Treceți la conținutul principal

ORGILE LUI STALIN (7)

A trecut uraganul si vine tornada! Adica BM-30 Smerch (Tornada)/9A52, masina de lupta care la momentul aparitiei sale in armata sovietica in 1987 era considerata de catre expertii occidentali „puternica si periculoasa”. Chiar si astazi, la 32 de ani de la debut, BM-30 este considerat „unul dintre cele mai periculoase sisteme MLRS din lume”.
Bineinteles, BM-30 este fratele mai mare al BM-27 Uragan, ideea realizarii sale aparand in perioada 1969-1976. Nu se cunosc multe date despre „istoria” nasterii sale la fabrica din Tula, insa se stie ca-n 1976, guvernul sovietic a emis o cerinta pentru dezvoltarea unui sistem de artilerie reactiva de calibrul 300 mm. Acesta era BM-30, ultimul MLRS proiectat de catre sovietici inaintea caderii URSS, acesta fiind realizat, ca si inaintasii sai, la Tula (cel putin 20 de fabrici si institute de cercetare au lucrat la „nasterea” noului MLRS de mare calibru si raza lunga de actiune).
Fata de inaintasii sai, puterea de distrugere a „Tornadei” este uriasa si mai mult decat atat, rachetele au acuratete mult imbunatatita. O salva a „Tornadei” rade tot, inclusiv blindate, pe o suprafata de 67 de hectare si distante cuprinse intre 20-90 km, mult peste BM-21 „Grad”/4 hectare/20 km si BM-27 „Uragan”/29 de hectare/35 km.
NATO a aflat de existenta unui nou MLRS de mare putere undeva in 1983 insa l-au notificat gresit –MRL 280 mm Model 1983.
 9A52-4 TORNADO -RUSIA
BM-30 Smerch/9A52/9K58 are urmatoarele caracteristici: echipaj 3; intrat in serviciul armatei sovietice in 1987; platforma de lansare MAZ-543M; viteza maxima pe sosea 60 kmh; greutate: gol 33,70 tone/gata de lupta 43,70 tone; lungime 12,10/12,37 m; latime 3,05 m; inaltime 3,05 m; 12 rachete calibrul 300 mm, 9M55, 9M55F/HE-Frag, 9M55K, 9M55K1, 9M55K5, 9M55S si 9M528 (containerizate); raza de actiune cuprinsa intre 20-90 km; toate cele 12 rachete pot fi lansate in maxim 38 de secunde/3 secunde per racheta; are mai multe variante astazi: 9A52-2/BM-30M, versiune modernizata echipata cu sistem automat de conducere si control al focului 1 K123 Vivary, protectie NBC (un batalion de BM-30M este compus din 3 baterii, fiecare avand cate 4/6 lansatoare -12/18 lansatoare per baterie. Fiecare baterie are 6 vehicule de suport. Valabil si astazi in armata rusa)/9A52-2T, versiune montata pe platforma Tatra-816/Cehia (10×10/12 rachete/salva completa in 40 secunde/timp de reincarcare 16 minute/39,50 tone greutate/motor Deutz 544 CP/probabil 62 de exemplare. 9A52-T este operat doar de armata indiana)/9A52-4 „Tornado”/2011 avand 6 rachete containerizate calibrul 300 mm dispuse pe platforma Kamaz-6350, 8×8, peste 36 de exemplare in dotare; greutate racheta 800 kg; greutate ogiva racheta 280 kg; lungime racheta 7,60 m; raza de actiune a rachetelor cuprinsa intre 20-90 km; elevatie lansator cuprinsa intre 0◦-55◦; telescop panoramic PG-1M; colimator K-1; timp de reincarcare rachete 36 minute; autonomie pe sosea 850-900 km (doua rezervoare de 320 L fiecare); viteza maxima pe sosea 60-65 kmh; urca pante de maxim 60◦; trece pante laterale de maxim 30◦; trece vaduri adanci de maxim 1,10 m; urca obstacole verticale de maxim 60 cm; trece santuri de maxim 2 m lungime; raza de virare 13,50 m; in timpul tragerii vehiculul este stabilizat cu ajutorul a doua cricuri hidraulice dispuse la partea spate; gata de tragere in 3 minute; paraseste pozitia de tragere in 3 minute.
