Treceți la conținutul principal


 O INTREBARE  ?

PRIMESC SI RETRANSMIT !



DOMNILOR DEPUTATI, CUI SE ADRESEAZA LEGEA 223/2015?

Intr-o   logica normala, orice lege a pensiilor, fie civile, fie militare, trebuie sa stabileasca cadrul juridic general, conditiile, criteriile si modalitatea de stabilire si de calcul ale pensiilor de serviciu pentru limita de varsta, acestea fiind urmarea fireasca a incheierii activitatii lucrative.
                Regula o reprezinta deci, pensia de serviciu pentru limita de varsta, iar normele juridice ale unei astfel de legi trebuie concepute si formulate astfel incat titularul unei astfel de pensii sa beneficieze de  toate drepturile conferite de, si stipulate in  lege, ca un corolar al incheierii la termen a activitatii lucrative.
                Totodata, orice lege a pensiilor poate sa prevada si exceptii de la aceasta  regula, in sensul ca se poate acorda drept de pensie si in conditii mai “lejere” decat cele pentru pensia pentru limita de varsta, insa cu anumite sanctionari.
                Din anul 2001 incoace, in toata legislatia pensiilor, fie ca a fost vorba de L 164/2001, L 19/2000, L 263/2010, fie ca e vorba de curand adoptata L 223/2015, exceptiile de la regula le-au constituit si le constituie pensia de serviciu anticipata si pensia de serviciu anticipata partiala.
Ce prevede L 223/2015 cu modificarile aduse de OUG 57 si amendamentele de la senat referitor la conditiile de pensionare?
1.       Regula: Pensia de serviciu pentru limita de varsta (art 16)
Conditii:  varsta standard de pensionare = 60 ani
-  vechime efectiva cel putin 25 ani din care cel putin 15 ani vechime in serviciu
-  pentru nevoile institutiei, vechimea in serviciu este de 10 ani
2.       Exceptiile:
a)      Pensia de serviciu anticipata (art 17)
Conditii: - varsta standard de pensionare redusa cu 5 ani = 55 ani
varsta  efectiva cel putin 25 ani din care cel putin 15 ani vechime in serviciu
b)      Pensia de serviciu anticipata partiala (art 18)
Conditii: - vechime efectiva de minimum 20 ani din care cel putin 10 ani vechime in serviciu
Ce prevede legea modificata prin OUG 57 si amendata de catre senat cu privire la stabilirea cuantumului?
1.       Art. 28: Baza de calcul (BC) = media a 6 solde lunare brute (SLB) din ultimii 5 ani de activitate (mai putin veniturile exceptate);
2.       Art. 29: - 80% din BC pentru cel putin 25 ani vechime cumulata, la implinirea varstei prevazuta de lege;
-    + 1% din BC pentru fiecare an peste 25;
-    - 1% din BC pentru fiecare an mai putin de 25.
3.       Art. 108: - 3,6,9 % SCPS pentru 5-15 ani, 15-25 ani, peste 25 ani;
4.       Art. 11 din L 80/1995: - 10,15,20 % OMM pentru 15,20,25 de ani.
5.       Art. 30: - Pensia bruta (PB) = 80% + n*1% (- n*1%) + SCPS + OMM =< 100 % BC
Ce se intampla in cadru fiecarei categorii de pensie de serviciu (pentru ofiteri)? Luam in discutie situatia cea mai simpla, aceea a incadrarii in conditii de munca deosebite (CD) valabila pentru toti beneficiarii (nu mai exista conditii normale)
1.       Pensia de serviciu pentru limita de varsta:
beneficiarul trebuie sa indeplineasca conditia de varsta = 60 ani; aceasta inseamna:
-  vechime efectiva = 60 - 19= 41 ani ( 39 ani cascheta + 3 ani scoala militara);
-  conditii de munca CD = 39/4= 10 ani;
-  vechime cumulata = 41+10= 51 ani;
-  spor 1% = 51-25= 26%;
-  SCPS = 9 %;
-  OMM = 20 %;
conform art. 30, cuantumul pensiei brute ar trebui sa fie:
 PB = 80% BC + 26%BC spor vechime + 9% + 20 % = 135%
conform aceluiasi articol PB este limitata la 100% din BC
ð beneficiarul pierde dreptul la 6% spor vechime, 9% spor CPS si 20% OMM.
ð daca a lucrat in CS sau AC, pierderile sunt si mai mari.
2.       Pensia de serviciu anticipata
beneficiarul trebuie sa indeplineasca conditia de varsta = 55 ani; aceasta inseamna:
-    vechime efectiva = 55 – 19 = 36 ani (33 ani cascheta + 3 ani scoala militara);
-    conditii de munca CD = 33/4= 8 ani;
-    vechime cumulata = 36 + 8 = 44 ani;
-    spor 1% = 44-25 = 19%;
-    SCPS = 9%;
-    OMM = 20 %;
conform art. 30, cuantumul pensiei brute ar trebui sa fie:
 PB = 80% BC + 19 %BC spor vechime + 9% + 20 % = 128%
conform aceluiasi articol PB este limitata la 100% din BC
ð beneficiarul pierde 8 % spor CPS si 20% OMM.
ð daca a lucrat in CS sau AC, pierderile sunt si mai mari.
3.       Pensia de serviciu anticipata partial
beneficiarul trebuie sa indeplineasca numai conditia de vechime efectiva = 20 ani (17 ani cascheta + 3 ani scoala militara); aceasta inseamna:
-  varsta maxima = 39 ani;
-   conditii de munca CD = 17/4 = 4 ani;
-  vechime cumulata = 20 + 4 = 24 ani;
-  spor CPS = 6 %;
-  OMM = 10 %;
conform art. 30, cuantumul pensiei brute ar trebui sa fie:
 PB = 80% - 1% = 79% BC + 6% + 10 % = 95% din BC
ð beneficiarul valorifica toate drepturile prevazute de lege
ð daca a lucrat in CS valorifica 100 % BC;
ð daca a lucrat in AC pierde 8% din OMM.
CONCLUZII:
1.       Pentru a beneficia de pensie in cuantum de 100 % din BC precum si integral de SPCS si OMM este suficienta o vechime efectiva de 24 ani (21 ani cascheta + 3 ani scoala militara) ceea ce corespunde unei varste maxime de pensionare de aprox. 43 ani;
2.       De la varsta de 43 ani pana la inplinirea varstei standard de pensionare sau a varstei pentru pensionare anticipata beneficiarul nu castiga nimic la cuantumul pensiei (munceste degeaba) ci, dimpotriva, pe masura inaintarii in varsta pierde procente din SPCS si OMM, or, anii de munca trebuie sa se reflecte intr-un fel sau altul in cuantumul pensiei.
INTREBARI:
1.       Cui se adreseaza aceasta lege?: celor cu vechime mare in munca sau celor cu vechime mica?; celor care isi doresc o cariera militara completa si o pensie de serviciu pentru limita de varsta sau celor care isi doresc o pensie de serviciu anticipata partiala?;
2.       O lege a pensiilor trebuie sa ofere cadrul juridic favorabil beneficiarului unei pensii de serviciu pentru limita de varsta sau unei pensii anticipate partiala?;
3.       Pensia de serviciu pentru limita de varsta corespunde unei cariere militare complete. Si-atunci, de ce, pentru o cariera completa, beneficiarului i se taie dreptul la sporul CPS si OMM, drepturi stabilite prin alte acte normative care nu au nicio legatura cu procedura de calcul a pensiei ci vin sa completeze cuantumul pensiei?;
4.       De ce un un beneficiar al unei pensii de serviciu pentru limita de varsta trebuie sa aiba cuantumul pensiei egal cu cel care beneficiaza de o pensie de serviciu anticipata partiala?
 
