Treceți la conținutul principal

Monitorul Oficialnr.321 / 05.05.2014


In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 321/05.05.2014, a fost publicata Decizia nr. 79/2014 referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 alin. (2) lit. a) şi art. 18 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional.

Desi, cu majoritate, CCR respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate şi constată că dispoziţiile art. 17 alin. (2) lit. a) şi art. 18 alin. (1) din Cap. IV al Legii nr. 329/2009 sunt constituţionale în raport de criticile formulate, exista o opinie separata motivata ireprosabil de  structurat, intemeiat si concret.
Poate, acum, conducerea SCMD si Departamentul Juridic vor intelege ce greseli s-au facut in actiunile in instanta pe recalculare si revizuire cand nu s-a insistat pe faptul ca, DREPTUL LA PENSIE prevazut de Constitutie, pe modelul DREPTULUI LA MUNCA (vezi punctul 2 din opinia separata), are COMPONENTE si vor actiona in consecinta. Aceste componente, prin toate legile romanesti in materia pensiilor, sunt incluse in sintagma „DREPTURI DE PENSIE”. Astfel, CUANTUMUL PENSIEI, FIIND COMPONENTA A DREPTULUI LA PENSIE, este garantat prin Constitutie si prin urmare sunt indreptatite semnele de intrebare privind temeinicia statuarilor CCR potrivit carora cuantumul pensiei poate fi modificat.  

OPINIE SEPARATĂ
În dezacord cu soluţia pronunţată de Curtea Constituţională, cu majoritate de voturi, prin Decizia nr. 79 din 11 februarie 2014, considerăm că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 alin. (2) lit. a) şi art. 18 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar internaţional, precum şi a întregului cap. IV (art. 17-26) - "Măsuri privind regimul cumulului pensiilor cu veniturile salariate, în scopul reducerii cheltuielilor bugetare" din această lege trebuia admisă pentru următoarele motive:

1. Cadrul legislativ relevant
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, abrogă Legea nr. 2/1991 privind cumulul de funcţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 8 ianuarie 1991, care prevedea la art. 3 posibilitatea de a cumula pensia cu salariul. Astfel, în prezent, Legea nr. 53/2003 - Codul muncii nu mai cuprinde nicio prevedere referitoare la această posibilitate.
Însă, potrivit art. 118 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, "În sistemul public de pensii, pot cumula pensia cu venituri provenite din situaţii pentru care asigurarea este obligatorie, în condiţiile legii, următoarele categorii de pensionari: a) pensionarii pentru limită de vârstă;[...]" Prin urmare, legea-cadru în materia pensiilor prevede posibilitatea cumulului pensiei cu salariul, indiferent de nivelul veniturilor respective.
Cap. IV din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar internaţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009, reglementează limitarea posibilităţii de cumul al pensiei cu salariul, în sensul că pensionarii care desfăşoară activităţi profesionale pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire în funcţie au obligaţia să îşi exprime în scris opţiunea între suspendarea plăţii pensiei pe durata exercitării activităţii şi încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a actului de numire în funcţie, dacă nivelul pensiei nete aflate în plată depăşeşte nivelul câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
2. Îngrădirea dreptului la muncă
Potrivit art. 41 din Constituţie, dreptul la muncă nu poate fi îngrădit, iar alegerea profesiei, a meseriei sau ocupaţiei şi a locului de muncă este liberă. Dreptul la muncă este un drept cu conţinut juridic complex, care include libertatea alegerii profesiei, meseriei sau ocupaţiei, libertatea alegerii locului de muncă, protecţia socială a muncii, retribuţia, dreptul la negocieri colective.
Art. 6 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale prevede că "statele recunosc dreptul la muncă ce cuprinde dreptul pe care îl are orice persoană de a obţine posibilitatea să-şi câştige existenţa printr-o muncă liber aleasă sau acceptată şi vor lua măsuri potrivite pentru garantarea acestui drept. Măsurile pe care fiecare stat parte la prezentul pact le va lua spre a asigura deplina exercitare a acestui drept trebuie să includă orientarea şi pregătirea tehnică şi profesională, elaborarea de programe, de măsuri şi de tehnici potrivite pentru a asigura o dezvoltare economică, socială şi culturală constantă şi o deplină întrebuinţare productivă a forţelor de muncă în condiţii care garantează indivizilor folosinţa libertăţilor politice şi economice fundamentale."
Or, prin instituirea obligaţiei pensionarilor cumularzi de a opta între suspendarea plăţii pensiei pe durata exercitării activităţii şi încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a actului de numire în funcţie, legiuitorul îngrădeşte dreptul la muncă, din moment ce persoanele care se află în ipotezele de la art. 17 alin. (2) lit. a) şi b) trebuie să renunţe ori la plata pensiei, ori la raporturile de muncă.
Dreptul la muncă al unei persoane nu poate forma obiectul vreunei îngrădiri sau limitări, fiecare persoană fiind liberă să muncească în măsura posibilităţilor sale fizice şi intelectuale de care dispune. Prin reglementarea criticată se condiţionează continuarea raporturilor de muncă, pe baza criteriului referitor la nivelul pensiei nete aflate în plată, fiind practic sancţionată cu încetarea raporturilor de muncă persoana care a contribuit mai mult la fondul de pensii.
Pe de altă parte, este îngrădită şi o altă componentă a dreptului la muncă, şi anume alegerea locului de muncă, întrucât, potrivit dispoziţiilor de lege criticate - care limitează cumulul pensiei cu salariul - acestea se aplică numai în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi în cadrul regiilor autonome, societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială. Astfel, un pensionar care doreşte să încheie un contract individual de muncă cu un angajator din mediul privat, poate cumula pensia şi salariul astfel dobândit.
Este adevărat că posibilitatea de a cumula pensia cu salariul nu reprezintă un drept fundamental, însă dreptul la muncă este un drept fundamental şi, potrivit Constituţiei, nu poate fi îngrădit.
Potrivit art. 41 din Constituţie, dreptul la muncă nu poate fi îngrădit, iar alegerea profesiei, a meseriei sau ocupaţiei şi a locului de muncă este liberă. Dreptul la muncă este un drept cu conţinut juridic complex, care include libertatea alegerii profesiei, meseriei sau ocupaţiei, libertatea alegerii locului de muncă, protecţia socială a muncii, retribuţia, dreptul la negocieri colective.
Art. 6 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale prevede că "statele recunosc dreptul la muncă ce cuprinde dreptul pe care îl are orice persoană de a obţine posibilitatea să-şi câştige existenţa printr-o muncă liber aleasă sau acceptată şi vor lua măsuri potrivite pentru garantarea acestui drept. Măsurile pe care fiecare stat parte la prezentul pact le va lua spre a asigura deplina exercitare a acestui drept trebuie să includă orientarea şi pregătirea tehnică şi profesională, elaborarea de programe, de măsuri şi de tehnici potrivite pentru a asigura o dezvoltare economică, socială şi culturală constantă şi o deplină întrebuinţare productivă a forţelor de muncă în condiţii care garantează indivizilor folosinţa libertăţilor politice şi economice fundamentale."
Or, prin instituirea obligaţiei pensionarilor cumularzi de a opta între suspendarea plăţii pensiei pe durata exercitării activităţii şi încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a actului de numire în funcţie, legiuitorul îngrădeşte dreptul la muncă, din moment ce persoanele care se află în ipotezele de la art. 17 alin. (2) lit. a) şi b) trebuie să renunţe ori la plata pensiei, ori la raporturile de muncă.
Dreptul la muncă al unei persoane nu poate forma obiectul vreunei îngrădiri sau limitări, fiecare persoană fiind liberă să muncească în măsura posibilităţilor sale fizice şi intelectuale de care dispune. Prin reglementarea criticată se condiţionează continuarea raporturilor de muncă, pe baza criteriului referitor la nivelul pensiei nete aflate în plată, fiind practic sancţionată cu încetarea raporturilor de muncă persoana care a contribuit mai mult la fondul de pensii.
Pe de altă parte, este îngrădită şi o altă componentă a dreptului la muncă, şi anume alegerea locului de muncă, întrucât, potrivit dispoziţiilor de lege criticate - care limitează cumulul pensiei cu salariul - acestea se aplică numai în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi în cadrul regiilor autonome, societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială. Astfel, un pensionar care doreşte să încheie un contract individual de muncă cu un angajator din mediul privat, poate cumula pensia şi salariul astfel dobândit.

3. Limitarea exercitării dreptului la pensie
De asemenea, dispoziţiile de lege criticate afectează şi art. 47 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia cetăţenii au dreptul la pensie. Astfel, pensia este plătită în conformitate cu contribuţiile depuse de angajat pe durata cât şi-a desfăşurat activitatea (cel puţin 25 sau 30 de ani), din bugetul asigurărilor sociale de stat, iar nu de la bugetul anual de stat.
Pensia este un drept fundamental garantat de art. 47 şi se datorează pentru munca trecută. Salariul constituie retribuţia angajatului pentru munca prezentă, datorată de către angajator, deci şi de către stat în această calitate, şi nu are nicio legătură cu pensia, care se acordă pentru o muncă efectuată în timp până la vârsta pensionării. Munca trecută care este plătită din bugetul asigurărilor sociale de stat nu vine în concurs cu munca prezentă pentru care salariatul primeşte o retribuţie lunară de la bugetul de stat, aflându-se în succesiune, iar nu în concurs. În consecinţă, cumularea lor nu poate fi afectată, pensia fiind un drept câştigat şi nicio reglementare legală nu îl poate înlătura.
În acelaşi sens, a statuat şi Curtea Constituţională prin Decizia nr. 82 din 15 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 16 ianuarie 2009, referitoare la dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative în domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat şi al celor de serviciu, prin care se interzice cumulul pensiei cu veniturile realizate dintr-o activitate profesională desfăşurată în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice şi, corelativ, se impune obligaţia persoanelor aflate în situaţia menţionată de a opta pentru pensie ori pentru veniturile realizate din activitatea profesională, altfel spus, de a renunţa la pensie continuându-şi activitatea profesională sau de a înceta activitatea profesională aducătoare de venituri şi de a-şi conserva pensia. Curtea a constatat că "Interdicţiile şi obligaţiile impuse prin ordonanţă afectează prin limitare atât dreptul la pensie prevăzut de art. 47 alin. (2) din Constituţie, cât şi dreptul la muncă consacrat prin art. 41 din Legea fundamentală."