INDIA -DIN RUSIA CU DRAGOSTE…
Rusia opereaza astazi peste 100 de BM-30, probabil au 106 sisteme; variante BM-30 s-au exportat in Siria, Algeria (18 sisteme), Azerbaidjan (30 sisteme), Belarus (36 sisteme), Kuweit (27 de lansatoare 9A52-2/Smerch-M, astia fiind si primii clienti la export), Peru, Emiratele Arabe Unite (6 sisteme), Venezuela (12 sisteme Smerch-M), Ucraina (80-90-100 sisteme), India (38/42 sisteme 9A52-2/Smerch-M din 2005-2007. Au dat pe ele 500 milioane de dolari fiind cel de-al treilea client la export), Maroc, Tanzania, Venezuela, Armenia, Turkmenistan (8 sisteme), Peru (10 sisteme), Pakistan (36 Smerch-M). Din cate se cunoaste, un Smerch-M ar costa astazi doar…12,50 milioane de dolari (rusii sustin ca efectul rachetelor trase de 6 lansatoare Smerch-M este similar exploziei unei bombe nucleare tactice. Amin!); poate fi transportat pe calea aerului cu Iliusin IL-72 „Candid”/50 tone incarcatura maxima, Antonov AN-22 Antei „Cock”/80 tone incarcatura maxima, AN-124 „Condor”/150 tone incarcatura maxima si AN-224 „Mriya”/250 tone incarcatura maxima; operational la temperaturi cuprinse intre -40◦/+40◦-50◦; prima utilizare in lupta, Cecenia; 550 de exemplare produse; vehicul propriu de deservire 9T234-2/12 rachete/macara hidraulica.
AR-3, China
  Norinco/China produce PHL-03 pe platforma WS-2400, copie BM-30, din anul 2004, pe care l-au exportat in Maroc sub denumirea de AR-1/2/36 lansatoare-un batalion, raza maxima de actiune a rachetelor fiind de 130 km. Durata unei salve complete de 12 rachete este de 30 secunde, timp de reincarcare 30 minute. Interesant e faptul ca Norinco produce si variantele AR-1A/2 containere a cate 5 rachete fiecare/10 rachete si AR-3/dual/8 rachete calibrul 300 mm sau 370 mm/2 containere a cate 4 rachete fiecare/raza maxima de 130 km si 220 km/CEP 50 m la 220 km (AR-3 este considerat de catre specialisti ca fiind „unul dintre cele mai puternice MLRS din lume”). Pakistanezii opereaza si ei 36 de A-100E MLRS, producandu-l sub licenta la Fabrica Supako din Karachi. Eeee, si-acum sa venim cu povestea…Indiana, bineinteles!
A-100, China
 Asa cum mentionam anterior, India a dat 500 milioane de dolari pe Smerch-M in 2005-2007. Toate bune si frumoase numai ca dupa doar 4 ani, in 2011, poc si scandalul! MApN-ul indian s-a vaitat Moscovei ca rachetele au probleme cu motoarele-racheta…Moscova, in „buna” ei traditie, a replicat ca ei au testat rachetele acestea fiind „the best”, indienii fiind de vina ca nu stiu sa le intretina/pastreze (hmmm, astea or trebui bagate la rece ca sa nu expire!!?? Pai si cu MIG-29 au probleme, si cu multe alte sisteme rusesti). Indienii au ramas, ca-ntotdeauna, cu buzele umflate si cu…minunatele rachete. Si se gandesc sa colaboreze cu brazilienii la ASTROS-2020. Cu toate astea indienii nu se dezmint, vor monta lansatoare calibrul 300 mm pe 81 de platforme Ashok Leyland Super Stallion/10×10/360 CP/27 tone incarcatura maxima, contractul fiind in derulare.
