Treceți la conținutul principal


Primiti, va rog, cu Colindul!


Deșteptați-vă români  în zori
Că vă vin le geam colindători
Bună dimineața să colinde
Sufletelor cele suferinde
Ori de bucurie luminate
Vin să vă ureze sănătate
Împliniri, belșug și bucurie
Luminează-ți fața, Românie
C-au pornit colindători de-aseară
Să slăveasc-a douămia oară
Nașterea de Prunc dumnezeit
Ce-o vestiră magi din Răsărit
Rod ceresc din pântecele Mumii
Voievod al Mântuirii Lumii
Ascultați - așa cum vă spuneam
V-au venit colindători la geam
Au bătut nămeți și ceață deasă
Să v-aducă-nseninare-n casă 
Ascultați colinda lor cea gravă
Umpleți-vă sufletul de Slavă.



 
Colindacantecul magic care ne aduce bucuria Sarbatorilor. Un cantec popular, cu mesaj spiritual, religios, care vorbeste despre nasterea prunculuiIisus Hristos. O incantatie care ne aduce in case starea de binecuvantare. Despre colinde, mesajul lor si urarea corecta de Craciun, ne invata parintele Eugen Tanasescu, preotul-blogger al ziarului „Adevarul“.

„Primele colinde de Craciun au fost rostite de ingerii care au vestit pastorilor din Betleem nasterea Mantuitorului. De aceea, colindatul incepe in Ajunul Craciunului. Colindele de Craciun sunt un fel de invatatura populara despre Nasterea Domnului. Se canta de Prunc, de Maica Sa, de pestera, de iesle, de Stea, de magi. Se pot face apoi urari in preajma Anului Nou, cum ar fi Sorcova si Plugusorul. Exista insa si colinde de Boboteaza sau de Pasti“, ne invata parintele Eugen Tanasescu, preotul-blogger „Adevarul“.

Cu ce trebuie sa rasplatim colindatorii, mai ales atunci cand banii sunt dramuiti, iar colindatorii - multi?
„Cu dragoste mai intai si cu ce poate fiecare. Toata lumea se gandeste la bani pentru ca acesta este principalul defect al capitalismului: te face sa cuantifici totul in bani. Adevaratii colindatori primesc, insa, de toate. Prin lumea satului se mai ofera colindatorilor produse alimentare: carnati, vin, cozonaci, fructe. Cei mai tineri insa prefera banii, pentru ca viseaza la tehnologie, care se procura cu bani“, spune preotul.

Cat despre raspunsul potrivit colindatorilor, parintele Tanasescu recomanda: „Craciun binecuvantat!“, „Nasterea Domnului cu folos sufletesc!“, „Mantuitorul se naste!“. „În niciun caz nu spunem «Craciun fericit». E un pleonasm! Cum pot fi altfel Sarbatorile decat fericite? Eu unul colind asa: «Craciun binecuvantat, cu Hristos incununat, cu colinde presarat, in dragoste imbelsugat!», arata preotul. Preafrumoasele colinde romanesti sunt un tezaur care trebuie pastrat. „Avem o obligatie morala sa transmitem copiilor nostri zestrea de colinde autentice. Altfel, Craciunul o sa fie din ce in ce mai mercantil si mai patimas. Cand aud, de pilda, refrene ca «Doar un Craciun cu tine» ma intristez. Ma deranjeaza desacralizarea colindului, transformarea lui in manea de Craciun“, mai spune parintele Tanasescu.

Ce este colinda? Este un cantec religios, este un cantec popular, este o incantatie?
- Colinda sau colindul este o cantare traditionala care are un continut religios, in care se vesteste un anume eveniment cu tenta spirituala. Colindul crestin este religios, datorita amintirii lui Dumnezeu in text, este popular deoarece are o structura folclorica si este o incantatie deoarece are si un aspect de rugaciune populara cantata. Specialistii in etnologie au diverse clasificari ale colindelor. Pentru noi, la acest moment, conteaza doua categorii: colindele crestine si cantecele de stea, care au ca tema principala Craciunul si momentele adiacente lui: Anul Nou. Exista insa colinde si de Boboteaza sau de Pasti.

- Cand au aparut colindele?
- Conform etnologilor, colindele, ca gen muzical, dateaza dinainte de crestinism. Daca ne referim insa la cele legate de Craciun, acestea isi au originea chiar in noaptea Nasterii Domnului. Conform Evanghelistului Luca, primele colinde constau in vestea pe care ingerii o dau pastorilor din Betleem: „Iata, va binevestesc voua bucurie mare, care va fi pentru tot poporul. Ca vi s-a nascut azi Mantuitor, Care este Hristos Domnul, in cetatea lui David. Si acesta va fi semnul: Veti gasi un prunc infasat, culcat in iesle. Si deodata s-a vazut, impreuna cu ingerul, multime de oaste cereasca, laudand pe Dumnezeu si zicand: Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire!“ (Luca 2, 10-14)

- Care este timpul cel mai potrivit de colindat? Acum se colinda aproape toata luna decembrie.
- Trebuie sa se colinde in preajma evenimentului amintit in colind. La Craciun, incepem in Ajunul Craciunului si se colinda si in ziua de Craciun dimineata. Dar sa nu facem confuzie. Una este colindatul, adica umblatul cu colindul si alta este ascultarea colindelor. Deoarece tehnica e permite inregistrarea pe diverse suporturi a colindelor, ele se pot asculta in preajma Sarbatorilor mult mai larg. Unii le asculta chiar incepand de la Sfantul Nicolae pana la Anul Nou, pentru a patrunde si mai bine atmosfera Craciunului.