4. Inaplicabilitatea dispoziţiilor art. 53 alin. (1) din Constituţie referitoare la cazurile exprese şi limitative de restrângere a exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi
Astfel cum rezultă din Expunerea de motive la Legea nr. 329/2009, dispoziţiile de lege criticate au fost instituite avându-se în vedere necesitatea reducerii cheltuielilor bugetare, impusă de criza economică, ceea ce, în opinia legiuitorului, justifică restrângerile aduse exerciţiului dreptului la muncă, din perspectiva asigurării stabilităţii economice, care se subsumează "conceptului de siguranţă naţională".
Prin Decizia nr. 1.414 din 4 noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 796 din 23 noiembrie 2009, pronunţată în cadrul controlului de constituţionalitate a priori asupra Legii nr. 329/2009, Curtea Constituţională a reţinut că "Justificarea unei astfel de limitări rezidă în degrevarea bugetului de stat, respectiv a celui al asigurărilor sociale de stat, într-o măsură care nu afectează veniturile persoanei sub pragul salariului mediu brut pe economie. Prin urmare, măsura adoptată este proporţională cu situaţia care a determinat-o, fiind rezultatul unui echilibru între scopul declarat al legii şi mijloacele folosite în realizarea lui, şi este aplicată în mod nediscriminatoriu tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei."
Or, reţinem că, potrivit art. 53 alin. (1) din Constituţie, exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor, pentru desfăşurarea instrucţiei penale, prevenirea consecinţelor unor calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
Având în vedere acestea, considerăm că îngrădirea dreptului la muncă şi limitarea dreptului la pensie prin reglementarea criticată nu poate avea ca justificare dispoziţiile constituţionale ale art. 53, deoarece nu ne aflăm în niciunul dintre cazurile prevăzute expres şi limitativ de această normă constituţională. Astfel, simpla afirmaţie în Expunerea de motive a Legii nr. 329/2009, potrivit căreia dispoziţiile de lege criticate au fost adoptate în scopul reducerii cheltuielilor bugetare pentru asigurarea stabilităţii economice, care este subsumată conceptului de "securitate naţională", nu poate avea valoarea demonstraţiei unei justificări privind apărarea securităţii naţionale. Conceptul de "securitate naţională", a cărei apărare justifică într-adevăr restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi dacă sunt îndeplinite şi condiţiile din alin. (2) al art. 53 din Constituţie, nu poate fi asimilat cu necesitatea reducerii cheltuielilor bugetare, din cauza crizei economice.
De asemenea, apreciem că într-o societate democratică, regula este cea a exercitării neîngrădite a drepturilor şi libertăţilor fundamentale, restrângerea fiind prevăzută ca excepţie, cu caracter temporar, şi dacă nu există o altă soluţie pentru a apăra valori ale statului care sunt puse în pericol. Or, găsirea de soluţii pentru diminuarea efectelor crizei economice intră în atribuţiile organelor statului, prin adoptarea de politici economice şi financiare adecvate, iar nu prin restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale.
Pe de altă parte, nici măcar sub aspectul oportunităţii o astfel de reglementare nu-şi găseşte aplicarea, întrucât motivarea legiuitorului în sensul că bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat sunt degrevate de cheltuieli suplimentare este o motivare neserioasă, ţinând cont de faptul că numărul persoanelor aflate în această situaţie este foarte mic.