ASHOK LEYLAND SUPER STALLION 10X10 -INDIA
INDIA -ASHOK LEYLAND 10×10&SMERCH
Ashok Leyland Defence Systems/ALDS e o companie particulara locala, principalul producator de camioane pentru armata indiana din 1970, de la 2,5 tone la 35 tone capacitate, 4×4, 6×4, 6×6, 8×8, 10×10 si 12×12. Armata indiana are peste 60.000 de unitati in dotare, diverse variante. Interesant e faptul ca le si exporta, Arabia Saudita/50 exemplare 4×4, Togo/8000 de exemplare, majoritatea 4×4, Zimbabwe/633 exemplare, majoritatea 4×4.
 MAZ-543 PLATFORMA TRANSPORT

 MAZ-543/MAZ-7310 „Uragan” are urmatoarele caracteristici: producator Fabrica de Automobile din Minsk/MAZ-Belarus, vehiculul deriva din MAZ-537. A fost proiectat la inceputul anilor *60/sec.XX fiind prezentat oficial la Parada din 7 noiembrie 1965 ca TEL SS-1C Scud-B/9K72 (primul prototip a aparut in 1961); 6 prototipuri realizate pana la sfarsitul lui 1962, acestea fiind destinate echiparii cu diverse echipamente militare –vehicule de test; 8×8/4 axe; intrat in serviciul armatei sovietice incepand din 30 iulie 1962;  realizat in trei variante principale: MAZ-543/1965. Varianta aparuta in 1962, intrata in productie de serie incepand cu anul 1965. Doua cabine independente realizate din rasina poliesterica izolate fonic (poluare fonica de maxim 85 dB in cabina), motor situat intre cabine, 2 echipaj, garda la sol 400 mm. MAZ-543 s-a produs in 1600 de exemplare. Est-germanii au realizat un atelier mobil de evacuare si reparatii pe platforma MAZ-543, foarte probabil si pentru sovietici. Incarcatura utila era de 19,10 tone; MAZ-543A/1963 –motor Diesel D12A-525/38,90 L/525 CP (518 CP la 2200 rpm)/V12/acesta a fost la origine motor de tanc proiectat/realizat de catre Fabrica de Locomotive din Harkov/Ucraina in 1943.
Numit initial V-2-10/V-2IS a echipat blindate IS-2, ISU-122, ISU-152 si T-10. Capacitate maxima de incarcare 22 tone, astfel de vehicule sunt si astazi folosite ca masini de stingere a incendiilor sau automacarale, inclusiv de catre armata rusa. Incarcatura utila crescuta la 19,40 tone, varianta aparuta in 1963, folosita pentru prima data drept TEL Temp-S, ulterior limitat BM-30 Smerch. Exista si variantele post de comanda mobil, radar autopurtat, vehicule de deservire, laborator NBC si altele, toate realizate in numar mic. Produs in peste 2600 de exemplare; MAZ-543M/1970 (probabil), platforma de transport BM-30 „Smerch”, 4K51 Rubezh, Bereg (artilerie autopropulsata calibrul 130 mm. A intrat in dotarea armatei ruse incepand din 2003), vehicule de suport.