- Cu ce trebuie sa rasplatim colindatorii?
- Cu dragoste mai intai si cu ce poate fiecare. Toata lumea se gandeste la bani pentru ca acesta este principalul defect al capitalismului: te face sa cuantifici totul in bani. Adevaratii colindatori primesc insa de toate. Prin lumea satului se mai ofera colindatorilor produse alimentare: carnati, vin, cozonaci, fructe. Cei mai tineri insa prefera banii, pentru ca viseaza la tehnologie, care se procura cu bani. Mai intai insa trebuie sa deosebim colindatorii adevarati de falsii colindatori. O spun cu regret si poate unii cititori s-ar supara, dar o repet: cine balmajeste cateva cuvinte, uneori spuse incorect, nu este decat un mercantil, un traficant de colind. Daca ii refuzam, le dam un mesaj ca ar trebui sa pretuiasca mai mult colindul si sa colinde temeinic. Asa ca ori se lasa de plagiat, ori isi asuma statutul cu demnitatea cuvenita. Daca insa suntem in dificultate financiara, nu cred ca e o problema in a le oferi ce se poate oferi. Cel ce vesteste dragostea lui Dumnezeu nu poate face mofturi la dragostea aproapelui. Important e sa oferim cu dragoste. Si aici e un amanunt esential: cine are dragoste nu ofera nimicuri. Exemplul banului vaduvei din Evanghelie ramane in picioare: in vreme ce toti donau din prisosul lor, ea a donat doi bani, toata averea ei. Astazi multi ar reprosa lui Iisus ca apreciaza falimentul.

- Cum le raspundem celor care ne colinda? Care este formula corecta?
- În vechime crestinii raspundeau cu formula: „Hristos se naste! Slaviti-l!“ este un salut care functioneaza similar cu cel de la Pasti: „Hristos a Înviat! Adevarat a Înviat!“ Cum insa secularizarea vrea sa ne amputeze sufleteste, nu prea mai plac astfel de saluturi crestine. Aud formule din ce in ce mai hilare, in care se ureaza o fericire seaca, din care lipseste sursa. De pilda, „Craciun fericit”. Craciun inseamna insa Nasterea Domnului Hristos. E un pleonasm. Îsi inchipuie cineva ca poate fi altfel Craciunul? Tot un pleonasm il constituie si expresia „inalti prelati“, desi „prelat“ inseamna deja un inalt cleric. Revenind insa, problema reala este ca nici nu se mai stie ce este Craciunul, nu se mai patrunde esenta, dar exista si o incapatanare de a ne feri sa rostim numele Domnului Hristos, aproape ca diavolul de tamaie, daca tot este sa vorbim popular. Din acest motiv eu prefer formulele cu impact mai mare, fie cea din vechime, fie altele similare: „Craciun binecuvantat!“, „Nasterea Domnului cu folos sufletesc!“, „Mantuitorul se naste!“ sau oricare contine esenta Craciunului.

- Despre mesajul colindelor si starea de spirit cu care trebuie sa le intampinam, care trebuie sa fie? Ca gen muzical etnografic, colindele au o tematica foarte diversa: de fata, de flacau, de petit, de trecere, urari - de exemplu Sorcova sau Plugusorul. Dar toate au un mesaj de factura spirituala, legat de contextul in care se interpreteaza. Cele de Craciun sunt un fel de cateheza populara asupra Nasterii Donului. Se canta de Prunc, de Maica Sa, de pestera, de iesle, de Stea, de magi. Se transmite, prin cant si vers, momentul Nasterii lui Hristos. În ultima vreme, datorita pietei muzicale, au aparut tot felul de cantece de iarna care par colinde, dar de fapt, au cu totul alt mesaj, centrat pe ego-ul propriu, pe senzualitate sau diverse alte subiecte straine Nasterii Pruncului sfant. De aceea, o obligatie morala este ca, pe langa selectarea atenta a ceea ce ascultam, sa transmitem si copiilor nostri zestrea de colinde autentice. Altfel, Craciunul o sa fie din ce in ce mai mercantil si mai patimas. Comunismul incerca sa-l ideologizeze pe Mos Gerila in locul Pruncului, capitalismul de azi desavarseste aceasta prin libertatea gresit folosita. Cand aud de pilda: „Doar un Craciun cu tine” ma intristez. Chiar sexul lipsea de Craciun?! Dar sa nu fiu gresit inteles, n-am nimic personal cu interpretul. Ma deranjeaza desacralizarea colindului, transformarea lui in manea de Craciun. Ca si alta denaturare: de la Steaua magilor s-a ajuns la horoscopul crestin. Locul unde le cantam poate fi oriunde, dar din el nu poate lipsi esentialul: scena Nasterii. Ca este chiar scena Nasterii amenajata in parc sau in casa, ca este un brad, ca suntem la masa, oriunde am fi, Hristos nu poate lipsi. Altfel, in loc de Nastere, avem avort. Îl ucidem pe Prunc in propria-i Sarbatoare.

