GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTĂRÂRE
privind
atribuţiile, organizarea şi funcţionarea caselor de pensii sectoriale din
cadrul Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului
Român de Informaţii
În temeiul prevederilor art. 108 din Constituţia
României, republicată, şi al art. 86 din Legea nr. 223/2015 privind
pensiile militare de stat,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – (1) Casele de
pensii sectoriale sunt structuri de specialitate, cu personalitate juridică,
înfiinţate prin lege, în subordinea sau în cadrul Ministerului Apărării
Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, precum şi a Serviciului Român de
Informaţii.
(2) Casele
de pensii sectoriale administrează sistemul pensiilor militare de stat, cu
respectarea legislaţiei în vigoare privind protecţia informaţiilor clasificate.
Art. 2. – Casele de pensii
sectoriale se organizează şi funcţionează după cum urmează:
a) pentru
Ministerul Apărării Naţionale, la nivel de structură centrală, în subordinea
ministrului apărării naţionale, potrivit prevederilor legale în vigoare privind
organizarea şi funcţionarea acestei instituţii publice;
b) pentru
Ministerul Afacerilor Interne, la nivel de unitate în subordine, cu
personalitate juridică, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare privind
organizarea şi funcţionarea acestei instituţii publice;
c) pentru
Serviciul Român de Informaţii, la nivel de unitate în subordine, potrivit
dispoziţiilor legale în vigoare privind organizarea şi funcţionarea acestei
instituţii publice.
Art. 3. – (1) Casele de
pensii sectoriale au sediul în municipiul Bucureşti, după cum urmează:
a) Casa de
pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale - str. Drumul Taberei nr. 7
- 9, sectorul 6;
b) Casa de
pensii sectorială a Ministerului Afacerilor Interne - str. George Georgescu nr.
3, sectorul 4;
c) Casa de
pensii sectorială a Serviciului Român de Informaţii - str. Piaţa Amzei nr. 4,
sectorul 1.
(2) Casele
de pensii sectoriale prevăzute la art. 1 sunt succesoarele de drept ale caselor
de pensii sectoriale din Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Afacerilor
Interne, respectiv Serviciul Român de Informaţii, organizate în baza
prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr.
233/2011 privind atribuţiile, organizarea şi funcţionarea caselor de pensii
sectoriale.
(3)
Patrimoniul caselor de pensii sectoriale prevăzute la art. 1 se preia din
oficiu de la fostele case de pensii sectoriale din Ministerul Apărării
Naţionale, Ministerul Afacerilor Interne, respectiv Serviciul Român de
Informaţii, pe baza bilanţului contabil de închidere, însoţit de balanţa de
verificare sintetică, contul de rezultat patrimonial, situaţia fluxurilor de
trezorerie, conturile de execuţie întocmite pe fiecare sursă de finanţare şi
celelalte anexe, inclusiv cele care se întocmesc la finele anului potrivit
normelor în vigoare.
(4) La data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, personalul fostelor case de pensii
sectoriale din Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Afacerilor Interne,
respectiv Serviciul Român de Informaţii se preia de către casele de pensii prevăzute
la art. 1.
(5)
Preluarea personalului prevăzut la alin. (4) şi încadrarea pe funcţii a
acestuia se realizează cu respectarea legislaţiei specifice fiecărei categorii
de personal, în termen de maximum 45 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
Art. 4. – (1) Structura
organizatorică a Casei de pensii sectoriale a Ministerului Apărării Naţionale
se aprobă de către ministrul apărării naţionale, având un număr de 120 de
posturi finanţate integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Apărării Naţionale.
(2) În
scopul recalculării/actualizării pensiilor potrivit prevederilor Legii nr. 223/2015
privind pensiile militare de stat, numărul de posturi prevăzut la alin. (1) se
suplimentează cu 50, cu încadrarea în numărul total de posturi aprobate
Ministerului Apărării Naţionale, pe o perioadă de 3 ani de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, cu posibilitatea modificării perioadei
sus-menţionate, cu aprobarea ordonatorului principal de credite.
Art. 5. - Structura
organizatorică a Casei de Pensii Sectoriale a Ministerului Afacerilor Interne și numărul maxim de posturi finanțate integral de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, se aprobă de către
ministrul afacerilor interne, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
Art. 6. – Structura
organizatorică a Casei de pensii sectoriale a Serviciului Român de Informaţii şi numărul
maxim de posturi finanţate integral de la bugetul de stat, prin bugetul
Serviciului Roman de Informaţii, se aprobă de către directorul Serviciului Român
de Informaţii, potrivit reglementarilor legale în vigoare.
Art. 7. – (1) Personalul caselor
de pensii sectoriale este constituit, după caz, din următoarele categorii de
personal:
a) pentru
Ministerul Apărării Naţionale: personal militar şi personal civil;
b) pentru
Ministerul Afacerilor Interne: funcţionari publici cu statut special;
c) pentru
Serviciul Român de Informaţii: cadre militare în activitate şi personal civil.
(2) Selecţia
personalului prevăzut la alin. (1) lit. a) în vederea încadrării posturilor
vacante se realizează în temeiul reglementărilor aplicabile fiecărei categorii
de personal.
Art. 8. – (1) Salarizarea
personalului prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. a) se realizează la nivel de
structură centrală, potrivit legislaţiei în vigoare.
(2) Salarizarea personalului prevăzut la art. 7
alin. (1) lit. b) și c) se realizează potrivit legislaţiei în vigoare.