MAZ-7910
A fost principala varianta produsa, 4500 de exemplare, capacitate de incarcare crescuta la 22,20 tone; MAZ-543P/1969, TEL 9K76-Temp-S/TR-1/SS-12 Scaleboard-800 km, ROT; MAZ-547/6 axe, TEL SS-20 Saber/RSD-10 Pioneer, IRBM, 5500 km raza de actiune a rachetei/INS/ogiva de 1 Mt; MAZ-7910/1976, TEL S-300 PMU-1/PMU-2. Varianta are o singura cabina, incarcatura utila 18-20 tone, 8×8; MAZ-74106/1978, platforma destinata inclusiv radarului S-300 PM -64N6 Big Bird (cap tractor -tracteaza semitrailerul acestui radar); MAZ-7310/1976, cargo, aplicatii civile –pompieri, industria petroliera; MZKT-7390/Belarus. Foarte probabil, pana la jumatatea anului 2000, rusii au produs peste 11.000 de exemplare MAZ-543, toate variantele. Chinezii au obtinut tehnologia de fabricare a MAZ via Belarus, scotand Wanshan WS-2400 (motor german, transmisie automata Allison, toate produse sub licenta. TEL DF-11 SRBM/700 km si A-100 MLRS/10×300 mm), acesta fiind produs din 1986 de catre Fabrica de Vehicule Speciale Wanshan aflata in Wuhan –producator major de TEL destinate armatei chineze si nord-coreene; echipaj 4; greutate gol 17,30 tone; incarcatura maxima 22,20 tone; cabine protejate NBC; sasiu din otel tip cadru, doua grinzi; lungime 11,70 m; latime 3,07 m; inaltime 2,92 m; viteza maxima 60 kmh pe sosea; viteza de croaziera 45 kmh; autonomie pe sosea 450/650 km. Consum de combustibil pe sosea -125 L/100 km; doua rezervoare de combustibil a cate 260 L fiecare/520 L in total; transmisie automata cu 4 trepte -3 inainte+1 inapoi; urca pante de maxim 60◦; trece vaduri adanci de maxim 1,30 m; urca obstacole verticale de maxim 60-80 cm; trece santuri de maxim 2 m lungime; raza de virare 13,50-15,50 m; sistem de reglare a presiunii in trenul de rulare, jante din aliaj.
MAZ-7910&S-300 TEL
Tren de rulare off-road, garda la sol 400 mm; suspensie independenta, 4 axe –axele 1-2 mobile; motorizare D12A-525/385 kW la 2000 rpm, 38,90 L, diesel, V12,525 CP, racit cu lichid, preincalzitor de combustibil/preincalzitor motorina, starter electric; servodirectie; frane cu tambur; sistem electric 24V; peste 4500 de exemplare produse pana in anul 2000. Surse rusesti sustin ca MAZ-543 se produce limitat si astazi la cererea operatorilor economici, cu deosebire a celor din industria petroliera.
   9M55F are urmatoarele caracteristici: racheta neghidata calibrul 300 mm aparuta in 1987, HE. Surse rusesti sustin ca racheta a intrat in dotarea armatei ruse abia din anul 1992; greutate ogiva 250/258 kg; greutate incarcatura exploziva 95 kg; lungime racheta 7,60 m; greutate racheta 800/810 kg; motor-racheta cu combustibil solid; raza maxima de actiune cuprinsa intre 20/25-50/70 km. Se afla cu certitudine in arsenalul indian.
 
9M55K are urmatoarele caracteristici: munitie casetata/cargo HE-Frag, 72 submunitii antipersonal; lungime racheta 7,60 m; greutate racheta 800 kg; motor-racheta cu combustibil solid; raza maxima de actiune cuprinsa intre 20-50 km; greutate ogiva 243 kg; greutate submunitie 1,75 kg; la explozie fiecare submunitie produce 96 de schije a cate 4,50 grame fiecare; submunitiile se autodistrug dupa 1,83 minute/fuzee de timp. Astfel de rachete se gasesc, cu certitudine, in arsenalul algerian si indian. Exista si varianta inerta destinata antrenamentului -9M55K-IN.
  9M55K1 are urmatoarele caracteristici: racheta neghidata calibrul 300 mm aparuta in 1994; lungime racheta 7,60 m; greutate racheta 800 kg; greutate ogiva 243 kg; motor-racheta cu combustibil solid; ogiva contine 5 submunitii antitanc cu fuzee electronica de proximitate Motiv-3F, acestea fiind prevazute cu parasuta (foarte probabil din 1994. Se stie cu certitudine c-au fost exportate in Algeria si India). Acestea lovesc tinta de sus la unghi de 30◦; greutate submunitie 15 kg; pot perfora blindaj de maxim 70 mm la unghi de 30◦; fuzee IR -2 benzi; o salva de 12 rachete distribuie 300 de mine; raza maxima de actiune cuprinsa intre 20-50 km, posibil chiar 70 km (modernizata).