 Iata cateva intrebari (din multe altele) la care domnii deputati ar trebui sa dea un raspuns atunci cand vor dezbate modificarile aduse L 223.

Postări populare de pe acest blog

Soţia lui Iohannis avea baza de date cu copii de vânzare 27 Aug 2014 Carmen Lăzurcă - Iohannis a fost profesoară la Şcoala specială din Sibiu Liberalul Klaus Iohannis, candidat la Preşedinţie, este acuzat că împreună cu soţia sa, Carmen, a intermediat în anii '90 înfierea unor copii unui cuplu canadian despre a căror soartă nu se mai ştie nimic de 14 ani, bănuindu-se că ar fi fost traficaţi pentru organe. Înaintea intermedierii adopţiilor, soţii Iohannis aveau o radiografie completă a situaţiei copiilor cu probleme din judeţ ce puteau fi folosiţi ca marfă. Şi aceasta pentru că el, Klaus, era inspector şcolar, iar ea, Carmen, profesoară de engleză la Şcoala Specială din Sibiu. Dar liantul în această afacere era soţia lui Iohannis, cea care i-a adus pe canadieni să vadă copii, profesoară de engleză şi aspirantă la statutul de Primă Doamnă. Tânăra profesoară Carmen Lăzurcă s-a angajat la Şcoala Specială din Sibiu deoarece  nu primise repartiţie în oraşul Sibiu. Tânar
sâmbătă, 18 septembrie 2021 Multumim publicatiei Metropola Constanta   Noi proteste împotriva unei guvernări abuzive Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate (SCMD)   reprezintă o organizație având ca obiectiv principal apărarea intereselor celor care, sub Drapelul Tricolor, au jurat credință României, iar dacă va fi necesar, o vor apăra „chiar cu prețul vieții”. Din păcate, cu mici excepții, aproape toate guvernele post-decembriste s-au întrecut parcă în luarea de măsuri antiromânești, în mai toate domeniile, cu precădere în ceea ce privește depopularea, înstrăinarea resurselor naturale, slăbirea puterii de apărare a țării. Mai mult chiar, se întrec în nerespectarea legilor  promulgate de președintele țării cum este cazul angajamentelor luate la intrarea României în NATO, ori a Legii 223/2015, referitoare la pensiile militare de stat care a adus unele reparații, absolut necesare, sistemului de pensionare pentru militarii rezerviști. Pe 3 septembrie președintele PNL a declarat că u
vineri, 1 ianuarie 2016 Noutăți OK privind încadrarea în grupele de muncă a personalului M.Ap.N. urmare a Ordinului nr. 123/2015 al ministrului apărării naționale La multi ani, tuturor!  Ordinul ministrului apărării nr.  123/2015  este prezentat pe  site -ul Casei de Pensii Sectoriale a M.Ap.N.  Ordinul  este  acesta  si este prezentat integral si la finalul acestui material. Ordinul ministrului apărării nr.  123/2015  stabileste noile norme metodologice privind incadrarea in condiții de muncă deosebite, speciale și alte condiții, specifice personalului militar, abrogând în același timp vechiul ordin al ministrului cu nr. M. 116.2002 care stabilea aceleași norme. La o analiză sumară a prevederilor ordinul ministrului apărării nr.  123/2015  rezultă un element (probabil) benefic si pt. majoritatea militarilor in rezerva/retragere, concretizat in  Art. 9 alineatele (1) si (2) , astfel: - Dupa cum cunoastem, in urma prevederilor vechiului ordin al ministrului apar