Inginerie românească
“INGINERUL PANCULESCU - INSPIRATORUL LUI EIFFEL?”
Puţini
sunt cei care ştiu că simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost
realizat dupa o tehnologie descoperită în România de proiectantul şi
constructorul Gustave Eiffel, care a importat-o de la noi.
După
ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zürich, inginerul Gheorghe
Panculescu ajunge să lucreze în cadrul companiei Eiffel, la recomandarea
marelui scriitor Vasile Alecsandri.
În 1878, Panculescu revine în ţară
pentru a construi calea ferată Bucureşti-Predeal. În acea perioadă,
inginerul inventează un sistem de îmbinare a traverselor de cale ferată,
care avea să revoluţioneze construcţiile metalice. Astfel, datorită
metodei de montare a şinei pe traverse în afara spaţiului căii ferate,
Panculescu a reuşit să termine lucrarea concesionată în mai puţin de un
an, deşi termenul era de aproape cinci ani.
Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel
Impresionat de proiectul inginerului român, Gustave Eiffel se deplasează la Vălenii de Munte pentru a-l întalni pe Panculescu,
cel
care avea să devină inspector general al Căilor Ferate Române. Eiffel a
vrut să vadă tehnologia folosită de acesta la montarea caii ferate.
În
1879, în casa unde se află acum Muzeul “Nicolae Iorga“, francezul a
fost găzduit de Pănculescu şi a fost impresionat de geniul românului.
Aici,
Gustave Eiffel, care avea să devină celebru, i-a vorbit gazdei despre
proiectul său, înalţarea unui turn ieşit din comun, la Paris , pentru Expoziţia universală din 1889.
Împreună
au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Pănculescu la
construcţia turnului, folosind subansamble metalice confecţionate la sol
şi asamblate după aceea, pe masură ce se înalţă lucrarea. Interesant
este şi faptul că destinul celor doi ingineri avea să se încheie, în
acelaşi an, 1922.
Cunoscut in Franţa, anonim in Romania
Cunoscut in Franţa, anonim in Romania
Profesorul
Eugen Stănescu de la Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie s-a
numărat printre puţinii cercetători ai acestui inedit episod.
A
fost special in Franţa pentru a studia cât de cunoscut este aportul
inginerului român la ridicarea simbolului oraşului luminii.
Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a găsit un studiu intitulat “Communication sur les travaux de la tour de 300m”,
datat 1887, în care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel
precizează că turnul care îi poartă numele nu s-ar fi putut construi
dacă nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosită de inginerul român
Gheorghe Panculescu la construcţia tronsonului de cale ferată Bucureşti-
Predeal.
Din păcate, numele românului este mult mai cunoscut în Franţa decât în ţara unde s-a născut.
La insistenţele profesorului Stănescu, o şcoală generală din Vălenii de Munte poartă de la începutul acestui an numele inginerului Pănculescu.
La insistenţele profesorului Stănescu, o şcoală generală din Vălenii de Munte poartă de la începutul acestui an numele inginerului Pănculescu.