Mina PTM 3
 9M55K3 are urmatoarele caracteristici: cargo, submunitii antitanc, 25 mine PTM-3 -330 mm lungime/84 mm latime/greutate 4,90-5 kg/incarcatura exploziva TG-40, 1,80 kg; o salva de 12 rachete distribuie astfel de mine pe 40 de hectare, 7,5 mine per hectar. Distanta liniara intre doua mine este de aproximativ 13 m.
 
9M55K4 are urmatoarele caracteristici: cargo, submunitii antiinfanterie/antiblindaj, 25 mine POM-2S –mine de teren; fiecare mina cantareste 5 kg; greutate ogiva 243 kg; racheta neghidata calibrul 300 mm; lungime racheta 7,60 m; greutate racheta 800 kg; motor-racheta cu combustibil solid; minele se autodistrug dupa 24 de ore; odata armata, mina nu mai poate fi dezarmata; dispune de 6 picioare de stabilizare ce se deschid imediat ce atinge pamantul; raza maxima de actiune cuprinsa intre 20-50 km.
MINA ANTIPERSONAL POM-2S
9M55K5 are urmatoarele caracteristici: cargo, HE, aparuta cel mai probabil in 2010; submunitii antiinfanterie/antiblindaj, 646 bombleti de 118 mm lungime sau 588 bombleti de 128 mm lungime; greutate submunitie 240-250 grame; submunitiile se autodistrug dupa 4,33 minute, pot perfora blindaj omogen de maxim 1,20 cm/cele de 118 mm si 1,60 cm/cele de 128 mm; lungime racheta 7,60 m; greutate racheta 800 kg; greutate ogiva 243 kg; motor-racheta cu combustibil solid; raza maxima de actiune cuprinsa intre 25-50 km. 16 rachete contin 7752 bombleti/118 mm sau 7056 bombleti/128 mm.
 9M55K6 are urmatoarele caracteristici: cargo, 5 submunitii antitanc 9N268, fuzee IR.
9M55K7 are urmatoarele caracteristici: cargo, 20 submunitii antitanc 9N282, fuzee IR.
 9M55S are urmatoarele caracteristici: termobarica, ogiva 9N174/9N216 „Excitement”; lungime racheta 7,60 m; greutate racheta 800 kg; greutate ogiva 253 kg; greutate incarcatura exploziva 100 kg; raza maxima de actiune cuprinsa intre 20-50/70 km; explozia vaporizeaza si distruge orice se afla pe o raza circulara de 25 m, temperatura generata depasind 1000◦C timp de 1,40 secunde. Se afla in serviciul armatei ruse din anul 2004. Posibil sa se afle si-n arsenalul Indiei si Algeriei. A fost folosita in lupta cu rezultate devastatoare, pentru prima data, in Cecenia.
  9M528 are urmatoarele caracteristici: racheta calibrul 300 mm; HE-Frag; greutate racheta 815 kg; lungime racheta 7,60 m; greutate ogiva 243 kg; greutate incarcatura exploziva 95 kg; raza maxima de actiune cuprinsa intre 25-90 km; operationala pe Smerch-M din 2010.
  9M542 a aparut recent, nu se cunosc multe despre ea: calibrul 300 m, ghidata, ROT. Expertii considera ca este similara HIMARS; HE-Frag; greutate 820 kg; greutate ogiva 250 kg; ghidaj INS-Satelit Glonass; raza maxima de actiune cuprinsa intre 20-120/130 (200 km in curand, conform surselor rusesti). Cu certitudine se afla in dotarea 9A52-4 „Tornado” si Tornado –S/decembrie 2016.