Art. 9. – (1) Conducerea
caselor de pensii sectoriale este asigurată de un director, ajutat de adjuncți, cadre militare în activitate/funcţionari publici cu statut special, numiți prin ordin potrivit competențelor stabilite prin acte
normative specifice fiecărei instituții publice în subordinea căreia
se află.
(2)
Directorii caselor de pensii sectoriale sunt ordonatori terţiari de credite,
potrivit legii.
(3) Personalul
caselor de pensii sectoriale se numeşte şi se eliberează în/din funcţie potrivit
competențelor stabilite prin acte normative specifice fiecărei
instituții publice în subordinea căreia se află.
(4) În
exercitarea atribuţiilor, directorii caselor de pensii sectoriale emit ordine,
decizii, dispoziţii şi precizări, potrivit actelor normative specifice
instituţiilor publice în subordinea cărora funcţionează.
Art. 10. – Cheltuielile
curente şi de capital necesare caselor de pensii sectoriale se suportă din
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului
Afacerilor Interne, respectiv al Serviciului Român de Informaţii.
Art. 11. – (1) Pentru
instituţiile în subordinea cărora se află şi pentru instituţiile cărora le
asigură stabilirea şi plata pensiilor sau a altor drepturi, casele de pensii
sectoriale au următoarele atribuţii:
a) asigură
evidenţa, la nivel naţional, a tuturor beneficiarilor drepturilor prevăzute de Legea
nr. 223/2015, precum şi a altor drepturi, potrivit dispoziţiilor legale;
b) stabilesc
cuantumul pensiilor din sistemul pensiilor militare de stat prin decizii,
conform Legii nr. 223/2015, precum şi a altor drepturi, potrivit dispoziţiilor
legale;
c) asigură
coordonarea metodologică în domeniul pensiilor militare prin structuri
specializate;
d) asigură
plata lunară a pensiilor şi a altor drepturi de asigurări sociale cuvenite beneficiarilor,
potrivit legii;
e) asigură
evidenţa drepturilor şi obligaţiilor stabilite în sistemul pensiilor militare
de stat, pe baza codului numeric personal, în condiţiile legii;
f) aplică
prevederile convenţiilor internaţionale de asigurări sociale, la care România
este parte, precum şi ansamblul reglementărilor comunitare şi dezvoltă relaţii
cu organisme similare în domeniul pensiilor militare şi asigurărilor sociale
din alte ţări, în limita competenţelor prevăzute de lege;
g) organizează
selecţia, pregătirea şi perfecţionarea profesională a personalului din domeniul
pensiilor militare, potrivit reglementărilor instituite la nivelul fiecărei
instituții publice în subordinea căreia se află;
h) asigură
introducerea, extinderea, întreţinerea şi protecţia sistemelor automate de
calcul şi de evidenţă;
i) asigură
reprezentarea în faţa instanţelor judecătoreşti în litigiile în care sunt parte
ca urmare a aplicării dispoziţiilor Legii nr. 223/2015, potrivit reglementărilor
instituite la nivelul fiecărei instituții publice în
subordinea căreia se află;
j) asigură
exportul în străinătate al prestaţiilor stabilite potrivit reglementărilor
legale în domeniu;
k) transmit
lunar, la domiciliul beneficiarilor din România, prin Compania Naţională Poşta
Română S.A., taloanele de plată a drepturilor prevăzute la art. 67 alin. (1) şi
(2) din Legea nr. 223/2015, cu respectarea confidenţialităţii datelor, potrivit
legii;
l) solicită Direcţiei
pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date din cadrul
Ministerului Afacerilor Interne sau oricărei alte autorităţi, instituţii publice
sau oricărei alte instituţii care deţine astfel de informaţii, datele cu
caracter personal actualizate pentru persoanele cărora li se întocmesc
documentaţii de plată şi/sau cărora li se efectuează plata unor prestaţii
sociale;
m) în
condiţiile stabilite prin lege, achită ajutorul de deces în termen de 24 de ore
de la solicitare, în cazul decesului pensionarului aflat în evidenţele proprii,
respectiv în cazul unui membru de familie al acestuia, care nu era asigurat sau
nu avea calitatea de pensionar la data decesului;
n) soluţionează sesizările, reclamaţiile şi petiţiile,
conform prevederilor legale;
o) fundamentează
şi elaborează propunerile ce vor sta la baza întocmirii proiectului bugetului
de stat;
p)
organizează şi conduc contabilitatea proprie pentru operaţiunile financiare
desfăşurate;
q) aprobă procedurile referitoare la efectuarea operaţiunilor de plată a
pensiilor;
r) îndeplinesc
orice alte atribuţii stabilite prin dispoziţii legale.
(2) Pentru îndeplinirea
atribuţiilor ce le revin, casele de pensii sectoriale cooperează cu instituţii,
autorităţi sau organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, cu autorităţi
ale administraţiei publice locale, autorităţi administrative autonome,
organizaţii neguvernamentale, operatori economici şi orice alte persoane
juridice de drept public sau privat.
(3)
Realizarea atribuţiilor ce revin caselor de pensii sectoriale, potrivit legii,
este supusă controlului Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului
Afacerilor Interne sau al Serviciului Român de Informaţii cu personal de
specialitate din domeniul de activitate.
Art. 12. – Atribuţiile structurilor
din cadrul caselor de pensii sectoriale se stabilesc prin regulamente de
organizare şi funcţionare, care se aprobă prin ordine ale conducătorilor
instituţiilor din cadrul cărora fac parte.
Art. 13. – La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului
nr. 233/2011 publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 205 din
24 martie 2011, se abrogă.
|
Bucureşti,
Nr.