Treceți la conținutul principal
Scrisoarea copleşitoare a unui medic român de pe frontul Ardealului de Nord: Dumnezeu m-a ajutat să îndur iadul. Ce a trecut prin mâinile mele m-a copleşit”

 4 februarie 2018, 20:45 deDaniel GuţăDevino 
Armata română în Al Doilea Război Mondial. 

O scrisoare rară, expediată de un medic român aflat în toiul luptelor crâncene pentru eliberarea Ardealului de Nord, descria infernul în care au luptat ostaşii români şi eroismul acestora. 

„Curaj nebunesc, sfida copilăreşte moartea”, scria medicul despre ostaşul care îi murise în braţe. O scrisoare emoţionantă trimisă în toamna anului 1944 de un medic român, aflat pe frontul de la Oarba de Mureş, unde mii de ostaşi români au pierit în luptele de eliberare a Ardealului de Nord, a fost publicată de istoricul Dan Simion Grecu. 

Epistola, păstrată de cercetătorul hunedorean, a fost trimisă de Cornel Vulcan, medic al Batalionului II / Regimentul 36 Infanterie (din Divizia 9 Infanterie, de origine dobrogeană. A fost datată 1.10.1944 şi expediată a doua zi prin oficiul poştal al Diviziei 9, OPM 720, localizat la acea dată în Târnăveni, jud. Mureş). 

„Ca o primă menţiune, aceasta este cea mai timpurie corespondenţă, văzută de mine, cel puţin, expediată printr-un oficiu poştal militar din timpul campaniei pentru recucerirea Ardealului de Nord”, informează Dan Simion Grecu. 

Infernul de pe front Rândurile aşternute de medicul aflat pe front, în toiul bătăliilor crâncene, descriu atmosfera terifiantă a ultimelor luni din Al Doilea Război Mondial. Iată câteva fragmente din ea: 

„Mă folosesc de puţinele zile de refacere sufletească şi trupească ce am primit-o după 7 (şapte) zile continui de infern - zău adevărat infern. 

Dumnezeu m-a ajutat până acum să înfrâng greutăţile şi mai ales iadul de foc ce l-am îndurat timp de 7 zile f. aproape de ai mei. Sunt foarte emoţionat când mă gândesc ce bravi au fost ai noştri - din nenorocire războiul nu iartă - au căzut mulţi dintr-ai noştri. 

Ce a trecut prin mâinile mele m-a copleşit - păcat că nu-ţi pot scrie mai detailat <> [n. a. referire la cenzura militară]. Îţi scriu doar că bărbatul Vioricii, Costel, prietenul nostru, a căzut ca un erou - a luptat sublim, mereu cu capul sus, în picioare, sfidând moartea. 

Scăpând de 9 ori, a 10-a oară a fost grav atins de schije - l-am pansat şi i-am făcut tot ce puteam eu să-i fac - aproape plângând îl ajutam - m-a întrebat dacă mai scapă - ce puteam să-i spun decât că da - în mine mi se rupea inima de durere. 
Un militar distins, rar! Curaj nebunesc, sfida copilăreşte moartea. Cu o zi înainte mă chemă mai aproape de el - într-un loc unde mi-era cu totul imposibil să lucrez (bătea zi şi noapte artileria şi brandtul) - i-am explicat, dar el mă ruga să vin lângă el. Am plecat şi m'am instalat la 100-200 metri de el. Numai eu ştiu ce a fost în acele zile. 

A doua zi pleacă la al 10-lea atac şi peste 1/2 oră îl aduc băieţii grav rănit. În timp ce-l pansam mă întreba dacă mai scapă - sigur că da, i-am spus eu - şi cât doream să scape. Dar a avut răni f. mari şi hemoragie mare. 

Ştiam că nu mai scapă. I-am alinat durerile şi înainte de a pleca a ţinut neapărat să-şi ia rămas bun dela mine - am dat mâna cu el - era rece şi el f. palid. Ajuns la Ambulanţa I şi-a dat sufletul. 

A fost înmormântat creştineşte nu departe de aici, într-un orăşel frumos din Ardealul nostru drag care cere atâtea jertfe, atâta sânge. 

Am pierdut un ofiţer de nepreţuit şi un prieten pe care l'am stimat şi l'am preţuit just”, sunt rândurile scrise de medicul român, din scrisoarea păstrată de Dan Simion Grecu.

 500 de morţi într-o săptămână „Vom înţelege poate mai bine emoţionantele rânduri de mai sus, dacă precizăm că ele se referă la crâncenele lupte de la Oarba de Mureş (22-28.9.1944), în cadrul cărora Regimentul 36 a forţat Mureşul şi a cucerit cota 463 a Dealului Sângeorgiu (la nord de Iernut - Cipău), luptând contra Diviziei 8 Cavalerie SS "Florian Geyer". 