Drona si racheta purtatoare
 9M534 are urmatoarele caracteristici: racheta cargo calibrul 300 mm, greutate 800 kg, raza maxima de actiune cuprinsa intre 20-70 km, posibil 90 km; ogiva contine o drona de recunoastere de unica folosinta Enics T-90-11, produsa de compania Enics din Kazan; drona TV/semnal video in timp real/datalink zboara timp de 20-30 de minute la altitudinea de 500 m (unele surse sustin ca poate evolua la altitudini cuprinse intre 200-600 m); greutate drona 45 kg; greutate ogiva, probabil 120 kg; raza maxima de emisie este de 70 km; drona acopera o suprafata de 25 kmp; drona are un motor pulsoreactor de mici dimensiuni Enics M-44D, similar germanei V-1, in greutate de aproximativ 5 kg.
DRONA ENICS T-90
Aceasta racheta a fost dezvaluita public la expozitia internationala de la Abu Dhabi din februarie 2005. Foarte probabil se afla in dotarea armatei ruse din 2007-2009. Probabil au intre 300-1000 astfel de rachete purtatoare de drone. Exista surse care sustin c-au vandut in numar limitat asemenea rachete algerienilor si indienilor, posibil ca Venezuela sa le fi primit recent.
 
VILHA -UCRAINA
Ucrainenii au dezvaluit recent o varianta imbunatatita local a rachetei calibrul 300 mm numita Vilha/Anin, dezvoltata de catre compania Luch, motor cu combustibil solid, ghidaj INS, raza de actiune cuprinsa intre 20-120/130 km.
9A52-4 „Tornado” este, putem spune, varianta mini a BM-30 Smerch. Mica dar mai capabila si mai moderna. Are urmatoarele caracteristici: dezvaluit public in 2007; 6 rachete containerizate calibrul 300 mm. Foloseste doua tipuri de containere, unul reincarcabil, celalalt de unica folosinta (nu este sigur daca armata rusa le foloseste pe amandoua, posibil sa aiba in uz doar containerul de unica folosinta, acesta avand cost de productie mai redus. Rusii sustin ca poate folosi si containere cu rachete calibrul 122 mm/15 rachete si 220 mm/8 rachete, similar Tornado-S, insa nu exista dovezi ca armata rusa le foloseste uzual). Toate cele 6 rachete sunt trase in maxim 20 secunde. Timp de reincarcare 8 minute. O salva de 6 rachete acopera 32 de hectare. Sistemul poate lansa cate o racheta, salva de cate 2 rachete sau salva completa de 6 rachete, selectia facandu-se din cabina. Focul poate fi comandat prin telecomanda din afara cabinei –cablu de peste 50 m lungime; gata pentru tragere in maxim 3 minute; TEL Kamaz -63.501, 8×8, motor Diesel –JamAZ/Kamaz 740.50.360/360 CP/Euro 2/V8/11,76 L/racit cu lichid/supraalimentat; echipaj 2; cabina protejata NBC; greutate gata de lupta 22,36/24,65 tone; lungime 11,20 m; latime 2,50 m; inaltime 3,15 m; viteza maxima pe sosea 90 kmh; autonomie pe sosea 1000 km; transmisie automata (optional); urca pante de maxim 60◦; traverseaza pante laterala de maxim 30◦; trece vaduri adanci de maxim 1,40 m; urca obstacole verticale de maxim 60 cm; trece santuri de maxim 1,50 m lungime; sistemul este operational la temperaturi cuprinse intre -40◦/+50◦; rusii au probabil peste 56 de unitati in serviciu (alte surse, 170 de unitati), a fost exportat in India.
9T234-2
Foarte probabil, astfel de lansatoare au intrat in dotarea Brigazii 439 Artilerie Reactiva „Znamensk”, Regiunea Militara Sud, la inceputul lui ianuarie 2019 (cu certitudine au primit doua baterii de Tornado-S/trei divizioane). Dispune de propriul vehicul de suport, 9T234-4 (12 rachete). Exista in inventarul armatei ruse si platforme Kamaz-5350/6×6 echipate cu containere reincarcabile de rachete calibrul 122 mm, sistem numit 9A53 Tornado-G/GRAD-K/2012.