- Care este cel mai profund colind romanesc, ca mesaj?
- Oscilez intre doua: „O, ce veste minunata“ si „Astazi s-a nascut Hristos“. Dar avem si in Dobrogea cateva colinde specifice:„ Colindul Sfantului Andrei“, „De cand Domnul s-a nascutu“, „Îngerii canta-n coruri“, „Asta seara-i seara mare“, „Raurel de roua“. La final, permiteti-mi si mie o colinda personala: „Craciun binecuvantat, cu Hristos incununat, cu colinde presarat, in dragoste imbelsugat!

Postări populare de pe acest blog

GLORIE EROILOR NEAMULUI ROMANESC. In data de 29 MAI 2014 de INALTAREA DOMNULUI sarbatorim ZIUA EROILOR.

Mormantul Ostasului Necunoscut Mareste imaginea. Mormantul Ostasului Necunoscut este un simbol unic al recunostintei nationale si al cinstirii pe care poporul roman o datoreaza celor care si-au dat viata pentru apararea, libertatea si demnitatea tarii noastre. In luptele mondiale de la inceputul secolului trecut, Romania a pierdut aproape un milion de soldati si oameni de rand. Pe langa cimitirele si monumentele ridicate in orasele si satele tarii, in anul 1923, in Parcul Carol I, din Bucuresti, a fost inaugurat "Mormantul Ostasului Necunoscut". Acest lucru se datoreaza mai ales Societatii "Mormintele Eroilor Cazuti in Razboi", infiintata in 1919 si transformata ulterior, in anul 1927, in Societatea "Cultul Eroilor". Mormantul Ostasului Necunoscut In anul 1923, la indemnul Societatii Eroilor, s-a luat decizia ca jertfa tuturor eroilor necunoscuti sa fie simbolizata de un monument special: &quo
Soţia lui Iohannis avea baza de date cu copii de vânzare 27 Aug 2014 Carmen Lăzurcă - Iohannis a fost profesoară la Şcoala specială din Sibiu Liberalul Klaus Iohannis, candidat la Preşedinţie, este acuzat că împreună cu soţia sa, Carmen, a intermediat în anii '90 înfierea unor copii unui cuplu canadian despre a căror soartă nu se mai ştie nimic de 14 ani, bănuindu-se că ar fi fost traficaţi pentru organe. Înaintea intermedierii adopţiilor, soţii Iohannis aveau o radiografie completă a situaţiei copiilor cu probleme din judeţ ce puteau fi folosiţi ca marfă. Şi aceasta pentru că el, Klaus, era inspector şcolar, iar ea, Carmen, profesoară de engleză la Şcoala Specială din Sibiu. Dar liantul în această afacere era soţia lui Iohannis, cea care i-a adus pe canadieni să vadă copii, profesoară de engleză şi aspirantă la statutul de Primă Doamnă. Tânăra profesoară Carmen Lăzurcă s-a angajat la Şcoala Specială din Sibiu deoarece  nu primise repartiţie în oraşul Sibiu. Tânar

Poezia este geniala : LECTIE DE ISTORIE.

LECTIE DE ISTORIE" de Nicolae Dragusin Mi-a rămas săpat în minte de pe când copil eram Că sunt Om, că am o tară si o Limbă si un Neam Că-n adâncul gliei sfinte stau de veacuri motii mei Că din ei răsare pâinea si prin mine trăiesc ei Valuri tulburi de uitare peste mortii mei se-asează Limba nu ne mai e limbă, tara nu mai este trează Azi ne-nvată imbecilii intereselor perfide Cum să ne uităm eroii si să venerăm partide Cum să cântărim istoria si s-o vindem pe bucăti Cum să facem Mall-uri, vile, scotând piatra din cetăti Pe Vlad Tepes cum să-l facem personaj de film de groază Capul lui Mihai Viteazul în dolari cât valorează Ne învată idiotii că Bălcescu a fost las Si că Decebal batrânul a fost un sinucigas Cum de s-a ajuns aicea ca să vină fiii ploii Nesimtiti cât să-si permită a ne ponegri eroii? Niste dascăli mediocri ce-au citit minciuni sfruntate Si ni le aruncă-n fată ca pe legi adevărate Bieti defăimători de stirpe, lacomi si periculosi Ce-am fi noi fără istor