Treceți la conținutul principal

joi, 10 decembrie 2015

Nota de informare nr. 11


 OUG care modifica Legea nr.223/2015 privind pensile militare de stat
 
           Dupa cum stiti, in ultimele doua-trei saptamani au tot circulat zvonuri privind intentia guvernului colectiv emanat din strada, de a schimba unele prevederi ale Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, in pofida angajamentului public asumat de noul premier ca se vor respecta legile si alte acte normative promovate de vechiul guvern. Dupa o serie dura de contacte (impropriu numite negocieri, pentru ca s-au intamplat la insistenta si incapatanarea unor lideri sindicali si nu la invitatia guvernantilor, inclusiv sub amennintarea ca daca se vor desfasura proteste de amploare se va renunta la modificarea legii, dar se va proroga intrarea ei in vigoare !!!) aceasta intentie s-a materializat in sedinta din 09.12.2015, cand Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare.
            Trecand peste aspectul includerii OUG pregatita pentru  reducerea pensiilor militare inca nerecalculate intr-o alta OUG cu un alt scop (la art. 36si peste – mai grav ! – prevederile contitutionale (art. 115) sau ale Legii nr. 24/2000, privind normele de tehnica legislativa care interzic modificarea unei legi organice printr-o OUG, facem in continuare cateva referiri asupra celor mai importante modificari ale legii in speta:
- S-a urmarit in principal micsorarea cuantumului pensiei, pentru a diminua impactul bugetar, estimat la 40%, prin intrarea in vigoare a noii legi de la 01.01.2016, prin doua aspecte : micsorarea procentului din baza de calcul a pensiei de la 80% la 65%, respectiv prin inlocuirea sintagmei « media tuturor veniturilor brute realizate in 6 luni ….. »  cu «media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază în 6 luni consecutive».  Ambele aspecte au influenta asupra cuantumului pensiei (asta si in functie de situatia concreta a fiecarei spete), dar consideram ca o consecinta mai importanta o are inlocuirea veniturilor cu solda/salariul titularului dreptului de pensie. Tot la art. 28 s-a introdus o enumerare in 16 puncte a unor drepturi care nu se includ in calculul pensiei. Daca unele dintre acestea sunt de inteles (diurne, compensatii, indemnizatii, restituiri, ajutoare), nu intelegem de ce unele drepturi legitime ( cu titlu de exemplu drepturile salariale acordate pentru efectuarea orelor de gardă de către personalul medico-sanitar sau drepturile specifice (nu diurnele din timpul misiunii) acordate personalului care a participat la operaţii în afara teritoriului statului roman) au fost excluse din baza de calcul, acestea facand parte intrinseca din profesie.
- Articolul 29 s-a modificat și va avea următorul cuprins: (1) Cuantumul pensiei de serviciu se determină în procente din baza de calcul, astfel: a) militarii, polițiștii şi funcționarii publici cu statut special, cu vechime cumulată conform art. 3 lit. f) de cel puțin 25 de ani, beneficiază, la împlinirea vârstei prevăzute de lege, de pensie de serviciu, în cuantum de 65% din baza de calcul prevăzută la art. 28; b) pentru fiecare an care depășește vechimea prevăzută la lit. a), la cuantumul pensiei se adaugă câte 1% din baza de calcul prevăzută la art. 28, in timp ce art. 30 va avea de acum urmatorul continut: ,,Pensia stabilită, recalculată și actualizată în condițiile prezentei legi, nu poate fi mai mare decât 85% din baza de calcul prevăzută la art. 28.”  Pentru cei cu o vechime cumulata de peste 25 ani scaderea procentului din 80 la 65%, rescpectiv limitarea la 85% nu au un impact major, deoarece oricum se ajunge la un procent aproape de 100%, in functie de speta (cu aplicarea prevederilor art. 11 din Legea nr. 80/1995 - “Pensionării militari decoraţi cu ordinul "Meritul Militar" clasele a III-a, a II-a şi I beneficiază de un spor de 10%, 15% şi, respectiv, 20% al cuantumului pensiei” si a dispozitiilor din art.108 – sporul de 3, 6 sau 9% pentru contributia la bugetul de stat sau la asigurari sociale).
- Un articol de mare interes, nr.111 (respectarea dreptului castigat), a ramas practic neschimbat:”În situaţia în care se constată diferenţe între cuantumul pensiilor stabilit potrivit prevederilor art. 109 sau art. 110 şi cuantumul pensiilor aflate în plată se păstrează în plată cuantumul avantajos beneficiarului.”
- Sa remarcam si modificarea termenului de la art.122 din 3 in 5 ani, termen in care se poate opta pentru aplicarea uneia sau alteia dintre cele doua legi incidente in domeniul  pensiilor: «În termen de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, persoanele cărora li se deschide dreptul la pensie pot opta, o singură dată, pentru modul de calcul al pensiei în baza prezentei legi sau pentru cel prevăzut de Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare.”