GRAD K
Va urma.

Postări populare de pe acest blog

GLORIE EROILOR NEAMULUI ROMANESC. In data de 29 MAI 2014 de INALTAREA DOMNULUI sarbatorim ZIUA EROILOR.

Mormantul Ostasului Necunoscut Mareste imaginea. Mormantul Ostasului Necunoscut este un simbol unic al recunostintei nationale si al cinstirii pe care poporul roman o datoreaza celor care si-au dat viata pentru apararea, libertatea si demnitatea tarii noastre. In luptele mondiale de la inceputul secolului trecut, Romania a pierdut aproape un milion de soldati si oameni de rand. Pe langa cimitirele si monumentele ridicate in orasele si satele tarii, in anul 1923, in Parcul Carol I, din Bucuresti, a fost inaugurat "Mormantul Ostasului Necunoscut". Acest lucru se datoreaza mai ales Societatii "Mormintele Eroilor Cazuti in Razboi", infiintata in 1919 si transformata ulterior, in anul 1927, in Societatea "Cultul Eroilor". Mormantul Ostasului Necunoscut In anul 1923, la indemnul Societatii Eroilor, s-a luat decizia ca jertfa tuturor eroilor necunoscuti sa fie simbolizata de un monument special: &quo
Soţia lui Iohannis avea baza de date cu copii de vânzare 27 Aug 2014 Carmen Lăzurcă - Iohannis a fost profesoară la Şcoala specială din Sibiu Liberalul Klaus Iohannis, candidat la Preşedinţie, este acuzat că împreună cu soţia sa, Carmen, a intermediat în anii '90 înfierea unor copii unui cuplu canadian despre a căror soartă nu se mai ştie nimic de 14 ani, bănuindu-se că ar fi fost traficaţi pentru organe. Înaintea intermedierii adopţiilor, soţii Iohannis aveau o radiografie completă a situaţiei copiilor cu probleme din judeţ ce puteau fi folosiţi ca marfă. Şi aceasta pentru că el, Klaus, era inspector şcolar, iar ea, Carmen, profesoară de engleză la Şcoala Specială din Sibiu. Dar liantul în această afacere era soţia lui Iohannis, cea care i-a adus pe canadieni să vadă copii, profesoară de engleză şi aspirantă la statutul de Primă Doamnă. Tânăra profesoară Carmen Lăzurcă s-a angajat la Şcoala Specială din Sibiu deoarece  nu primise repartiţie în oraşul Sibiu. Tânar

Poezia este geniala : LECTIE DE ISTORIE.

LECTIE DE ISTORIE" de Nicolae Dragusin Mi-a rămas săpat în minte de pe când copil eram Că sunt Om, că am o tară si o Limbă si un Neam Că-n adâncul gliei sfinte stau de veacuri motii mei Că din ei răsare pâinea si prin mine trăiesc ei Valuri tulburi de uitare peste mortii mei se-asează Limba nu ne mai e limbă, tara nu mai este trează Azi ne-nvată imbecilii intereselor perfide Cum să ne uităm eroii si să venerăm partide Cum să cântărim istoria si s-o vindem pe bucăti Cum să facem Mall-uri, vile, scotând piatra din cetăti Pe Vlad Tepes cum să-l facem personaj de film de groază Capul lui Mihai Viteazul în dolari cât valorează Ne învată idiotii că Bălcescu a fost las Si că Decebal batrânul a fost un sinucigas Cum de s-a ajuns aicea ca să vină fiii ploii Nesimtiti cât să-si permită a ne ponegri eroii? Niste dascăli mediocri ce-au citit minciuni sfruntate Si ni le aruncă-n fată ca pe legi adevărate Bieti defăimători de stirpe, lacomi si periculosi Ce-am fi noi fără istor