5. Din considerentele Deciziei din 20 martie 2012 a Curţii Europene a Drepturilor Omului pronunţată cu privire la Cererea nr. 13.902/11 introdusă de Ionel Panfile împotriva României reiese că instanţa de contencios al drepturilor omului a examinat măsura interzicerii cumulului pensiei cu salariul din perspectiva pretinsei încălcări a art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţie, referitor la protecţia proprietăţii şi a art. 14 referitor la nediscriminare. Însă, cu privire la dreptul la muncă, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reamintit că în Convenţie nu se garantează dreptul la muncă (paragraful 18). Prin urmare, nu avea competenţă ratione materiae să se pronunţe asupra acestei pretinse încălcări, deoarece, pentru ca un capăt de cerere să fie compatibil ratione materiae cu Convenţia, dreptul invocat de reclamant trebuie să fie protejat de Convenţie şi de protocoalele sale care au intrat în vigoare.
În final, observăm că, la data de 23 aprilie 2012, a fost adoptat de către Senat proiectul de Lege pentru abrogarea cap. IV (art. 17-26)din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, acesta urmând a fi dezbătut în Camera Deputaţilor.
În concluzie, considerăm că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 alin. (2) lit. a) şi art. 18 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 este întemeiată şi trebuia admisă. De asemenea, având în vedere că celelalte dispoziţii din cap. IV din Legea nr. 329/2009 nu pot fi disociate, în mod necesar şi evident, de prevederile de lege criticate care ar fi trebuit declarate neconstituţionale, în temeiul art. 31alin. (2) din Legea nr. 47/1992, considerăm că excepţia de neconstituţionalitate a întregului cap. IV (art. 17-26) - "Măsuri privind regimul cumulului pensiilor cu veniturile salariate, în scopul reducerii cheltuielilor bugetare" din această lege trebuia admisă, prin raportare la dispoziţiile art. 41 şi art. 47 alin. (2) din Constituţie.

Judecător,
prof. univ. dr. Mona-Maria Pivniceru
Judecător,
Puskas Valentin Zoltan

Postări populare de pe acest blog

sâmbătă, 18 septembrie 2021 Multumim publicatiei Metropola Constanta   Noi proteste împotriva unei guvernări abuzive Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate (SCMD)   reprezintă o organizație având ca obiectiv principal apărarea intereselor celor care, sub Drapelul Tricolor, au jurat credință României, iar dacă va fi necesar, o vor apăra „chiar cu prețul vieții”. Din păcate, cu mici excepții, aproape toate guvernele post-decembriste s-au întrecut parcă în luarea de măsuri antiromânești, în mai toate domeniile, cu precădere în ceea ce privește depopularea, înstrăinarea resurselor naturale, slăbirea puterii de apărare a țării. Mai mult chiar, se întrec în nerespectarea legilor  promulgate de președintele țării cum este cazul angajamentelor luate la intrarea României în NATO, ori a Legii 223/2015, referitoare la pensiile militare de stat care a adus unele reparații, absolut necesare, sistemului de pensionare pentru militarii rezerviști. Pe 3 septembrie președintele PNL a declarat că u
  DOCUMENT! Raportul care aruncă în aer Ministerul Apărării! Se mai miră cineva de ce l-au decorat atâta americanii pe generalul Ciucă? Publicăm astăzi o primă parte din raportul contrainformativ absolut incendiar care arată specialiștilor și românilor de rând deopotrivă ce se ascunde de fapt în spatele operațiunii de înzestrare a Armatei Române! Proces mai mult decât binevenit, dacă nu am înlocui ruginiturile noastre cu ale altora! Dar pe bani mulți, mai mulți decât s-a pomenit în orice caz instrumentat până acum de către Direcția Națională Anticorupție până și în vremurile sale de glorie. Piranha 5 stau degeaba, că nu au muniție de 30mm ca să efectueze trageri! Numai că de această dată ditamai procurorii anticorupție, ofițeri de informații și demnitari români, indiferent de culoarea lor politică sau structura din care fac parte nu mai au niciun pic ”de sânge în instalație” pentru a raporta măcar mai departe detaliile absolut halucinante din documentul contrainformativ intrat, logic,

GLORIE EROILOR NEAMULUI ROMANESC. In data de 29 MAI 2014 de INALTAREA DOMNULUI sarbatorim ZIUA EROILOR.

Mormantul Ostasului Necunoscut Mareste imaginea. Mormantul Ostasului Necunoscut este un simbol unic al recunostintei nationale si al cinstirii pe care poporul roman o datoreaza celor care si-au dat viata pentru apararea, libertatea si demnitatea tarii noastre. In luptele mondiale de la inceputul secolului trecut, Romania a pierdut aproape un milion de soldati si oameni de rand. Pe langa cimitirele si monumentele ridicate in orasele si satele tarii, in anul 1923, in Parcul Carol I, din Bucuresti, a fost inaugurat "Mormantul Ostasului Necunoscut". Acest lucru se datoreaza mai ales Societatii "Mormintele Eroilor Cazuti in Razboi", infiintata in 1919 si transformata ulterior, in anul 1927, in Societatea "Cultul Eroilor". Mormantul Ostasului Necunoscut In anul 1923, la indemnul Societatii Eroilor, s-a luat decizia ca jertfa tuturor eroilor necunoscuti sa fie simbolizata de un monument special: &quo