          Pentru cei care doresc sa vada continutul in intregime al art. 36 din OUG, atasam la nota de informare documentul in speta.
          De remarcat ca modificarile introduse prin OUG nu vizeaza sub niciun aspect dispozitiile privind reanalizarea conditiilor de munca, actualizarea pensiilor, indexarea si – foarte important – restituirea sumelor retinute abuziv prin procesul de revizuire.
          OUG isi va produce efectele de la data intrarii in vigoare, dar va fi supusa dezbaterii si respingerii, adoptarii sau adoptarii cu modificari/completari de  catre Camera Deputatilor. Pe cale de consecinta, dupa Anul Nou, toate eforturile SCMD, in coordonare cu sindicatele din MAI, se vor indrepta catre deputatii de care suntem reprezentati in sensul respingerii OUG si mentineii in vigoare a Legii nr. 223/2015 asa cum aceasta a fost votata in Parlament, aproape in unanimitate, in iulie 2015.

               2. Art. 115 din ConstitutiaRomaniei

SEFUL DEPARTAMENTULUI JURIDIC

Col. (r) Monica I. CALOIAN

Postări populare de pe acest blog

BĂGĂTORII  DE  SEAMĂ

Văzând conţinutul acţiunii în contencios administrativ, formulată de S.C.M.D. în contradictoriu cu LOV, şi „băgătorii de seamă” de pe unele site-uri care, cu o poftă viscerală, cronică şi netratabilă, critică orice demers făcut de S.C.M.D. în sprijinul cadrelor miliare în rezervă, nu pot decât să constat totala lipsă de colegialitate (ca să mă exprim eufemistic) a celor care, cu rea-credinţă, dacă nu pot construi ceva, dărâmă. Sigur că, de principiu, o acţiune în justiţie, oricât de întemeiată şi bine motivată ar fi, nu este perfectă şi suportă îmbunătăţiri. În cazul în speţă, chiar dacă pot fi discuţii cu privire la obiectul acţiunii şi referitor la instanţa de fond competentă să judece acţiunea, nu este un "capăt de ţară" pentru că se pot face completări/precizări până la primul termen de judecată iar Tribunalul Bucureşti îşi va verifica competenţele în baza art.131 alin.(1) C.proc.civilă, inclusiv pe cea materială, şi va putea, dacă este cazul, să dispun…
Se pune întrebarea : Când a avut grija față de noi rezerviștii domnul Gl Ciucă. Șeful SMG?????? La CASA SECTORIALĂ DE PENSII A MApN ,este o doamnă, ofițer , instalată se pare la insistentețele domnei Olguța Vasilescu ,  pentru care,  noi rezerviștii suntem,  ca o pietricică in pantof  ,iar fostul șef a fost numit la auditul financiar ,că de ,așteaptă steua de general. În emisiunea de la RTV ,domnul Gl. GROPAN a prezentat situația noastră,foarte corect. Surpriză. ,Deși documentul de la NATO arată clar că suntem o categorie socio profesională , datorită lui BOC ,in cele doua OUG ,suntem scoși din context. Am stat de vorbă cu mai mulți rezerviști  asupra problematicii noastre.Acum îmi dau dreptate. .Dacă s - au convins ,îi așteptăm în rîndurile noastre ale SCMD  - ului. În ceea ce privește MEMORANDUMUL.înaintat  ministrului FIFOR , tot mai multi rezerviști se întreabă de ce  nu s - a atașat și acțiunea în instanță a SCMD -ului.  Îmi pun întrebarea. De ce spune de fiecare dată domnul mini…
SCMD A AVUT DREPTATE PRIN CHEMAREA ÎN JUSTIȚIE A CELOR CARE NE _ AU DISTRUS DREPTURILE NOASTRE FIREȘTI , A REZERVIȘTILOR. PRIN ACEASTĂ ORDONANȚĂ 96  DIN 09.11.2018 NU MAI SUNTEM LA MANTINELĂ CI PUR ȘI SIMPLU VOR SĂ NE SPÂNZURE. LOV ÎMPREUNĂ CU  O ALTĂ PERSOANĂ CE NE IUBEȘTE FOARTE MULT PRECUM SAREA IN OCHI , DOMNUL NASTA DE LA MApN, AU DAT GIR ACESTEI NEMERNICII . 


STIMAȚI COLEGI DE SUFERINȚĂ. COMPLETAȚI  DOCUMENTUL PREZENTAT  DE CĂTRE SCMD ȘI SĂ LE INAINTĂM CELOR CARE NE REPREZINTĂ DREPTURILE ȘI NI LE APĂRĂ ÎN INSTANȚĂ.. NUMAI CEI CARE VOR FI ENUNȚAȚI ÎN CADRUL PROCEDSELOR CU LOV , MApN,ȘI FOȘTII MINIȘTRI  DREPTURILE PREVĂZUTE DE LEGEA 223 SE VOR APLICA. 

NU MAI SATȚI PE MATRGINE ȘI SĂ VĂ AUTOCOMPĂTIMIȚI. 

CU RESPECT CAMARADERESC. 


IN ÎNCHEIEREA ACESTUI MATERIAL SUNTEȚI CHEMAȚI SĂ O DAȚI ÎN JUDECATĂ PE LOV ȘI MINISTRUL. 

CITIȚI CU RĂBDARE MATERIALUL DE MAI JOS.


A fost publicată OUG 96.09.11.201814 noiembrie 2018Categoria Despre Armata3.797 afisariScris de  A fost în sfârșit p…