privească coaliția împotriva Statului Islamic condusă de SUA”, a declarat de la Bagdad colonelul american Steve Warren, purtător de cuvânt al coaliției.
”În acest moment va putem confirma că forțele SUA nu au fost implicate în acest incident. Avem o prezență puternică în Turcia și monitorizăm atent activitatea în regiune. Orice întrebare despre acest incident trebuie pusă guvernelor Rusiei și Turciei”, a declarat un oficial militar american, citat de Associated Press.
Dacă președintele Vladimir Putin a vorbit despre o ”lovitură pe la spate”, iar ministrul de Externe Serghei Lavrov i-a indemnat pe ruși să nu mai hrănească turismul din Turcia (așa cum s-a întâmplat și în ce privește Egiptul, dupa atentatul ce a vizat avionul rus în peninsula Sinai), guvernul de la Ankara a preferat să fie mult mai reținut în declarații. Nici președintele Recep Tayyip Erdogan, nici premierul Ahmet Davutoglu nu au făcut declaratii cu privire la doborârea avionului rus.
Semnalul cel mai important vine însă din partea Statelor Unite, care, înainte de întâlnirea Consiliului Nord-Atalantic, anunță că incidentul implică doar Rusia și Turcia și nu poate fi vorba despre o implicare a NATO si nici a coaliției conduse de SUA în Siria și Irak.
Incidentul este fără precedent de la încheierea Războiului Rece. Însă nu este pentru prima dată când aun avion rusesc este doborât de un avion de producție americană. Incidente asemănătoare au avut loc în Pakistan la finalul anilor 1980. Iar în 1962, un avion U2 al CIA a fost doborât deasupra URSS. Cele două puteri au exercițiul gestionării acestor situații limită. De altfel, între forțele ruse și cele americane au fost deschise canale de comunicație încă din luna octombrie, pentru a se evita asemenea incidente în Siria.
Turcia rămâne însă o problemă. Comunicarea directă între forțele turce și cele ruse nu este deschisă în acest moment, iar liderii turci nu sunt la fel de experimentați în gestionarea acestor situații limită. Doborârea avionului rus vine, într-o oarecare măsură, contrar cursului evenimentelor – președintele Francois Hollande anunță că dorește o marea alianță cu Rusia și se afla chiar marți la Washington pentru a discuta despre aceasta, întâlnirile bilaterale din cadrul summitului G20 de la Ankara au marcat un pas înapoi al SUA și Marii Britanii în fața intervenției ruse în Siria – fapt care poate ridica un semn de întrebare legat de acțiunea aviației turce.
Pe de altă parte, Vladimiur Putin pare să-și fi subestimat adversarul, pe președintele Erdogan, după cum scrie Bloomberg. Doborârea avionului rus vine la trei zile după ce ambasadorul Federației Ruse la Ankara a fost convocat pentru a i se transmite ca ”Turcia nu va rămâne indiferentă” la atacurile aviatiei ruse asupra civililor din zona de graniță dintre Turcia și Siria. Un avertisment a fost trimis și în octombrie, când forțele turce au doborât o dronă rusească și au anuntat că nu vor ezita să facă același lucru cu un avion rusesc, daca acesta violează spațiul aerian turc. Până la urma, scrie Bloomberg, președintele Erdogan este un autocrat previzibil, caci la fel a procedat în 2008, când a rupt relațiile diplomatice și militare cu Israelul, după ce premierul Ehud Olmert a invadat Gaza, la câteva zile după ce discutase cu Erdogan despre medierea conflictului, nu despre acțiuni militare.
Un alt element de risc îl constituie susținerea așa-zise opoziții moderate anti-Assad. Potrivit The Telegraph, elicopterul a fost doborât de o rachetă TOW (antitanc), de producție americană. Aceste rachete au fost livrate de către SUA prin programele de susținere logistică a grupărilor anti-Assad, via Turcia. The Telegraph vine cu o constatare interesantă – după debutul intervenției ruse în Siria rebelii anti-Assad au folosit aceste rachete de aproape zece ori mai frecvent și astfel au reușit să încetinească avansarea trupelor loiale regimului de la Damasc și a celor iraniene, susținute de Rusia. Se ajunge astfel în situația în care forțe susținute logistic de SUA, Turcia și Arabia Saudită luptă împotriva Rusiei și Iranului, a căror intervenție în Siria începe să fie considerată legitimă de către Occident.