Alte detalii găsim în cartea Gen. Costin Ionaşcu, Mărturia Documentelor (Editura Militară 1968), la paginile 60-82, unde se oferă şi un bilanţ: după şapte zile şi tot atâtea nopţi de acţiuni ofensive neîntrerupte, duse pentru cucerirea dealului Sângeorgiu […] marea noastră unitate [Divizia 9 Infanterie] a dat un greu tribut de sânge […]: ofiţeri - 24 morţi, 65 răniţi; subofiţeri - 7 morţi, 46 răniţi; soldaţi şi gradaţi - 500 morţi şi peste 3600 răniţi, ceea ce înseamnă că pierderile s-au ridicat la cca 40% din efectivul diviziei, într-o singură săptămână”, a informat istoricul. 

Citeste mai mult: adev.ro/p3n2ri

Postări populare de pe acest blog

GLORIE EROILOR NEAMULUI ROMANESC. In data de 29 MAI 2014 de INALTAREA DOMNULUI sarbatorim ZIUA EROILOR.

Mormantul Ostasului Necunoscut Mareste imaginea. Mormantul Ostasului Necunoscut este un simbol unic al recunostintei nationale si al cinstirii pe care poporul roman o datoreaza celor care si-au dat viata pentru apararea, libertatea si demnitatea tarii noastre. In luptele mondiale de la inceputul secolului trecut, Romania a pierdut aproape un milion de soldati si oameni de rand. Pe langa cimitirele si monumentele ridicate in orasele si satele tarii, in anul 1923, in Parcul Carol I, din Bucuresti, a fost inaugurat "Mormantul Ostasului Necunoscut". Acest lucru se datoreaza mai ales Societatii "Mormintele Eroilor Cazuti in Razboi", infiintata in 1919 si transformata ulterior, in anul 1927, in Societatea "Cultul Eroilor". Mormantul Ostasului Necunoscut In anul 1923, la indemnul Societatii Eroilor, s-a luat decizia ca jertfa tuturor eroilor necunoscuti sa fie simbolizata de un monument special: &quo
Soţia lui Iohannis avea baza de date cu copii de vânzare 27 Aug 2014 Carmen Lăzurcă - Iohannis a fost profesoară la Şcoala specială din Sibiu Liberalul Klaus Iohannis, candidat la Preşedinţie, este acuzat că împreună cu soţia sa, Carmen, a intermediat în anii '90 înfierea unor copii unui cuplu canadian despre a căror soartă nu se mai ştie nimic de 14 ani, bănuindu-se că ar fi fost traficaţi pentru organe. Înaintea intermedierii adopţiilor, soţii Iohannis aveau o radiografie completă a situaţiei copiilor cu probleme din judeţ ce puteau fi folosiţi ca marfă. Şi aceasta pentru că el, Klaus, era inspector şcolar, iar ea, Carmen, profesoară de engleză la Şcoala Specială din Sibiu. Dar liantul în această afacere era soţia lui Iohannis, cea care i-a adus pe canadieni să vadă copii, profesoară de engleză şi aspirantă la statutul de Primă Doamnă. Tânăra profesoară Carmen Lăzurcă s-a angajat la Şcoala Specială din Sibiu deoarece  nu primise repartiţie în oraşul Sibiu. Tânar

Poezia este geniala : LECTIE DE ISTORIE.

LECTIE DE ISTORIE" de Nicolae Dragusin Mi-a rămas săpat în minte de pe când copil eram Că sunt Om, că am o tară si o Limbă si un Neam Că-n adâncul gliei sfinte stau de veacuri motii mei Că din ei răsare pâinea si prin mine trăiesc ei Valuri tulburi de uitare peste mortii mei se-asează Limba nu ne mai e limbă, tara nu mai este trează Azi ne-nvată imbecilii intereselor perfide Cum să ne uităm eroii si să venerăm partide Cum să cântărim istoria si s-o vindem pe bucăti Cum să facem Mall-uri, vile, scotând piatra din cetăti Pe Vlad Tepes cum să-l facem personaj de film de groază Capul lui Mihai Viteazul în dolari cât valorează Ne învată idiotii că Bălcescu a fost las Si că Decebal batrânul a fost un sinucigas Cum de s-a ajuns aicea ca să vină fiii ploii Nesimtiti cât să-si permită a ne ponegri eroii? Niste dascăli mediocri ce-au citit minciuni sfruntate Si ni le aruncă-n fată ca pe legi adevărate Bieti defăimători de stirpe, lacomi si periculosi Ce-am fi noi fără istor