Este insa evident ca fortele ruse si cele occidentale au ajuns sa se apropie periculos de mult – avioanele canadiene, franceze, britabice si ale statelor arabe ajung la cateva zeci de metri de cele ruse – iar aceasta iompune stabilirea unor protocoale de comunicare.Este o situatie considerata mai periculoasa decat cea din timpul campaniei NATO din Serbia, in 1999, si care arata ca valul refugiatilor poate fi raul cel mai mic pe care il poate produce razboiul din Siria.

Postări populare de pe acest blog

sâmbătă, 18 septembrie 2021 Multumim publicatiei Metropola Constanta   Noi proteste împotriva unei guvernări abuzive Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate (SCMD)   reprezintă o organizație având ca obiectiv principal apărarea intereselor celor care, sub Drapelul Tricolor, au jurat credință României, iar dacă va fi necesar, o vor apăra „chiar cu prețul vieții”. Din păcate, cu mici excepții, aproape toate guvernele post-decembriste s-au întrecut parcă în luarea de măsuri antiromânești, în mai toate domeniile, cu precădere în ceea ce privește depopularea, înstrăinarea resurselor naturale, slăbirea puterii de apărare a țării. Mai mult chiar, se întrec în nerespectarea legilor  promulgate de președintele țării cum este cazul angajamentelor luate la intrarea României în NATO, ori a Legii 223/2015, referitoare la pensiile militare de stat care a adus unele reparații, absolut necesare, sistemului de pensionare pentru militarii rezerviști. Pe 3 septembrie președintele PNL a declarat că u
Soţia lui Iohannis avea baza de date cu copii de vânzare 27 Aug 2014 Carmen Lăzurcă - Iohannis a fost profesoară la Şcoala specială din Sibiu Liberalul Klaus Iohannis, candidat la Preşedinţie, este acuzat că împreună cu soţia sa, Carmen, a intermediat în anii '90 înfierea unor copii unui cuplu canadian despre a căror soartă nu se mai ştie nimic de 14 ani, bănuindu-se că ar fi fost traficaţi pentru organe. Înaintea intermedierii adopţiilor, soţii Iohannis aveau o radiografie completă a situaţiei copiilor cu probleme din judeţ ce puteau fi folosiţi ca marfă. Şi aceasta pentru că el, Klaus, era inspector şcolar, iar ea, Carmen, profesoară de engleză la Şcoala Specială din Sibiu. Dar liantul în această afacere era soţia lui Iohannis, cea care i-a adus pe canadieni să vadă copii, profesoară de engleză şi aspirantă la statutul de Primă Doamnă. Tânăra profesoară Carmen Lăzurcă s-a angajat la Şcoala Specială din Sibiu deoarece  nu primise repartiţie în oraşul Sibiu. Tânar
vineri, 1 ianuarie 2016 Noutăți OK privind încadrarea în grupele de muncă a personalului M.Ap.N. urmare a Ordinului nr. 123/2015 al ministrului apărării naționale La multi ani, tuturor!  Ordinul ministrului apărării nr.  123/2015  este prezentat pe  site -ul Casei de Pensii Sectoriale a M.Ap.N.  Ordinul  este  acesta  si este prezentat integral si la finalul acestui material. Ordinul ministrului apărării nr.  123/2015  stabileste noile norme metodologice privind incadrarea in condiții de muncă deosebite, speciale și alte condiții, specifice personalului militar, abrogând în același timp vechiul ordin al ministrului cu nr. M. 116.2002 care stabilea aceleași norme. La o analiză sumară a prevederilor ordinul ministrului apărării nr.  123/2015  rezultă un element (probabil) benefic si pt. majoritatea militarilor in rezerva/retragere, concretizat in  Art. 9 alineatele (1) si (2) , astfel: - Dupa cum cunoastem, in urma prevederilor vechiului ordin al ministrului apar